Randers kommunes indkøbspolitik Bygge og anlæg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Advertisements

Velkommen til Støtteforeningen Kragelunds venner Kragelund forsamlingshus.
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
DFM Konferencen – ”OPP i virkeligheden”
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
2 Medlemmerne i Temagruppe partnering er: Direktør Bent Frank, Forsvarets Bygningstjeneste, (formand) Bygningsingeniør Peter Hesdorf, Byggeriets Evaluerings.
Statsstøtte og udbudsreglerne
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Indhentning og vurdering af tilbud
Velkommen til borgermødet i
Reform af førtidspension og fleksjob
Afkobling af stivelsesstøtte
Erfaring med udvikling af decentral spildevandsløsning
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
EU Socialfondsprojektet
Invitation til seminar om Danmarks første plejecenter som OPP Kolding Kommune præsenterer kommunale erfaringer og overvejelser bag gennemførelsen af udbuddet.
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Solcelleudbud på tværs af kommuner v/ Flemming Jørgensen, REEEZ REEEZ Renewable Energy and Energy Efficiency in Zealand.
Nyheder i udbudsretten med hovedvægten på sager om byggerier H.P. Rosenmeier.
Entrepriseforsikring
Ejerforeningen Syvmøllergåden
UDBUD.
Kommende projekter og anlæg – statslige, regionale samt kommunale anlægsbudgetter for nybyggeri og renoveringsopgaver v/ Borgmester Søren Kjærsgaard,
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Samlet udbud - Hvad er det?
Energikonference Samspillet mellem udførelse af energibesparende foranstaltninger i udlejningsejendomme og de leje- og skatteretlige regler. November 2009Hans.
Energibesparelser i offentlige bygninger
Svend Erik Mikkelsen Seniorspecialist
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?
Workshop - bedre byggeprocesser
Randers Kommune Styrbar eller ikke-styrbar - det er spørgsmålet ! Byrådet den 27. august 2009.
Bred Partnering - overvejelser i Driftsområdet om brug af en ”Bred Partnering” model Indlæg på Fælles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer,
Se.dk/bigblue 1 SE Big Blue Fordi energireduktion skaber værdi og synergi.
Fundraising Hvor svært kan det være? Temadag: Fundraising og biblioteksudvikling – europæiske perspektiver Vejle 11. november 2014 København 12. november.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Weekendkonference 3. kreds 4. november Landsbyggefondens (LBF’s) opgaver.
Udlicitering af grøn drift
MTHSU d. 16. November 2006 Puljer i budget 2007: –Overførsler (mellem årene) –Puljer i det hele taget.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Almene boliger og tilgængelighed
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
GYMNASIEFÆLLESSKABET Byggeprojekter GYMNASIEFÆLLESSKABET Gymnasiefællesskabet – historik og formål Historik GF er et barn af kommunalreformen.
Udbud af hushåndværkerydelser - pilotprojekt - Informationsmøde torsdag den 23. april 2015.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Dialogmøde Udbud hosErhvervsrådet Herning & Ikast-Brande Kommune.
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
Informationsmøde 27. maj EU-Udbud af Håndværkerrammeaftaler Prækvalifikation.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Hans Kjær Direktør for Teknik & Miljø
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Velkommen til.
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
De nye krav til byggeriet
Intro til byggeområdet
OPP som effektiv samarbejdsform!
Advokat Rasmus Holm Hansen
Introduktion til love og krav på bygningsområdet
Udbud – den juridiske ramme
Præsentationens transcript:

Randers kommunes indkøbspolitik Bygge og anlæg

Kommunen som bygherre Randers kommune er en relativ stor bygherre, som i øjeblikket er ejer af ca. 450.000 etage-m² bygninger. Anlægsbudgettet til nybyggeri, ombygninger og renoveringer er i gennemsnit årligt på over 35 mio. kr. Her ud over er der i budgettet årligt afsat ca. 28 mio. kr. til bygningsvedligeholdelse og andre bygningsrelaterede opgaver. Det er forventeligt at der af statsmidlerne, i de kommende år vil blive tilført bygningsområdet flere midler, dels på baggrund af regeringens holdning til skoler, sygehuse og ældreinstitutioner dels på baggrund af den generelle forringelse af bygningskapitalen på grund af nedslidning. I Randers kommune er der i øjeblikket ca. 62 kr./m² til bygningsvedligeholdelse, hvilket er mindst ca. 30% for lidt. Det faktum er der dog lokalt ved at være politisk opmærksomhed på, så også her er der forventning om at der tilføres flere midler. Altså samlet omkring 70 mio. kr., som er værd at byde ind på som lokal håndværker.

Regelsæt Kommunens overordnede indkøbspolitik EU’s udbudsdirektiv, - Bygge og anlægsdirektivet (Træder i kraft når anlægssummen overstiger 39.277.401,00 kr. eller ca. 5,3 mio. euro) (Rådgivning skal udbydes når honorarudgifterne samlet overstiger 5.573.918,00 Kr. eller ca. 750.000 euro.) Bekendtgørelse nr. 758 om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren. (Licitationsloven) Byggeloven Lov om miljøbeskyttelse AB – almindelige betingelser for arbejder og leverancer Bygningsreglementet incl. henvisninger til div. cirkulærer og anvisninger.

Kommunen som udbyder af bygningsrelaterede opgaver For at fremkalde de bedst mulige priser bliver der i forbindelse med bygningsrelaterede arbejder, som hovedregel foretaget et udbud. Som ved almindelige indkøb gælder indkøbspolitikkens retningslinier også for bygningsarbejder, dog med nogle andre prisrammer: Såfremt det på grund af opgavens karakter skønnes uhensigtsmæssigt kan der inden for bygge- og anlægsarbejder ordres arbejder op til 200.000 kr. uden at der foretages et udbud. Ved de fleste mindre bygge- og anlægs-opgaver udbydes arbejderne så den mest fordelagtige pris opnås i forhold til den konkrete opgave, som regel indhentes mindst 2 underhåndsbud. Ved bygge- og anlægsopgaver over 500.000 kr. skal der afholdes licitation. Direktionen kan dispensere fra disse beløbsgrænser i særlige tilfælde.

Dog har vi ingen garantier stående på under 15.000 kr. Garantistillelse Randers kommune forlanger i forbindelse med bygge & anlægsarbejder generelt garantistillelse i henhold til bestemmelserne i AB. Dog har vi ingen garantier stående på under 15.000 kr. En entreprisesum på 100.000 kr. udløser krav om garantistillelse på 15% ved entrepriseoverdragelse svarende til 15.000 kr., som frigives helt ved aflevering. En entreprisesum på 150.000 kr. udløser krav om garantistilles på 15% ved entrepriseoverdragelse svarende til 22.500 kr., som nedskrives til 10% ved aflevering svarende til 15.000 kr., som frigives helt 1 år efter aflevering. En entreprisesum på 750.000 kr. udløser krav om garantistilles på 15% ved entrepriseoverdragelse svarende til 112.500 kr., som nedskrives til 10% ved aflevering svarende til 75.000 kr., som nedskrives til 2% 1 år efter aflevering svarende til 15.000 kr. som frigives efter 5 år fra aflevering.

Gældserklæring Randers kommune forlanger i forbindelse med tilbud på bygge & anlægsarbejder en gældserklæring før et tilbud kan antages. Såfremt en tilbudsgiver har forfalden ubetalt gæld på over 100.000 kr. til det offentlige, altså ikke blot til kommunen, bliver hans tilbud forkastet. Der er i loven visse undtagelsesregler, som i Randers kommune endnu ikke har været aktuelle.

Opgavetyper Store nybygningsopgaver Store renoveringsopgaver Alm. Nybygningsopgaver Alm. Renoveringsopgaver Små ny og renoveringsopgaver Vedligeholdelses og opretningsopgaver Alm. vedligeholdelse

Hvordan udbydes der Store nybygningsopgaver som Randers Regnskov del 1., Overdækning Kulturhuset, Randers stadion, Romalthallen: Totalentreprise, hvor tilbudsgiver enten vælges ved prækvalifikation eller ved valg af en række større entreprenørfirmaer. Fagudvalget godkender /udvælger tilbudsgiverne efter indstilling fra fagforvaltningen. Entreprenøren udvælges oftest ud fra kriteriet ”Økonomisk mest fordelagtige” Store Renoveringsopgaver som vores plejehjemsombygninger: Rådgiver vælges efter udbud hvor rådgivningen udbydes blandt mindst 3 lokale firmaer og mindst 1 uden for lokalområdet. Arbejderne udbydes som regel i fagentreprise med kriteriet laveste pris. Alle kan byde ind på entrepriserne.

Hvordan udbydes der Almindelige nybygningsopgaver som Tilbygning til en skole, daginstitution eller lignende til en byggesum på ca. 6 – 10 mio. Rådgiver vælges efter udbud hvor rådgivningen udbydes blandt mindst 3 lokale firmaer og mindst 1 uden for lokalområdet. - I enkelte tilfælde udarbejder tegnestuen i Miljø & teknik projekt. Arbejderne udbydes som regel i fagentreprise med kriteriet laveste pris. Alle kan byde ind på entrepriserne. Almindelige renoveringsopgaver eller mindre til/ombygninger som ombygning/renovering af en svømmehal, daginstitution eller lignende til en byggesum på ca. 4 - 6 mio. Rådgiver vælges efter udbud hvor rådgivningen udbydes blandt 2 - 3 lokale firmaer. - I en del tilfælde udarbejder tegnestuen i Miljø & teknik projekt. Arbejderne udbydes som regel i Hoved- eller fagentreprise med kriteriet laveste pris. Alle kan byde ind på entrepriserne.

Hvordan udbydes der Små nybygnings- og renoveringsopgaver som lille tilbygning til en daginstitution, renovering af nogle klasselokaler, renovering af en gymnastiksal etc. 1 – 3 mio. kr. Rådgivningsarbejdet udføres som regel af tegnestuen i Miljø og teknik. I enkelte tilfælde indhentes ekstern bistand evt. ingeniør eller anden spec. rådgivning. Arbejderne udbydes som regel i indbudt fagentreprise med kriteriet laveste pris. De indbudte er oftest håndværkere eller entreprenører fra lokalområdet. De udvælges af den pågældende sagsbehandler i henhold til cirkulæret, hvor arbejderne skal spredes så meget som muligt. De håndværkere, der er tilknyttet den enkelte institution indbydes altid. Bygning & energi prøver ofte nye firmaer, og hvis vi ikke er opmærksomme på at nye firmaer er dukket op, vil vi meget gerne have en opringning, et besøg og en snak med nye firmaer.

Hvordan udbydes der Vedligeholdelses og opretningsopgaver som ombygning af nogle kontorer, grupperum eller andre mindre lokaler. Fra ca. 1/2 til ca. 1 mio. kr. Rådgivningsarbejdet udføres som regel af tegnestuen i Miljø & teknik. Arbejderne udbydes som regel i indbudt fag- eller hovedentreprise med kriteriet laveste pris. De indbudte er oftest håndværkere eller entreprenører fra lokalområdet. De udvælges af den pågældende sagsbehandler i henhold til cirkulæret, hvor arbejderne skal spredes så meget som muligt. De håndværkere, der er tilknyttet den enkelte institution indbydes altid. Bygning & energi prøver ofte nye firmaer af, og hvis vi ikke er opmærksomme på at nye firmaer er dukket op, vil vi meget gerne have en opringning, et besøg og en snak med nye firmaer.

Hvordan udbydes der Alm. Vedligeholdelse som maling af enkelte lokaler eller anden opretning 0 – 200.000 kr. Arbejderne udføres som regel af de firmaer der er tilknyttet den enkelte institution. Firmaerne er som regel de firmaer der i sin tid har medvirket ved opførelse af den pågældende institution. Langt fra alle arbejder til under 200.000 kr. udføres i regningsarbejde. En del arbejder, eks. Udskiftning af 10 – 15 vinduer, maling af flere lokaler etc. vil altid blive udbudt, eller der vil blive indhentet 2 – 4 underhåndsbud. Institutionens faste håndværkere få altid lov at byde ind. Miljø og teknik – Bygning & energi er i øjeblikket ved at implementere en centralisering af bygningsvedligeholdelsen, hvor målet er at få en højere bygningsstandard – mere bygningsvedligeholdelse for de samme penge.

Sammenfatning Kommunale bygge og anlægsopgaver udbydes i henhold til gældende lovgivning og byrådets overordnede indkøbspolitiske rammer. Opgavens karakter og størrelse er afgørende for hvordan den bliver udbudt. Opgavens karakter og størrelse er tillige afgørende for ”hvor højt op i systemet” beslutning om igangsættelse skal tages. Ikke to opgaver er ens så der er ikke nogle – sådan plejer vi at gøre - regler for hvordan der udbydes. Hvor mindre opgaver, typisk vedligeholdelse, løses tilfredsstillende i et tillidsforhold mellem bygherrer/institution og håndværker, er der sjælden udskiftning hvis man er ”hushåndværker”. Der bliver selvfølgelig holdt øje med at det ikke er et tag-selv bord, og når der svigtes, enten ved for ”grådig” regningsskrivelse eller ved aftalesvigt og udeblivelse, er udskiftning en konsekvens der nemt kan komme på tale.

Fremtiden Der er mange nye veje og tanker om fremtidens udbud og kommunernes anlægsaktiviteter. OPP ”Offentlig privat partnering” som er en anden måde at tænke samarbejde på mellem offentlige bygherrer og private firmaer, er en form som der i Danmark endnu kun er sparsomme erfaringer med. Privat finansieret byggeri skræddersyet til en bestemt funktion der lejes af det offentlige, hvor udlejer vedligeholder og evt. senere (30 år) overdrager byggeriet til det offentlige. Hvad der venter os i årene der kommer, også set i lyset af den overståede kommunalreform, ved vi ikke endnu. Flere nye nationale regler på området, og måske endnu flere EU-regler, som sjældent gør processerne mere overskuelige eller fremkommelige?

Fremtiden I Randers kommune arbejdes der i øjeblikket med pilotprojekter hvor tilskud til energibesparelser, alm. bygningsopdatering og bygningsvedligeholdelse samarbejdes. Målet er over tid at få eksempelvis moderne velfungerende skoler, hvor bygningsdrift, indeklima og undervisningsmiljø er helt tidssvarende. Bygninger som energimæssigt nærmer sig passivhusniveau, og hvor en del af omkostningerne kan finansieres af betydelige energibesparelser. Et sådan skoleprojekt er netop præsenteret for Børn & skole, som fandt oplægget meget interessant, hvilket er meget forståeligt da det overslagsmæssigt kan gennemføres for ca. 60 mio. kr., som skal vejes op imod udgiften til en ny folkeskole, som i dag koster i omegnen af en kvart milliard.