Beretning 2009. Omverdenen 2009 •Fortsat ekstremt mange boliger til salg – ca. 70.000 •Prisfald •Lav rente •Sværere for køberne at låne penge •Fortsat.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
IT - Sikkerhedstjek  Særligt tilbud til BOLIGadvokater – netop udsendt  Kr for et sikkerhedstjek.
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
Beretning 2006.
Vedtægtsændringer  Ved Hans Bekkevold. Vedtægtsændringer På baggrund af:  Medlemsønsker  Erfaringer.
Optimér din forretning
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
Region Midtjylland som en attraktiv arbejdsplads – også for de ældre medarbejdere.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Formandskonferencen 31. august 2006 Aktuelle emner.
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Sælgers tjekliste Boligen sættes til salg
Den glade CEO og iværksætter!
Resultater 2010 Strategi for fremtiden Repræsentantskabsmøde, Københavns Madhus, april 2011 Rasmus Kjeldahl.
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.
Aktuelle samt fremtidige projekter  Ved Henrik Høpner.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Adv. Finn Traff & Dir. Rasmus Juul-Nyholm ED og Administrationshuset
Status på danske patientforeninger
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
BilBasen – Dit Bilmarked
Beretning for år 2002 Ved Henrik Høpner. Beretning Medlemsstatus Aktuelt 352 medlemmer Frafald på 67 medlemmer ved årsskiftet Årsager analyseret.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
Aktuelle samt fremtidige projekter Optimér din forretning gennem:
Beretning Medlemsstatus Nettoafgang på 33 medlemmer i 2005 Årsager: tilpasninger/fusioner/deponeringer Primo 2006: 270 medlemmer Stigende antal.
Beretning Omverdenen 2008 Ekstremt mange boliger til salg – over Prisfald Generelt fald på ca % i antal handler Stadig flere ejendomsmæglere.
Udvalgte højdepunkter Foreningen blev stiftet og OL blev heldigvis flyttet….. Ordrebekræftelse Uddannelse Audit.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Kvikkursus i start af Biblioteksklubber Signe Amalie Svenningsen
Leder af Frivilligcenter Aarhus
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
Kristoffer Hamborg Undervisningsleder på IAA Digital Diploma
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
København, den 1. maj 2006 Konverterings- gevinster og tillægsbelåning 2005 Seniorkonsulent Simon Bjerremann Jensen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
SRF’s Generalforsamling 23. maj 2012 Landsformand Leo Holm Landsformandens beretning SRF Skattefaglig Forening 1.
Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Reklame & Markedsføring
Business to Business På den JYSKe måde…...
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
DIF inklusive specialforbundene har behov for at forberede sig til næste spillelovgivning skal forhandles i DIF har koncentreret udviklingsmidler.
1 vare på 2 markeder, samme pris
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Kapitel 20 Handel med fast ejendom. Handel med fast ejendom kapitel 20 I kapitel 20 gennemgås: Lovgivning og aktører Gennemgang af en ejendomshandel Mangler.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Kapitel 27 Bolighandel. 1.Parter i en bolighandel 1.Sælgers aktører 2.Købers aktører 2.Forløbet i en bolighandel 3.Mangler ved fast ejendom Kapitel 27.
J.nr. Opsamling på voksenlærlingekampagnen forår 2011 :: Tal & statistik.
Handel med fast ejendom
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Kapitel 18 Bolighandel.
Handel med fast ejendom
Præsentationens transcript:

Beretning 2009

Omverdenen 2009 •Fortsat ekstremt mange boliger til salg – ca •Prisfald •Lav rente •Sværere for køberne at låne penge •Fortsat lavt antal handler på årsbasis ( ?) •Stadig flere ejendomsmæglere indgår aftale med sælgerne om at forestå berigtigelsen •Ejendomsmæglere stiller det ofte som et ufravigeligt krav i købsaftalen, at de skal berigtige •Flere andelsboliger sælges gennem ejendomsmægler •Ejendosmmæglerne er presset på økonomien •Fortsat øget fokus på at bankrådgiverne er sælgere •Implementeringen af digital tinglysning 8/9

DBA - Medlemsstatus •Medlemsantal uændret ift. udgangen af 2008 •1/1-2010: 210 medlemmer

DBA – medlemmernes opfattelse af udviklingen Følgende supplerende svar er modtaget fra 102 firmaer i forbindelse med omsætningsindberetning Salærstørrelsen er: Stigende: 12 Status quo: 52 Faldende: 38 Antal handler er: Stigende: 17 Status quo: 29 Faldende: 56 Markedsandelen er: Stigende:11 Status quo: 59 Faldende: 32 Ændring i omsætning fra 2007 til 2009 – et fald på ca. 33 % Beregnet som : Indberettet omsætning vedr i forhold til indberettet omsætning vedr fra de firmaer, der har været medlemmer i hele perioden

Markedsføring/PR forår •Tematiseret markedsføring fortsat fra 2008 •4 temaer: –Skimmelsvamp –Tilstandsrapporter –Forurening –Finansiering •Underbygget af facts •Formål at synliggøre nogle af de problemstillinger, der er forbundet med bolighandler

Markedsføring/PR efterår •Stor kampagne i samarbejde med Danske Advokater i anledning af implementeringen af digital tinglysning

Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning Mål for kampagnen •At gøre boligkøbere opmærksom på, at de skal tage kontakt til en advokat tidligt i forløbet • At gøre boligkøbere opmærksom på mulighederne i et advokatforbehold • At sikre, at advokatforbeholdet bliver anvendt korrekt • At gøre det tydeligt for boligkøbere, at der ikke ligger nogen sikkerhed for, at vilkårene er i orden, selv om skødet kan tinglys es

Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - TV 88% af målgruppen år så reklamen 8,4 gange Der blev disponeret ca. 600 TRP*. Vi opnåede i alt 736 TRP Det korte TV spot gav flere TRP end forventet 2/3 af alle TRP er hentet i primetime •* TRP = Target Rating Points = 1TRP = 1% af den definerede målgruppe

Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - Biograf •52% af biografgængerne* kunne huske biografspottet. Blandt disse syntes 47% godt om spottet. •Antal biografgængere, som har set spottet - Estimat for hele perioden (september frem til årsskiftet) er • biografgængere kunne huske spottet (opgjort ultimo november)

Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - Aviser •Indledningsvist blev der indrykket helsides- annoncer. Efter et stykke tid gik man ned på hhv. halvsides og bundannoncer. •De valgte medier var: Berlingske Bolig, Jyllands Posten Living, Politiken Lørdagsliv, Ekstra Bladet, Metro Express •70,4% af hele Danmarks befolkning over 12 år så annoncen

Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - Pixi-bog Udsendt til samtlige medlemmer af Danske BOLIGadvokater og Danske Advokater samt til: biblioteker og borgerservicekontorer

Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - Busser •77 busser i København kørte med kampagnebudskabet ugerne og Rådhuspladsen blev besøgt hvert 2. minut

Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - Kampagne-website Over besøgende i perioden 70 % brugte mere end 5 minutter (flot!)

Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - internet-annoncering Google-annoncering i kampagneperioden + bannerannoncering på udvalgte portaler i en afgrænset periode Generelt kunne det pr. 1. december konstateres, at kampagnen havde betydet, at ”advokatforbehold” var rykket op på listen over ord, der søges på, fra plads nr. 60 til plads nr. 17

Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - presse Temaer frem til december: •Advokater og mæglere i kamp •Advokater på gaden •Boligkøber tager mod råd fra de forkerte -ejendomsmæglerne •Kaos i tinglysningen •Mæglerne mudrer priserne (med Forbrugerrådet) •Boligannoncering på nettet kan gøres gratis •Bøvl med tinglysningen

Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - presse Presse fordelt på medier:

Markedsføring/PR – digital tinglysning - presse (2010) Medietyper Grafen viser omtale af foreningen fordelt på de forskellige medietyper. 78% af al omtale er eksponeret gennem landsdækkende medier.

Markedsføring/PR – digital tinglysning - presse (2010) MedietypeAntal omtale/artiklerBruttolæsereMedieværdi Total kr. Grafen viser top10-liste over medier, der har bragt omtale af DBA

Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - lokale kampagneelementer •Radiospot •Avisannoncer •Busser •Kampagnevogn •Diverse annoncer, tryksager, reklame- gimmicks Blev kun anvendt i begrænset omfang

Markedsføring/PR 2009 (total for året) Året hovedemner har været: • Digital tinglysning • Tvangsauktioner • Andelsboliger • Valg af rådgiver ved boligkøb • ”Skimmelsvamp” • ”Vand i kælderen” FebruarMartsAugustOktoberDecember Tabellen viser mængden af omtale i de måneder, hvor der har været mest omtalte af DBA. Total har DBA været omtalt 374 gange, hvilket er det højeste i foreningens historie. Omtale i forbindelse med biografspot ”Skimmelsvamp” og ”Vand i kælderen” har begge gange være omtalt i såvel landsdækkende som regionale medier. I forhold til tidligere år er omtalen i de trykte medier jævnt fordelt over hele landet, og der er dermed ikke regioner som er underdækket.

Markedsføring/PR 2009 (total for året) MedietypeRadioLandsdækk ende dagblade TVRegionale dagblade WebFagblade og Magasiner Lokale ugeaviser Bruttolæsere Grafen viser omtale af foreningen fordelt på de forskellige medietyper. 28% af al omtale er eksponeret gennem landsdækkende medier med meget stor læserdækning Tabellen viser hvor mange bruttolæsere en enkelt omtale inden for de enkelte mediegrupper udløser Med den nuværende fordeling opnår DBA en samlet bruttolæserdækning på 64 mio danskere.

Markedsføring/PR 2009 (total for året) MedietypeAntal omtale/artiklerBruttolæsereMedieværdi Total kr. * I den totale opgørelse indgår der ikke en opgørelse af medieværdien for webTV som i 2008 udgjorde 3 mio kr. Grafen viser TOP10 listen over medier der har bragt omtale af DBA På TV-siden er det TV2 som har bragt flest indslag med Henrik Høpner i sin egenskab af formand for DBA Et TV-indslag har en gennemsnitlig medieværdi på kr mens et Radio-indslag har en gennemsnitlig medieværdi på kr Der har i 2009 været bragt 14 TV- indslag og 20 radio-indslag med DBA’s formand, til en samlet medieværdi af 4,76 mio kr.

DBA-website •Nyt samarbejde om Boligemner •Moderniseret website

Lidt statistik….. Pænt besøgsantal – men faldet - formentlig som følge af markedsføringen af særligt kampagnewebsite og dermed manglende særskilt markedsføring

Samarbejder generelt •Codan – adgang til on-line tegning af ejerskifteforsikring og husforsikring. •Samarbejde med Klub Bolius er ophørt, da Klub Bolius har ændret konceptet •Flyttemagasinet – fast samarbejdspartner •Den Blå Avis – fast samarbejdspartner

Brevkassesamarbejde med boligejer.dk/borger.dk Brevkassesamarbejde med Erhvervs- og Byggestyrelsen på og borger.dk fortsatte med stor succes Stor tak til de BOLIG- advokater, som gør en indsats for foreningen som eksperter i brevkassen! (Flere frivillige er velkomne!)

Samarbejde med Danske Advokater Samarbejdet er blevet udbygget i det forløbne år blandt andet gennem det nære samarbejde – markedsføringsmæssigt og politisk - om kampagnen vedr. digital tinglysning. DBA er fagudvalg for Danske Advokater på boligområdet Reduktion i administrationshonorar

Medlemsanalyse primo 2010 •Medlemsanalyse fra 2004, 2005, 2007 og 2008 gentaget primo 2010 •Desværre lidt lavere svarprocent end tidligere år! •Mange gode input – en stor hjælp i planlægningen!

Kurser godkendte kurser herunder følgende kurser gratis/til særligt favorable DBA-kursusgebyrer •Generalforsamling med fagligt indhold (4 lektioner) •Kick-off-kurser (digital tinglysning) 3 steder i landet (á 3 lektioner) •Andelsboligkøb-/salg (7 lektioner) •Erhvervelse af mindre landbrug (7 lektioner) •Tvangsauktioner (7 lektioner) •Forhandling af pris og vilkår (4 lektioner) •Finansieringsrådgivning og bolighandler – i en krisetid (aflyst – for få tilmeldte) •Boligrådgivning ved nybyggeri (aflyst – for få tilmeldte)

Informationer 2009 •48 nyhedsmails udsendt til medlemmerne i 2009

Audit 2009 •Knap 40 besøg gennemført

Kundetilfredshed Klageantallet er fortsat meget lavt. I 2009 således kun 1 klage.

DBA repræsenteret i diverse udvalg o.l. i 2009 •Udvalg vedrørende huseftersynsordningen – nedsat af Justitsministeriet •Følgegruppen for huseftersyn (på vegne Advokatrådet) •Udvalget vedr. digital tinglysning (på vegne Advokatrådet) •Referencegruppe for boligejer.dk/borger.dk nu Domænebestyrelsen for bygninger, boliger og forsyning •(på vegne DBA + Danske Advokater) •Indgår som eksperter i forskellige sammenhænge (Advokatrådet) •Kontaktudvalget (På vegne DBA + Danske Advokater) - underudvalg vedr. sælgerpantebreve - andelsboliger - tvangsauktioner

DBA repræsenteret i diverse udvalg o.l. i 2009 •Danske Advokaters repræsentantskab •Danske Advokaters udvalg vedr.retssikkerhed for advokater •Danske Advokaters udvalg vedr. salærer

Politik Digital tinglysning har været i fokus hele året •Foreningen har gennem hele perioden arbejdet på at påvirke lovgivning m.v. omkring digital tinglysning •Har aktivt forsøgt at bistå Tinglysningsretten med at rette op på børnesygdommene •Taler ”tinglysningsofrenes” sag •Politisk løsning på erstatningsspørgsmålet – alternativt et gruppesøgsmål, hvis bestyrelsen bemyndiges hertil!

Politik Diverse høringssvar i samarbejde med Danske Advokater som led i arbejdet som fagudvalg

Ståsted er fortsat fundamentet i 2010

Mål for foreningen – som hidtil At blive den mest attraktive forening for advokater, der ønsker at specialisere sig i boligskift At blive opfattet som den mest professionelle af specialforeningerne At blive opfattet som de mest professionelle rådgivere på boligmarkedet At opbygge størst præference på markedet At gøre det attraktivt at være medlem af DBA

Fremtid •Fortsat mange opgaver relateret til digital tinglysning •Evt. gruppesøgsmål •Markedsføring og strategi behandles på bestyrelsesseminar primo april