Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling"— Præsentationens transcript:

1 Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Version september 2012

2 Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Dagsorden Velkommen Oplevelsen af stress, når man er på vej til at blive psykotisk Tidlige psykose-tegn Besøg af gæst med erfaringsbaggrund PAUSE Eksempler på hvordan man håndterer stress Eksempel på kriseplan Forslag til at arbejde videre med emnet Hvordan har dagen været? Psykoedukation for unge i OPUS-behandling Version september 2012

3 Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Stress En dårlig dag En stressende hverdag Stress i forbindelse med oplevet ændring i livsomstændigheder Psykoedukation for unge i OPUS-behandling

4 Stress - hvad kan stresse?
Stressorer fra det almindelige hverdagsliv Komme i gang om morgenen Mange mennesker i kø Mange indtryk på en gang - biograf At have en aftale/date Deltage i en fest/sammenkomst Uenighed og konflikter Stressorer i forbindelse med kriser Flytte hjemmefra Starte på uddannelse/nyt job Få en kæreste Miste en kæreste Få barn Psykoedukation for unge i OPUS-behandling

5 Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Filtermodel Normalt er man i stand til at sortere de indtryk man udsættes for Når man er på vej til at blive psykotisk, bliver man mere og mere modtagelig overfor alle slags stimuli (lyde, synsindtryk, kropslige fornemmelser mm.) Til sidst bryder ”filteret” sammen og man overvældes af kaotiske indtryk Psykoedukation for unge i OPUS-behandling

6 Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Normalt er man i stand til at sortere de indtryk man udsættes for Når man er på vej til at blive psykotisk, bliver man mere og mere modtagelig overfor alle slags stimuli (lyde, synsindtryk, kropslige fornemmelser mm.) Til sidst bryder ”filteret” sammen og man overvældes af kaotiske indtryk Psykoedukation for unge i OPUS-behandling Version september 2012

7 Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Når man er på vej til at blive psykotisk, bliver man mere og mere modtagelig overfor alle slags stimuli (lyde, synsindtryk, kropslige fornemmelser mm.) Psykoedukation for unge i OPUS-behandling Version september 2012

8 Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Til sidst bryder ”filteret” sammen og man overvældes af kaotiske indtryk Psykoedukation for unge i OPUS-behandling Version september 2012

9 Tidlige tegn- hvad er det ?
Tegn, der fortæller at en forandring er ved at ske/ måske tegn på begyndende psykose Tidlige tegn kan opleves forskelligt af patienten og af de pårørende/behandlerne Tidlige tegn skal tages alvorligt, så de ikke udvikler sig til egentlige symptomer Ofte samme tegn hos den enkelte person Psykoedukation for unge i OPUS-behandling

10 Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Tidlige tegn Ændring af søvnmønster Ændring af spisevaner Irritabilitet Tendens til isolation Uro Rastløshed Forstærkede sanseindtryk Øget mistænksomhed Tankemylder Humørændringer/svingninger Psykoedukation for unge i OPUS-behandling

11 Forskellige måder at mestre stress og symptomer
Undgåelse, fx.: Time-out og det ”at trække sig” fra situationen Afledning, fx: Høre musik Motion Arbejde med at håndtere stress, fx: Klare små doser stress ad gangen Forberede sig godt på situationen Få hjælp i starten Opbyggende faktorer kan være med til at modvirke stress Psykoedukation for unge i OPUS-behandling

12 Symptommestring i hverdagen - også på en dårlig dag
Skriv dine tanker ned - lav evt. en liste med punkter Er du opmærksom på hvad der har stresset dig? Prøv at finde ud af, hvad der stresser dig? Berolige dig selv og hold ud Giv dig selv et skulderklap Psykoedukation for unge i OPUS-behandling

13 Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Kriseplan Skal indeholde dine egne tidlige tegn Fortælle kort hvad du skal/kan gøre Hvad du ønsker andre skal hjælpe dig med Husk relevante navne og telefonnumre Hvem skal kende til planen og have en kopi? Psykoedukation for unge i OPUS-behandling

14 Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Kriseplan, eksempel: Hvad kan jeg gøre, hvis jeg har det dårligt? Aflede mig selv, se TV, gøre rent, gå på nettet, gå en tur Berolige mig selv med yndlingsmusik Berolige mig selv: Det går over igen Ringe til kæreste Psykoedukation for unge i OPUS-behandling

15 Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Kriseplan, eksempel: Ringe til OPUSbehandler Ringe til forældre Ringe til Psykiatrifonden Tlf Ringe til PAM (psykiatrisk skadestue, tlf. xxxxxx) Sørge for at være sammen med familie/ven Psykoedukation for unge i OPUS-behandling Version september 2012

16 Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Efter en krise En gang imellem vil man måske opleve en akut krise i sin sygdom Efter krisen er det vigtigt at tale med sin behandler og/eller sin familie om: Hvorfor gik det galt? Hvordan kom jeg videre sidst? Hvor kan jeg få støtte i fremtiden? Psykoedukation for unge i OPUS-behandling


Download ppt "Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google