Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

OPP som effektiv samarbejdsform!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "OPP som effektiv samarbejdsform!"— Præsentationens transcript:

1 OPP som effektiv samarbejdsform!
Kortsigtede løsninger erstattes af langsigtede

2 Indhold Hvor kommer OPP fra? Hvad er OPP? Hvorfor er OPP en god ide?
Erfaringer fra det første OPP – projekt i Danmark OPP’s fremtid

3 Hvor kommer OPP fra? Som udgangspunkt - England
PFI (Private Finance Initiative), PPP (Public Private Partnership) Primært grundet ”pengemangel” i den engelske offentlige sektor

4 Fordelene er - ifølge Staten - store!
Staten er ”driver” Regeringen vil stimulere offentlig- private partnerskaber om anlæg og drift af offentlige opgaver Erhvervs- og Byggestyrelsens bekendtgørelse nr. 1135 Der er udvalgt en række offentlige opgaver, der planlægges gennemført som OPP projekter – motorvej, Rigsarkiv, fængsel. Breder sig til kommunerne – Strukturreformen - Trehøje kommune, Vildbjerg skole Fordelene er - ifølge Staten - store!

5 Fordele og perspektiver ved OPP:
OPP betyder konkurrence om totaløkonomien over en længere årrække i stedet for alene om anlægsøkonomi OPP giver samtidig mulighed for samtidig at udlicitere tilknyttede servicefunktioner Samtænkning af opførelse og drift/Facility Management fører til mere optimerede bygningsløsninger Gevinster på 20% eller mere på 25 – 30 års sigt!

6 Offentlig-privat partnerskab
BESTILLER Serviceydelser OPP SELSKAB Vedligeholdelse Finansiering Byggeri Design Drift Sammentænkning af alle elementer vil i en bygnings levetid giver det bedste resultat for alle

7 Hvilke elementer er altid med i OPP?
Design Finansiering Byggeri Vedligeholdelse Grundelementerne i OPP

8 Hvad skal ”pakkes” ind i OPP selskabet?
Udbyder skal afklare, hvilke drifts- og serviceopgaver der skal med – principielt er alt muligt! Valget afhænger af: Hvad er udbyders kerneproces? Hvem der bærer risici bedst og billigst – OPP selskabet eller bestilleren

9 Hvorfor er OPP en god idé
Ansvaret er entydigt defineret og placeret Bestilleren har fremover et overblik over mange års omkostninger ved at anvende den pågældende facilitet – altså tryghed Brugeren af faciliteten kan koncentrere sig om at drive sin virksomhed – skoleledelsen kan fokusere på at undervise og skal ikke prioritere tagrender frem for nye undervisningsmidler. Bedre byggerier – vedligeholdte!

10 Opgaverne er fordelt mellem bestiller og OPP selskab
Får en facilitet, hvor der er taget højde for anvendelse Gennemtænkt – funktionelt og teknisk Totaløkonomi – man kender udgifter f.eks. 30 år frem OPP selskab Fast aftale på lang sigt – f.eks. 30 år Sikker aftale part – ved offentlige kontrakter Risici er fordelt mellem bestiller og OPP selskab – der hvor de ligger mest optimalt

11 Hvad med de enkelt parter i OPP selskabet!
Finansieringen er baseret på en langsigtet løsning, hvor alle risici er afklaret Tæt samarbejde mellem entreprenør og FM Økonomisk optimering af driften Alle parter er med helt fra starten af projektet Det er langsigtede løsninger og planlægning Totaløkonomi Fælles for alle - der tænkes totaløkonomi!

12 Erfaringer – det første OPP projekt i Danmark
MT Højgaard sammen med: Dan-Ejendomme as Bank DnB Nord DELACOUR Advokater Fik tildelt opgaven: ”At opføre og drive Vildbjerg skole i 30 år for Trehøje kommune (fra Herning kommune)”.

13 Hvorledes er vi organiseret? Team MT Højgaard
Trehøje Kommune Dan Ejendomme Serviceydelser Dan Ejendomme Vedligeholdelse OPP SELSKAB MT Højgaard Dan Ejendomme Bank DnB Nord Bank DnB Nord Finansiering MT Højgaard Byggeri KHR arkitekter Design Dan Ejendomme Drift

14 Et langt forløb forud for afgørelsen:
I løbet af 2004 – beslutning om, at Vildbjerg skole skal gennemføres som OPP-projekt – forventede besparelser på op mod 10% December 2004 – august 2005 gennemførelse af konkurrence – ”Udbud i konkurrencepræget dialog” Oktober Kontrahering November 2005 – Byggestart December 2006 – Skolen forventes færdig 2006 – 2036 – 30 års driftsfase 2036 – overdragelse af skole til Herning Kommune – i god stand!

15 Først var vi 5, så var vi 3 og så var der en tilbage!
1 vinder Forløb: Formøde 15. december 2004 Prækvalifikation januar 2005 1. tilbud primo marts 2005 Konkurrencepræget dialog Endeligt udbud maj 2005 Afgivelse af endeligt tilbud Mundtlig vinder 7. september 2005 Kontrakt 19. oktober 2005 Byggestart nu 3 afleverede tilbud 5 blev prækvalificeret

16 Emner på dialogmøderne
Præsentation af projekt Byggegrund Driftfasen – OPP selskabets oplæg til håndtering Overdragelse – kvalitetskrav Risikofordeling Økonomi/prisfastsættelse samt finansiering

17 Arkitekter: KHR arkitekter
Skolen: Anlægssum: 120 millioner Årlig leje: 10,5 millioner Bruttoetageareal: m² Kapacitet 600 elever Rådgivere: Arkitekter: KHR arkitekter Arkitektfirmaet Søren Jensen Ingeniører: Midt-Consult

18

19 -

20 -

21 -

22 Arbejdsmetoder I designfasen tænkes langsigtet dvs.:
Der arbejdes med bygningsdeles livscyklus – altså Anlægsudgift + vedligehold + drift i et 30 års perspektiv Man vælger løsninger, som over 30 år er de mest optimale for OPP selskabet og kunden Konkret har det betydet – f.eks.: At gulvbelægninger er valgt i bedre kvalitet At døre grundet stort slid er valgt i bedre kvalitet Foregået i et tæt samarbejde – med åbenhed og respekt Altså – på en måde et optimalt partneringsamarbejde.

23 OPP’s fremtid OPP har en fremtid – på et ”Dansk” niveau
Strukturreformen vil givet vis betyde en større anvendelse af OPP som løsning Myndighederne mangler stadig at rydde barriere af vejen – f.eks. moms forhold mv. De næste projekter er på vej! Hvad med OPP og den private sektor – hvorfor ikke?


Download ppt "OPP som effektiv samarbejdsform!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google