SØNDERMARKSSKOLEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Ørestad Skoles værdier
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Lærerprofessionen.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Forældremøde X årgang.
Projektopgave klasse.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
- fortsat midt i en flekstid?
Skolereform august 2014………………
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Velkommen til valgmøde
HØJELSE SKOLE.
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Gymnasiet (Stx)
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Folkeskolereform Politiske mål
Sunds skole Evaluering
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

SØNDERMARKSSKOLEN

Indholdsfortegnelse Side 1 Billede af skolen Side 2 Indholdsfortegnelse Side 3 – 7 Værdier - vision – målsætning - læringsmiljø - profil Side 8 Faglige udviklingsområder Side 9 Læringssyn Side 10 Fagstruktur Side 11 Læsepolitik Side 12 Samarbejdsstruktur Side 13-18 Teamsamarbejde Side 19 Læringscenter Side 20 Ledelse Side 21 Organisation Side 22 - 23 Skoleudviklingsplan 2009 - 2012

Værdigrundlag Åbenhed Ærlighed Engagement Anerkendelse Respekt

Vision for Søndermarksskolen Alle føler sig som en vigtig del af et mangfoldigt fællesskab, hvor trivsel og udvikling er i fokus. Vi har en anerkendende tilgang i samarbejdet om elevens læring og udvikling. Vi har et læringsmiljø, som er baseret på skolens værdier.

Målsætning for Søndermarksskolen 2012 - Vi vil i fællesskab styrke den enkelte elevs læring og trivsel. - Vi vil udvikle et stærkt og forpligtende teamsamarbejde. - Vi vil udvikle et læringsmiljø baseret på dialog, faglighed, differentiering, kreativitet og fordybelse. - Vi vil styrke samarbejdet mellem skolens parter gennem involvering og dialog.

Læringsmiljø

Søndermarksskolens profil Vi er en skole, hvor flere kulturer fungerer sammen Bevidsthed om fælles dansk sprog, kultur og historie Bevidsthed om elevers og forældres forskellige kulturelle baggrund Vi er en skole med fokus på trivsel og faglighed Trivselspolitik Venskaber og forpligtende fællesskab Høj faglighed Vi er en skole, der har en grøn og sundhedsorienteret profil Menneskets samspil med naturen Den sundhedsfremmende skole/undervisning 7

Faglige udviklingsområder: Læringssyn Fagstruktur/fagsamarbejde Læsepolitik Læringsmiljø Generelle udviklingsområder: Læringscenter Teamsamarbejde

Læringssyn Læringssynet udtrykker undervisningens kvalitet. Læringssynet forholder sig til den enkelte elevs udbytte af undervisningen. Læringssynet giver et fælles fundament for refleksion! Læringssynet omsættes til praksis i teamsamarbejdet. Læringssynet har et teoretisk fundament, men opleves brugbart af den enkelte lærer/pædagog.

Tanker om en faglig struktur

Faglig/tværfaglig fordybelse Vi styrker lærernes faglige indsigt gennem fagteamsamarbejde Vi udarbejder beskrivelser af faglige og tværfaglige fordybelsesforløb Vi udarbejder strukturer for fordybelsesforløb, som understøtter elevernes læring

Læsepolitik Skolen har en klart defineret læsepolitik. Alle har et vist kendskab til den gode læseundervisning. Læsepolitikken følges op i alle aspekter af skolens hverdag.

Skolens tre samarbejdscentre

Teamsamarbejde Vi udøver et fleksibelt teamsamarbejde med mange kontaktflader Struktur som underbygger fleksibiliteten: Afdeling (U’erne) Klyngeteam Kerne-/klasseteam Årgangssamarbejde/Fagsamarbejde Fast mødedag

Selvstyrende teams Klyngeteams i afdelinger A B Indskoling Mellemgruppen Overbygning

Selvstyrende teams Klyngeteam: Er en gruppe af voksne, som hovedsageligt har deres timer i den gruppe af klasser, som man er organiseret omkring. Opgave: Tilrettelægge fleksible rammer for undervisningen (fordybelsesuger, valgfag, evt. holddeling, effektiv udnyttelse af specialundervisnings-/DSA-/AKT- kursusforløb) Kerneteam: Er den gruppe af voksne, som har mange timer i den klasse, som man samarbejder om. Opgave: Samarbejde om klassens/elevernes trivsel og udvikling (årsplan og rammer for klassen – handleplaner for enkeltelever – forberede elevplansarbejdet og skole-/hjemsamtalerne – tværfaglige forløb) Klasseteam er alle klassens lærere.

Øvrige samarbejdsfora Fagteam Fagsamarbejde med fokus på udvikling af faget Fagsamarbejde med fokus på holddeling (på en årgang) Fagsamarbejde med fokus på tværfaglighed (fagstruktur) Årgangssamarbejde Lejrskole og andre særlige arrangementer Projektopgave/tværfaglige forløb Holddeling

Teamsamarbejde og mødekultur ÅBENHED, ÆRLIGHED, ENGAGEMENT, ANERKENDELSE, RESPEKT Visionen: På Søndermarksskolen ønsker vi via vores samarbejde at skabe bedre læringsmiljø for eleverne - fagligt såvel som socialt. Desuden ønsker vi at optimere det kollegiale samarbejde for at få en mere inspirerende arbejdsplads, hvor der gives plads og mulighed for udvikling. Forventninger og ønsker til teamsamarbejdet og mødekulturen: Vi forventer, at man møder velforberedt, deltager aktivt i møderne og påtager sig forskellige arbejdsopgaver. Der skal gives plads til, at alle får mulighed for at udtrykke holdninger og idéer. Vi forventer, at alle er loyale overfor fælles beslutninger uanset ens egen mening. Vi forventer, at man har en positiv indstilling til hinanden og opgaven. Vi ønsker, at man åbent tør stå ved sine holdninger. Vi ønsker, at være åbne overfor nye ideer og nye måder at gøre tingene på. Vi ønsker, at være gode til at udnytte hinandens ressourcer og forskelligheder.

Læringscenter Læringscenteret har en kerne, hvor teamet mødes Er den funktion, hvor ekspertisen vedr. læringsmiljøet er samlet Skolebibliotekar (undervisningsmidler) IT Specialundervisning AKT DSA

Ledelse Ledelsesteam Klart ledelsesgrundlag Er i aktiv dialog med alle skolens parter Deltager i teamenes refleksioner vedr. læringsmiljø mm.

Organisation

Plan 2009 - 2012 2008/2009 Udarbejdelse af vision og skoleudviklingsplan 2009/2010 Udvikling af teamsamarbejdet, herunder drøftelser af læringssyn + udvikling af læringscentertanken U1 Læsepolitik + lærer-/pædagogsamarbejde U2 Læringsmiljø (projektarbejde) U3 Fagteamsamarbejde + holddeling SB Formalisere trivselsambassadører og kontaktforældre + udvikle skole-/hjemsamtalen Fælles overskrift for hele skolen: Det flerkulturelle aspekt + mobbeplan 2010/2011 Indførelse af klyngeteam med udvikling af fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen + læringscenter U1 Læringsmiljø (mange måder at lære på) U2 Læsepolitik + fagteamsamarbejde U3 Implementering af læringssyn + fagteamsamarbejde SB Evaluering af skole-/hjemsamarbejdet Fælles overskrift for hele skolen: Det flerkulturelle aspekt + skolen i skoven

Plan 2009 – 2012 (fortsat) 2011/2012 Læringssyn + evaluering U1 Læringsmiljø (mange måder at lære på) U2 Læringsmiljø U3 Læsepolitik + Læringsmiljø SB Fælles overskrift for hele skolen: Skolen i skoven + den sundhedsfremmende skole