Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Februar 2017 PKU-konference

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Februar 2017 PKU-konference"— Præsentationens transcript:

1 Februar 2017 PKU-konference
SOSU Østjylland Erfaringer fra et modulopbygget uddannelsesforløb for ufaglærte dagplejere Februar 2017 PKU-konference

2 Hvad er det vi gerne vil se,
i dagplejen efter forløbet?

3 Modul 6: undersøger og eksperimenterer med temaer fra modul 1
Aktionslæring Samlet forløb ca 8 år Modul 5: fokus på inklusion, it-pædagogik i dagplejen, didaktik og metodik. 4 ugers undervisning Modul 4: undersøger og eksperimenterer med temaer fra modul 1 Aktionslæring Modul 3: fokus på børns kompetenceudvikling, mentalisering og neuropædagogik. 4 ugers undervisning Modul 2: undersøger, eksperimenterer og lærer med afsæt i praksis og temaer fra modul 1 Praksis – metode – teori Aktionslæring i legestuegrupper – gensidig forpligtelse Tid ca 2 år Modul 1: 4 uger. Tilknytning og Relationskompetencer, sprogudvikling for 0-3 år, dannelsesprocesser.

4 Virksomheden Deltagere: Dagplejeforløbet Lovgrundlag Nyeste forskning
Strategi? Kompetencestrategi? Hvad vil vi opnå? Rammer & tilrettelæggelse Anvendelseskontekst Understøtter rammer og den måde vi organiserer os på, det vi gerne vil se? Deltagere: Den kompleksitet den enkelte er Forudsætninger Erfaringer og grundantagelser ZNU Mestringsstrategier Dagplejeforløbet Nyeste forskning ‘Stå på tæer’ Den viden der bringes på banen er oparbejdet gennem praksis Lovgrundlag Mål Læringsmål Undervisere Prof. Integritet Forudsætninger Vide- kunne - gøre

5 Den kommunale Dagpleje i 3 kommuner Ca. 650 dagplejere
Ledere og pædagoger involveres Understøttende kultur Autokommunikation Film – Bio - Strategiproces Kompetencestrategi Handleplan Logistik Løbende feedback og evaluering på læringsudbytte Generelt (9,5) Udbytte (9,5) Ved du hvad du skal Aktionslæring forny/forbedre praksis Udvikle metoder i konteksten skabe viden Nøgleperson: Pædagogen Følgegruppe Ledere, TR, pædagoger, skole, underviser Pædagoger og pædagogiske ledere på 2 intro-kurser: 1. Indholdsmæssigt 2. Facilitering Følgegruppe seminar Evaluering Justering fremadrettet Intern og ekstern markedsføring Teamdannelse Jvf Brinkerhoffs , effektanalyse

6 Personlige kompetencer
Faglige kompetencer Sociale kompetencer Personlige kompetencer

7 Kompleksiteter og udfordringer
Fire scenarier med meget forskellige kompleksiteter, udfordringer, grundantagelser, forventninger og behov Kan godt Vil ikke Vil gerne Kan ikke Jvf Jan Tønnesvang (2015) Vitaliseringsrelationer

8 Hvad ved vi… Deltagerne har fast job som dagplejere
De har en meget høj professionel stolthed Nysgerrige, målrettede og motiverede – vil gerne lære De er erfarne - har meget praktisk erfaring – tavs viden… (24 = 457 år) De er ikke studerende – det kan de blive Læring skal være koblet på aktivitet - de lærer bedst når de kan røre/gøre De er meget kritiske overfor underviseren og undervisningen De vil ikke spilde tiden (møder 7.30)

9 En del har modstand på at vende tilbage til skolebænken
En del er usikre på om de fagligt kan klare det En stor del er IT-nybegyndere En del er udfordret på de personlige og sociale kompetencer Vi udfordrer deres for-forståelser… Det er der ikke mange der mestrer. Forløbet skal være positivt og støttende En stor del (undersøgelser fra bl.a. FOA siger op imod 60 %) er udfordrede på det at læse og skrive

10 Bramer Sørensen, Underviser og udd.inspektør Niuernermik Ilinniarfik

11 Teamplayere - teamorganiseret
Didaktisk kompetence, Relationskompetence og Ledelseskompetence . (DK Clearinghouse) Share – dare – care (Jørgen Bloch Poulsen) Gennemgående underviser, - 50% (uddannelses- og vedligeholdelsesmentor) Situationsbevidsthed (nærværende, reflekterende, perspektivskifte, kunne gå fra detalje, overblik, fremsyn og forene hverdag med læring og udvikling Kunne give psykologisk ilt / vitalisere Brænde for ‘projektet’ Rodfæstede, afklaret mhp autoritet og værdier Fagligt ‘på tæer’ - udviklingsorienterede

12 Hvad siger de så efter forløbet…
Super fed uddannelse – endelig kom den ! Har fået enormt meget viden med mig som jeg glæder mig til at få styr på gennem praksis. Dejligt at min pædagog går ved siden af og støtter mig Rigtig godt sat sammen, utrolig glad for den viden jeg går hjem med. Meget godt planlagt – Fantastisk undervisning og fantastiske undervisere. Spændende, højt fagligt niveau og undervisere med stor indlevelse. - mere af det TAK ! Det har været rigtig godt, jeg har følt mig godt tilpas

13 Defineret hvor vi skal hen?
Tæt kontakt og dialog mellem erhvervsuddannelser og arbejdsgivere - vi er eksperter på hver vores område Gode uddannelser – progression Stor fleksibilitet, udnytte og kombinere de mange muligheder Dygtige undervisere Udbyttet - Før-under-efter - transfer God vejledning

14 Tak for ordet !

15

16 ‘At man, naar det i Sandhed skal lykkes en at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst’

17 Kompleksiteter og udfordringer
Fire scenarier med meget forskellige kompleksiteter, udfordringer, grundantagelser, forventninger og behov Kan godt Vil ikke Vil gerne Kan ikke Jvf Jan Tønnesvang (2015) Vitaliseringsrelationer

18 Kierkegaard har fat i, at det at hjælpe et andet menneske ikke er så ligetil, - udgangspunkt der hvor den enkelte er, og vise næste trin frem mod målet Hvad vil vi gerne se? Hvorfor? Hvordan får vi det til at ske? Hvad ved vi om målgruppens udfordringer og forudsætninger? - køn, alder, holdninger, adfærd, demografisk, tidligere uddannelse, straffeattest, diagnoser, misbrug, netværk, helbred, erfaringer, kompetencer og handlemæssige styrker? Hvad får du ud af at samarbejde om målgruppen? - Hvad kan vi gøre for at gøre det lettere for målgruppen? Hvad er målgruppens incitament? Har du fået øje på nye handlemuligheder? Hvad skal der til for at vi lykkes? Hvad er det næste gode skridt?


Download ppt "Februar 2017 PKU-konference"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google