Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Den gode modtagelse og frivillig trivsel
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Kommunikation i og fra gruppen
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Anerkendende refleksion
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Kreativitet og innovation i ALT
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Arbejdspladsudvikling
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation og vejledning
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Arbejdsmiljønet – Årsmødet 2012 Ord er gode – Handlinger er bedre.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Om at være på vej 1. Fusionen og dens målsætninger 2 øge fleksibiliteten styrke fagligheden effektivisere bedre ressourceudnyttelsen øge kvaliteten og.
Introduktionskursus for mentorer og jobkonsulenter
Mestring af ADHD som voksen.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Objektivitet findes ikke...mennesker gør. De næste 35 minutter... Baggrund Erfaringer….historier fra det virkelige liv Anbefalinger til jer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Vejlederens kommunikation
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
- et udviklings- og dialogværktøj
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Læreren som læringsleder
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Bachelorprojektvejledning?
Redskaber og overvejelser
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Arbejdsglæde & samarbejde
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder

God kommunikation i hverdagen Kommer gennem: Grundlæggende respekt for hinanden At kunne se sig selv og den anden som hele mennesker med værdier, talenter, styrker og lidenskaber – mere end to forskellige ”sider” Evnen til at kommunikere Medfører: Opbyggende relationer Vækst og trivsel Kilde:Borgmann og Ørbech. Covery

Opgave I hvilke sammenhænge ønsker du at forbedre kvaliteten af dine samtaler? Hvad vil det give dig og de andre? Hvad vil det give ”sagen”

Tilgang til andre mennesker, udfordringer og opgaver Traditionel Anerkendende Find fem fejl Hvad er problemet Hvad er barriererne Hvad mangler Kritisk Se fem muligheder Hvad er løsningen Hvor er ressourcerne Hvad har vi Værdsættende Fordomme og forforståelse Åben, nysgerrig og ydmyg Ved hvad du er Ved hvad der vil komme til at ske Han, hun , den det er sådan… Rigtig >< forkert God >< ond Hvilke værdier Hvilke muligheder Hvilke styrker Hvilke ressourcer Kompleksitet Kilde:Borgmann og Ørbech

Anerkende tilgang. Det vi giver opmærksomhed, giver vi liv Der er altid noget, der virker Forsøg at få øje på og fremhæv ubevidste ressourcer, muligheder og erfaringer Bemyndig den anden – jeg stoler på, at du gør dit bedste Måden vi spørger på påvirker vi kan ikke, ikke påvirke

Anerkende tilgang. Bag ethvert problem gemmer sig en frustreret drøm Enhver gør sit bedste ud fra et givet sæt præmisser og logikker Forsøg at forstå logikken hos den anden gennem en nysgerrig tilgang Behandl det den anden siger som fornuftigt, selv om du ikke selv endnu har set fornuften i det. Vi kan anerkende intentionen, men være uenig i handlingen Det er vigtigt at værdsætte forskelligheder

Lytte Lytter ikke Lytter delvist Lytter helt Opmærksom lytten Empatisk lytten Selektiv lytten Falsk lytten Ignorering Lytter ikke Lytter delvist Lytter helt

Lytteøvelse Lytteøvelse Hvad sker der Lytter ikke Lytter delvist Lytter helt Som fortæller og med historien Som lytter og med historien

Respektfuldt Ligeværdigt Nærvær - kontakt Muren Distance Energiforladt Sammensmeltning Overskrider grænse Invadere Du og jeg Respektfuldt Ligeværdigt Du er ok – jeg er ok Kilde:Borgmann og Ørbech

Nye ideer Min vej Din vej Vores vej

Opgave Gå sammen 2 og 2 med en som har en modpol. Brug 2 x 1 minut på at fortælle hvorfor du mener som du gør Brug 1 minut på at overbevise hinanden om jeres egen synspunkt Brug 1 minut til at finde jeres vej med nye ideer.

Opsamling Hvad er det vigtigste du tager med herfra i dag? Hvordan vil det sætte sig spor fremover? Hvad vil det kræve af dig, for at det vil komme til at ske?