Kvalitetskoordinator - Erfaringer fra praksis v/ udviklingssygeplejerske Anne-Lise Schierup, Medicinsk Afdeling, Sygehus Fyn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Den Danske Kvalitetsmodel
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Psykoedukation til unge i OPUS
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Den Danske Kvalitetsmodel
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Intern survey uge 45.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Tværgående samarbejde.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
EPM – For og imod eller hvad? Han et al., Beccaro et al. Aase Einfeldt, Malene Hjelm-Svennesen, Christian Koerner, Claus Balslev Nielsen.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
EPJ i Region Nordjylland
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til Lægedage
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
”Sår-i-Syd”s årlige temadag Comwell konferencecenter, Kolding.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Apotek-Højskole projektet, 2. Del 2000 Angina pectoris patienten og sygehusapoteket Information om lægemidler på kardiologiske afdelinger Resultater fra.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
Kvalitetsoptimering af produktionen i metalindustrien.
Opstartsmøder PROGRAM: 09.00Morgenmad 09.30Velkomst v/ regionsrepræsentant Præsentation af dagens program og praktiske oplysninger v/ eKVIS 09.40Hvorfor.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
SUF - gevinstrealisering
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
DDKM & Dokumenthåndtering
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Kvalitetskoordinator - Erfaringer fra praksis v/ udviklingssygeplejerske Anne-Lise Schierup, Medicinsk Afdeling, Sygehus Fyn

Præsentation Uddannet 1986 som sygeplejerske Leder i perioden 1993 – 2001 Diplom uddannelse i Pædagogik Diplom uddannelse i Ledelse Akkrediteringskoordinator 2001-2002 Projektleder Medicinsk afdeling, SHF 2002-2004 Udviklingssygeplejerske i medicinsk afdeling, SHF, herunder kvalitetskoordinator Håber at påbegynde Master i Etik og Værdier ved Århus Universitet til efteråret.

Formål At støtte arbejdet med udvikling, implementering, formidling og videreudvikling af kvalitetsområdet i afdelingerne Gennem en forhåbentlig inspirerende præsentation af egne erfaringer, at give Jer et afsæt at starte på, selvom vi endnu ikke har Den Danske Kvalitets Model

Akkreditering – hvad er det? Akkreditering kommer af det latinske ord credit, credere og som på dansk betyder: At betro nogen noget At give nogen fuldmagt At bemyndige nogen til at handle overfor tredjemand At have et godt ry, anseelse, tillid Akkreditering gør det muligt, at vide noget om påvirkelige årsager til, at det gik som det gik og at handle så det går (endnu) bedre næste gang.

Erfaringer Akkreditering gav struktur, struktur og struktur

Fokus og indsatsområder 1 Patientorienteret High Volume, High Risk, Problem Phrone Faglighed, kontinuitet, kommunikation og koordination i det enkelte patientforløb Sikkerhed og rettigheder Pårørende Indsatsområder Medicin, ernæring, sikkerhed, kliniske retningslinier, patientrettigheder, samtykke, information m.m.

Fokus og indsatsområder 2 Systemorienteret Rammer, kapacitet, organisation og samarbejde på tværs Ledelse og den enkelte medarbejder Bedside, laboratorier, rengøring og teknisk tjeneste Hvad vi skriver, ved og faktisk gør Indsatsområder Fysiske forhold, normering, ansættelse, introduktion, oplæring, udvikling, sikkerhed, kompetencer, hygiejne, brand, hjertestop, beredskab m.m..

Fokus og indsatsområder 3 Udviklingsorienteret Kompetenceudvikling hos den enkelte medarbejder Kvalitetsovervågning og – udvikling Organisationens tilpasning til brugernes nuværende og kommende behov og forventninger Indsatsområder Medarbejdersamtaler, målrettet kompetenceudvikling, akkreditering, opfølgning på kvaliteten – gør vi det, vi siger vi gør, kan vi gøre det bedre, hvad siger patienterne.

Den Danske KvalitetsModel Generelle forløbsaktiviteter Observation, diagnosticering, ernæring, medicinering, information, forebyggelse m.m. Sygdomsspecifikke forløbsaktiviteter Apopleksi, brystkræft, diabetes, hoftenære frakturer, skizofreni m.m. Organisatoriske aktiviteter Apparatur og teknologi, dokumentation, hygiejne, ledelse, rekruttering og uddannelse m.m.

Hvad sker der når DDKM udgives? Standarderne medfører udarbejdelse af dokumenter på mange niveauer Region Syd Områdeledelse Afdelingsledelse Afsnitsledelse Stabsfunktioner Det er vigtigt at læse standarderne så man bliver klar over, hvem der har ansvaret for denne eller hin standard (eksempel JCIA)

Dokumenthåndtering centralt og lokalt Sikre tydelige og logiske distributionsveje og former Hvad kalder vi vore dokumenter Politik, plan, retningslinie, vejledning, instruks, procedure m.m. Hvem udarbejder dokumenter Distribuering Arkivering Opfølgning Revidering

Dokumenthåndtering centralt og lokalt Elektronisk version anbefales Hvis I ikke er klar til dette og stadig har mapper så tænk på at mapperne skal signalere: Vi er én stor familie Vi vil bo sammen Vi har vort faste hus med egne værelser Vi vil gerne have besøg Vi vil gerne være kendt og blive genkendt

Implementering Implementering betyder virkeliggørelse – gennemførelse af konkrete og på forhånd planlagte ændringer Nu Dansk Ordbog Implementeringen er virkeliggjort når den ønskede nye viden, færdighed og holdning erkendes og anvendes i praksis på det ønskede niveau

Implementering Handler om information, information, information Mundtligt, skriftligt, visuelt, konkurrencer m.m. I alle sammenhænge I det daglige arbejde, ved morgenmøder, konferencer, personalemøder, undervisning, Set med mine øjne er nøglepersoner en forudsætning for at blive akkrediteret

Hvad kan jeg gøre når jeg er tilbage på mit job? Ledelse og kvalitetskoordinatorer kan allerede nu starte på, at: Afdække det der fungerer rigtigt godt hos Jer, sikre at Í har relevante dokumenter Afdække potentielle indsatsområder Diskutere etablering af nøglepersoner – husk at tydeliggør ansvar og kompetence Læse Modelbeskrivelsen www.sst.dk Tjek Danish Institute for Quality and Accreditation in Healthcare Diskutere hvordan I vil informere og holde overblik gennem processen Arbejde med hele det patientorienterede område

Konklusion Vi arbejdede som okser Vi nåede langt i den rigtige retning på kort tid Der vil altid være indsatsområder at tage fat på Vision og mål opfyldelse virkede pludseligt mere realistiske En proces de fleste fandt mening med Jeg er positiv overfor akkrediteringen så længe jeg er i en organisation, hvor det er vigtigere, at det gør en positiv forskel for patienten frem for at tilfredsstille eksterne krav.

Spørgsmål – kommentarer?

Tak for i dag rigtig god arbejdslyst - må I få ligeså megen glæde af det som jeg har oplevet