Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Forældremøde X årgang.
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Skolebestyrelsen & værdier
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Sundhedsfremme i skolehaver?
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Hva er god klasseledelse ?
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
PALS - mental sundhed - et eksempel på hvordan viden om mental sundhed kan omsættes til praksis Birgitte Rønnow, Specialkonsulent og projektleder i.
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Fra novice .. imod ekspert!
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Implementering af strategi
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Projektet i praksis: udviklingsdimensionen 10 lærere frikøbes (a 50 timer) 5 workshops Litteratur-studier Individuelle afprøvninger I praksis Video-clips.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
S KOVBYSKOLEN – DEN NYE SKOLE - FORMANDSBERETNING Skolebestyrelsen årsmøde Skovbyskolen 18. marts 2015.
Februar 2017 PKU-konference
Bjarne Wahlgrens definition
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Motivation på uddannelse
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Talentudvikling SOSU elever.
DGI Lederuddannelsen 17. Og 18. april 2015
Hvad lærte vi af projektet?
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Inspirationsworkshop med fokus på
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren

Hvor er fokus – i forhold til tidligere? Der lægge større vægt på deltagernes forudsætninger – vi taler om voksne! Der lægges større vægt på underviserens brede kompetencer – underviseren er undervisningens omdrejningspunkt Der lægges større vægt på konteksten – læring er knyttet til den sociale sammenhæng

Deltagerne Motivation for at lære noget og modstand mod at gøre noget andet At vide for at kunne – deltagerne skal have behov for læring Informel læring giver relevante erfaringer – betydningen af realkompetence Udvikling af selvtillid (self-efficacy) Ændring af identitet er en del af læringen

I undervisningen Udfordring og engagement - nysgerrighed motiverer læring Høj aktivitet blandt deltagerne styrker læring Metasprog – evnen til at reflektere over egen læring Differentieret undervisning i forhold til behov og kompetencer Læringsmiljø – tryghed, tolerance og gensidig accept Underviserens personlige egenskaber

Rammerne Jo mere direkte anvendelse, jo bedre læring Opfølgning i forhold til praksis Inddrage anvendelseskonteksten i undervisningen (training for transfer) Evnen til at videreudvikle egen kompetence Lærerne skal selv lære – gennem anvendelse i praksis

Mere viden Bjarne Wahlgren (2010). Voksnes læreprocesser – Kompetenceudvikling i uddannelse og arbejde. Akademisk Forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012). Transfer – Kompetence i en professionel sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.