”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Social Kapital – rig på relationer
Værdigrundlaget i Greve
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
Konklusion på Workshop om sindslidende
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
John.M.Nielsen Metode & Co.
Lederudvikling.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Lærerprofessionen.
Skabelon til strategisk plan
Det autentiske menneske
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Ledelse af innovative medarbejdere
Psykiatriens Hus i Silkeborg
Tillid Temadag for AMIR
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Læring i et vejledningsperspektiv
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kend din Kerneopgave Silkeborg September 2014
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Dan Zielke og 1.
Social- og sundhedsuddannelsen - et kvalitetsløft til velfærdsområdet Kjeld Martinussen Vicesundhedsdirektør, Region Midtjylland.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
De 8 excellence-begreber
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Den lærende organisation
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Ledelse i forskellige retninger
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Selvledelse (Empowerment)
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
KL´s visioner for kroniske patienter
organisatoriske kompetencer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
AKUT TEAM ”Hvad kan sygeplejersker byde ind med for at inddrage borgere og patienter i relation til den akutte sygdom” v/Gitte Nørgaard, Chef for Sygepleje.
Vision mission værdier handleplaner
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
(Hvordan) bringer Peer-støtte recovery ind i organisationerne
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien” Ledelse af psykiatrien på tværs af sektorer Bente Pedersen, ledende sygeplejerske, Psykiatriens Hus, Regionspsykiatrien Silkeborg mail: bentepde@rm.dk

PSYKIATRIENS HUS, SILKEBORG Samarbejde mellem Region Midt og Silkeborg kommune

EN BRÆNDENDE PLATFORM - en politisk beslutning!

AKUT DØGNTILBUD Samarbejde mellem socialpsykiatrien og behandlingspsykiatrien

Psykiatrisk sygepleje i et samfundsperspektiv En del af velfærdssamfundet En del af sundhedsvæsenet Krav og forventninger fra politikere Forventninger fra patienter/pårørende/borgere Krav til faglig evidens og udvikling – både fra politikere, patienter og fagprofessionelle

Fra industrisamfund til videnssamfund Den offentlige sektor: Fra fagopdelte opgaver adskilt i forskellige sektorer til tværfaglighed, teams, værdibaseret og tværsektorielt Organisationskultur: Fra ønske om ensartethed til mangfoldighed og et ønske om reflektion og andre perspektiver Ledelse: Fra traditionel hierakisk struktur med fokus på drift og opgaver og med styring gennem regler og kontrol til fleksibel flad struktur med medarbejderinddragelse, innovation, strategisk ledelse, styring gennem værdier og mål for udviklingen Ledelsesbegreb: Fra lederen udøver ledelse til flere kan udøve ledelse Lederegenskaber: Fra en dygtig kliniker der fordeler opgaverne til visionær, utraditíonel, inspirerende, kulturskaber og støtte til selvledelse

Sundhedsvæsen: Fra behandling genenm et udefra perspektiv, omsorgskultur og behandlerens ansvar til behandling gennem et indefra perspektiv, mestring, empowerment og patientens ansvar Medarbejderforventninger til ansættelsen: Fra stabilitet, forudsigelighed og tryghed til mulighed for udvikling og læringskultur Medarbejderudvikling: Fra monofaglighed, styrke den enkeltes funktioner og udføre afgrænsede opgaver til flerfaglighed, strategisk kompetence- og talentudvikling, selvledelse Den offentlige serviceydelse: Fra serviceydelsen er centreret omkring politiske retningslinier og medarbejdernes arbejdsgange og behov – Systemcentreret service – til serviceydelsen er centreret om borgernes oplevelser og behov – Borgercentreret service

Sygeplejefaglige kompetencer i fremtidens psykiatri Fagidentitet Evne til reflektion og se andre perspektiver Selvstændighed Udvikling, samarbejde og forandring

Ledelse på tværs af sektorer Værdibaseret ledelse Tydelig fælles vision Fælles strategi og retning Udgangspunkt i selvledelse Hvordan bliver man en fælles innovativ ledelse på tværs af 2 organisationer med hver deres kerneopgave?

FRA ”DEM” OG ”OS” TIL ”VI”

”MERE AFTEN OM DAGEN”

Fælles teoretisk grundlag for selvledelse Selvledelse er videnssamfundets svar på uddelegering ”Virksomhedens forsatte udvikling afhænger af virksomhedens forsatte evne til at engagere medarbejdere i opgaven og arbejdspladsen”

”Selvledelse er transformation af virksomheden gennem den enkelte medarbejder” Virksomheden skal skabe resultater i form af tilfredse kunder og effektivitet (effektivitet betyder hensigtsmæssig i.f.t. målet) Medarbejderen får mulighed for at opnå egne mål og en høj arbejdstilfredshed

Selvledelse kræver ledelse Skabe fælles fremadrettede visioner Formidle den organisatoriske kompleksitet i.f.t. medarbejdere – værdier, kerneopgave, mål, rammer, Udvikle det individuelle potentiale hos den enkelte medarbejder Strategisk kompetenceudvikling

Arbejdsklima der fremmer selvledelse Angstfrit læringsklima, mulighed for at øve sig og opbakning uanset udfaldet Kommunikationsmiljø: åbenhed, tillid og involvering Værdsættesle der bunder i ligeværdighed – tydelig klarhed på hvad der udløser anerkendelse og belønning Mulighed for læring/coaching individuelt og i gruppe

Refleksion: Hvis du forestiller dig at du er ansat i behandlingspsykiatrien – hvilke opfordringer ser du i det tætte samarbejde med de socialpsykiatriske kollegaer og hjemmesygeplejersker? Og hvis du er ansat i socialpsykiatrien? Og hvis du er ansat i hjememplejen?

Akut Døgntilbud som praksiseksempel Fælles ledelsessupervision fra Midt Lab Fælles temaeftermiddage for alle medarbejdere omkring innovation (og selvledelse?) Fælles faglig undervisning og afklaring af kerneopgaver i R/K Fælles projekt omkring ”Mere aften om dagen” og ”Kultursammenføring på tværs” Fælles sygeplejefaglig vejledning og medarbejdermøder

FÆLLES PROJEKT MED BORGEREN I FOKUS - En samlet fælles indsats fra behandlingspsykiatrien og socialpsykiatrien

Reflektion Hvilke kompetencer skal udvikles hos ledere og hos medarbejdere som grundlag for selvledelse?

Ledelseskompetencer Formidle en tydelig vision Autensitet – evne til at fortælle og lytte Engagement – kan ikke uddeligeres! ”Vil du tænde – må du brænde!” Rollemodel og selvindsigt Feedback og feedforward

Medarbejderkompetencer Selvledelse i.f.t. den ydre verden: Arbejdsopgaver Selvledelse i.f.t. den indre verden: Lede sig selv som person og egne ressourcer At lede og motivere sig selv Anvende den indre drivkraft i samklang med organisationens behov

Medarbejderudsagn: ”Jeg er den bedste rejsefælle når jeg er meget bevidst om min egen faglighed, og når jeg har en viden om hvad andres faglighed er, så alle parter kan bringe det bedste ind på rejsen.” ”Jeg er den bedste rejsefælle når jeg kan holde fokus på opgaven.”

Borgerudsagn: ”Er den ene ikke tilstede går jeg bare over til den anden” ”Kommune og region er samlet, det giver mig mere støtte” ”Der bliver ikke skelnet til hvad der er dit eller mit, der er vores”

Ledelse på tværs af sektorer Fra systemcentreret service til borgercentreret service Kræver værdibaseret ledelsestilgang Selvledelse som grundlag Både ledelses- og medarbejderkompetencer udvikles i.f.t. ydre og indre selvledelse