Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Klasseledelses- og relationskompetence
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Klasseledelse PIE 18/
Klasseledelse på et demokratisk grundlag med fællesskabet som ramme
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Forældremøde X årgang.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Kultur i organisationer
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
Sociologi – Individ og samfund
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Empowerment og sundhed
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
Læring og inklusion i skolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Hvilket arbejde udfører AKT-læreren
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Skolen og den sociale arv
Lærings- og praksisfortælling
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
AKT på Dybbøl Skolen.
Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Den pædagogiske læreplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk Klasseledelse Bruner (1999): „Det vigtigste fag i skolen, kulturelt set, er skolen selv. Sådan oplever de fleste elever det, og det bestemmer, hvilken betydning de tillægger den” Klassen som bærende enhed Klasseledelse: Ændret autoritetsrelation: - fra rolle til person Dobbeltsocialisering Udviklings- og læringsrum Undervisningsmiljøet er kontekst for læringsmiljøet Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk …fortsat… Systemer og subsystemer  Lærer og elever: et klasseøkosystem  Klassen: en del af noget større; hu: skolens kultur  Samarbejdet mellem elev-klasse-lærer(e)-ledelse- øvrige skole og forældre  Klassediskurs Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk …fortsat… Klassens narrativer Bruner (1999): det er først og fremmest gennem vores fortællinger, vi konstruerer en version af os selv i verden, og det er gennem sine fortællinger, en kultur giver sine medlemmer modeller for identitet og handling Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk

Lærerens/pædagogens rolle Faglig kompetence, god undervisning Relationskompetence; involvering Ledelseskompetence; at tage lederskab af de pædagogiske processer (www.dpu.dk/clearinghouse)

Undervisning uden forstyrrelse er en didaktisk fiktion At påtage sig ansvar er at skabe forandring Jo mere energi der satses på disciplinære interventnioner, jo mere håbløs bliver opgaven En vellykket klasseledelse står og falder med forebyggelse

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk ..fortsat… Fem aspekter: Didaktisk: planlægning, organisation, koordinering, mål, retningsangivelse, rammesættelse, kontrol, evaluering, medinddragelse Relationelt: kultur, position, rolle, magt, kommunikation, sprog Etisk: mening, hensigt, moral, etik  Det fysiske miljø Det sociale og moralske miljø   Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk …fortsat… Læreren som iscenesætter Klasseledelse: Et forhold mellem frihed og styring E forhold mellem omsorg og intimidering Et forhold mellem stabilitet og forandring Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk …fortsat… Klassseledelse: - lærerens kompetence til at skabe en positiv, samarbejdende og inkluderende klassekultur, motivere til deltagelse og til at skabe arbejdsro Klassens fællesskab Der må udvikles et vist mål af fælles sprog og værdier Enhver deltager i et fællesskab ses som en unik person med muligheder for at blive set og hørt og deltage Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk …fortsat… Forskelligheden og retten til at ytre sig forstås som en måde at berige ens egen livserfaring på og: rettigheden til at undervise og til at blive undervist ”We-dentity” Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk …fortsat… 1. ordens læring 2. ordens læring   Refleksion over handling Refleksion i handling Interventionsformer  (selv) Observation Refleksion og dialog Aktiviteter Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk

Social træning: øvelser Rating, skalering Ros, positiv feedback Ønsker Massage Kropslige øvelser Lege Hvem mangler/opmærksomhedsøvelser Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk …fortsat… Sedler på ryggen Spil Non-verbale spil/øvelser Hvis jeg var… Kvik-vask Tegneøvelser Kreative øvelser Kort og godt Etc. Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk