Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren
Hvor er fokus – i forhold til tidligere? Der lægge større vægt på deltagernes forudsætninger – vi taler om voksne! Der lægges større vægt på underviserens brede kompetencer – underviseren er undervisningens omdrejningspunkt Der lægges større vægt på konteksten – læring er knyttet til den sociale sammenhæng
Deltagerne Motivation for at lære noget og modstand mod at gøre noget andet At vide for at kunne – deltagerne skal have behov for læring Informel læring giver relevante erfaringer – betydningen af realkompetence Udvikling af selvtillid (self-efficacy) Ændring af identitet er en del af læringen
I undervisningen Udfordring og engagement - nysgerrighed motiverer læring Høj aktivitet blandt deltagerne styrker læring Metasprog – evnen til at reflektere over egen læring Differentieret undervisning i forhold til behov og kompetencer Læringsmiljø – tryghed, tolerance og gensidig accept Underviserens personlige egenskaber
Rammerne Jo mere direkte anvendelse, jo bedre læring Opfølgning i forhold til praksis Inddrage anvendelseskonteksten i undervisningen (training for transfer) Evnen til at videreudvikle egen kompetence Lærerne skal selv lære – gennem anvendelse i praksis
Mere viden Bjarne Wahlgren (2010). Voksnes læreprocesser – Kompetenceudvikling i uddannelse og arbejde. Akademisk Forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012). Transfer – Kompetence i en professionel sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.