Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan."— Præsentationens transcript:

1 De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse

2 Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan læser man Ugeaviser? Hvorfor læser man Ugeaviser?

3 Læserne Der læses hver uge brutto 7.311.000 lokale ugeaviser i Danmark!

4 Copyright © De Lokale Ugeaviser Læserne Af 4,5 mio danskere over 12 år, læser de 182.000 ikke lokale ugeaviser! Læserne er Danmarks befolkning Læser Læser ikke Kilde. Index Danmark 2 - 3 kvartal 2004

5 Læserne er andet end statistik Vi spurgte 9 tilfældige mennesker i 4 lokalområder

6 Copyright © De Lokale Ugeaviser Copyright © Danske Distriktsblade • Alle læser den lokale ugeavis • Alle svarede, at de læser den hver gang • I gennemsnit læser de den ½ time • Bruges fortrinsvis til at holde sig ajour i lokalområdet • Alle føler sig inspireret af annoncerne • Ingen ville undvære den lokale ugeavis • Alle troede på at den lokale ugeavis også eksisterede om 10 år Holdninger og strømninger

7 Copyright © De Lokale Ugeaviser Metoden.. • Gallup har forestået dataindsamlingen. Explora har forestået forædlingen • CATI ad hoc, stikprøve 1.001 (læsere), 15+ • Periode: 5. til 10. april 2005 • 44 udvalgte titler (spredt mht. geografi, urbanitet, oplagsvolumen, DD/DL) • Spørgeramme: 61 spm. brutto

8 Copyright © De Lokale Ugeaviser Bundlinien, hvad fandt vi ud af.. Ugeaviserne læses typisk…: • Flere gange (pr. eksemplar) • I temmelig lang tid • Mestendels tirsdag og onsdag • I stor udstrakthed • Hjemme, alene og/eller sammen med familie • Fordi… Ugeaviserne dækker et særligt instrumentalitetsbehov • Fordi… Ugeaviserne ”leverer varen” i konkurrencen med andre medier

9 Copyright © De Lokale Ugeaviser Læsefrekvens pr. eksemplar 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 1 gang2 gange3 gange4 gange5+ 59% 26% 9% 3% I gennemsnit læses hvert eksemplar af lokaleugeaviser 1,64 gange

10 Copyright © De Lokale Ugeaviser 7.311.000 (titel)læsninger * 1,64 = 11.990.040 bruttoeksponeringer !….. Det svarer til 263 GRP om ugen! 81,9% af DK ser ”annoncen” i gns. 3,2 gange Et ”teoretisk” GRP-regnestykke

11 Copyright © De Lokale Ugeaviser Læsetid, -timing, -udstrakthed og -setting Ugeaviserne læses: • i 21 minutter • 8 ud af 10 bruger mellem 6 og 45 min. • Tirsdage og onsdage • næsten 8 ud af 10 læsninger på disse ugedage • 62% af hvert eksemplar • 7 ud af 10 læser mere end halvdelen • Hjemme (97%) samt alene (86%) • og med familie (12%)

12 Copyright © De Lokale Ugeaviser Snakkes der så med andre om hvad man har læst/set? Ja87% Nej13% Ja, meget ofte19% Ja, til tider41% Ja, dog sjældent27% Nej, aldrig13%

13 Copyright © De Lokale Ugeaviser Hvorfor læses der.. Information (Lokale Nyheder) 4,18 Social forankring (for at snakke med) 3,64 Identifikation (vedkommende for mig) 3,20 Underholdning2,62

14 Copyright © De Lokale Ugeaviser Hvorfor læses der ellers.. Lokal involvering (muliggør) 3,39 Troværdighed (tillid til) 3,29 God adspredelse3,21 Følelse af nærhed3,16 Følelse af tryghed2,40

15 Copyright © De Lokale Ugeaviser Ugeaviser udfylder et hul.. Selvet Hverdagsbevidstheden Detet Jeget Bio Ugeaviserne Fagblade Måneds blade Hverdags aviser Radio TV Ugeblade Kilde. Explora

16 Copyright © De Lokale Ugeaviser Redaktionel konkurrenceevne 3,50 3,40 3,30 3,20 3,10 3,00 2,90 2,80 2,70 2,60 2,50 Bil & Motor 2,9 2,96 3,09 3,10 3,13 3,16 Ift. til alle medier er 3,0 bedre end medielandskabet Hus & have Lokal trafik Lokal erhverv Skole/udd. Kommunalpol.

17 Copyright © De Lokale Ugeaviser Redaktionel konkurrenceevne 4,00 3,90 3,80 3,70 3,60 3,50 3,40 3,30 3,20 3,10 3,00 Lokal sport 3,20 3,50 3,59 3,75 4,00 Ift. til alle medier er 3,0 bedre end medielandskabet Politistof Lokal detail Navnestof Kultur & forening Sær. begivenheder

18 Copyright © De Lokale Ugeaviser Reklame informationssøgning På hvilken måde får du flest konkrete tilbud, du kan bruge, når der skal købes ind til... den daglige noget der bruges husholdning mere sjældent Tilbudsaviser/kataloger 81%49% Lokale ugeaviser 50%27% Dagblade 17% 17% TV 15%15% Ugeblade/magasiner 5%8% Selve forretningen 42%42% Kilde. Forbrugerkontakt 2005

19 Copyright © De Lokale Ugeaviser Redaktionel konkurrenceevne 4,00 3,90 3,80 3,70 3,60 3,50 3,40 3,30 3,20 3,10 3,00 Lokal sport 3,20 3,50 3,59 3,75 4,00 Ift. til alle medier er 3,0 bedre end medielandskabet Politistof Lokal detail Navnestof Kultur & forening Sær. begivenheder

20 Copyright © De Lokale Ugeaviser Altså.. Ugeaviserne læses typisk…: • Flere gange (pr. eksemplar) • I temmelig lang tid • Mestendels tirsdag og onsdag • I stor udstrakthed • Hjemme, alene og/eller sammen med familie • Fordi… Ugeaviserne dækker et særligt instrumentalitetsbehov • Fordi… Ugeaviserne ”leverer varen” i konkurrencen med andre medier

21 Tak for opmærksomheden


Download ppt "De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google