Strategisk kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gudstjeneste 11. juni 2006 Velkommen!. Gudstjeneste 11. juni 2006 Tre ting vi skal passe på >< Tre ting vi skal gøre.
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kommunikation Intern Klubuddannelse
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Lederudvikling.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Ledelse i Praksis – 4. aften
Selvbetjente biblioteker
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Strategisk kommunikation
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Skabelon til strategisk plan
Strategisk kommunikation
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Kommunikation / it.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Formidlingsdelen Formidling og metode.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Omgangstone og kollegialitet
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Strategisk kommunikation og muséer
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Læreren som læringsleder
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
SKABELON.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Præsentationens transcript:

Strategisk kommunikation v/ Henriette Lungholt 28.1-2013

Hvad kan vi gøre ved problemet? Øvelse: Hvad kan vi gøre ved problemet?

Cyklisternes livsverden

Vi kan også sige det på andre måder

Målgruppens behov og livsverden

Tror I, der lugter her?

Ram fluen Nudging; Et klassisk eksempel: Aad Kieboom var økonom i Schiphol Lufthavn i Amsterdam. Han havde et rengøringsproblem med mænds dårlige sigte på toiletterne, så han fik tegnet en flue i hvert urinal, som mændene kunne sigte efter. Og det gør mænd jo. Fluen var tilmed placeret så strategisk, at tilbagesprøjtet fra kummen blev minimeret. Det samlede spild faldt med 80 procent, og han kunne spare på udgifterne til personalet.

Nudging og trafik

Andre eksempler

Defintion på nudge "Et nudge er et forsøg på at påvirke menneskers valg og adfærd i en forudsigelig retning og i overensstemmelse med deres reflekterede præferencer uden at begrænse deres valgmuligheder eller ændre afgørende ved handlingsalternativernes omkostninger, hvor omkostninger forstås som økonomi, tid, besvær, sociale sanktioner, o.lign.” (Pelle Guldborg Hansen & Andreas Maaløe Jespersen)

Og hvad kan I lige bruge det her til?

Hvorfor er det lige, kommunikation er vigtig for jer? Kan navigere i et professionelt miljø, hvor softwarekrav, projektstyring og kommunikation er en naturlig del af hverdagen. At kunne omsætte almindelige menneskers behov til programmeringskode, kravspecifikationer eller systemtilretninger Forbindelsesleddet mellem forretning og it.” Spørgsmål ud i rummet: Har I beskæftiget jer med kommunikation? Hvis ja, hvordan?

Hvad er strategisk kommunikation?

Hvad er strategisk kommunikation? Den korte: Komme fra A til B Den lidt længere: Strategisk kommunikation er en (langsigtet) målstyret og resultatorienteret tværgående udveksling af meddelelser i et (kortere eller længere) samkvem med nogen med henblik på at påvirke dem for med et defineret formål at opnå indbyrdes forståelse om et defineret mål. (Defintion: Nielsen, Mie Femø: Strategisk kommunikation, 2010, side 14

I vil komme til at bevæge jer i det nederste område.

Hvad er en model? Og hvad kan den bruges til? En model er en abstraktion af den virkelige verden, hvor de vigtigste træk fremhæves, og hvor de uvigtige detaljer udelades (Windahl, 1972) En opfattelse af , hvordan forskellige begreber er relaterede til hinanden Kan bruges i planlægningsarbejdet – få overblik

Verdens første kommunikationsmodel Ciceros aptum-model (106 f. Kr Verdens første kommunikationsmodel Ciceros aptum-model (106 f.Kr.-43 e.Kr.) Aptum betyder passende. http://bogwebs.systime.dk/bogwebs/mundtlighed/eksamensretorik.htm

Laswells kommunikationsmodel (1948)

En bekvem måde at beskrive en kommunikationshandling er at besvare følgende spørgsmål: Hvem (afsender) Siger hvad (budskab) Gennem hvilken kanal (medie) Til hvem (modtager) Med hvilken effekt (effekt)?

Shannon og Weaver støj-modellen Matematikere – var optaget af at løse problemet i teletransmission. Støjkilder: aktiv afsender og passiv modtager

Charles Osgood og Wilbur Schramm (1954) Et af de første eksempler på et brud med den aktive/passive modtager.

Bollemodellen – planlagt kommunikation Ingemann, Bruno: "Bollemodellen – planlagt kommunikation". Red. Fleming, Leslie og Bruno Ingemann: Faglig formidling – praksis og konsekvenser. Roskilde Universitetsforlag. 2003. 119-127.

Sepstrups model for informationsprocessen

HK lancerer en ny markedsføringskampagne HK lancerer en ny markedsføringskampagne. Budskabet er, at HK vil gøre Danmark til et bedre sted at bo, og at alle derfor er en del af løsningen. Med annoncer i aviser, plakater på plankeværk og busstoppesteder, bannere på nettet og videoklip vil HK i den kommende tid være mere synlig i det danske landskab. I dag lyder nemlig startskuddet til en storstilet markedsføringskampagne med overskriften: Vi er alle en del af løsningen. 
Kampagnen sætter fokus på, at HK og HK’s medlemmer – og i det hele taget alle individer i samfundet - alle er en del af løsningen. Så Danmark kan blive et bedre sted at bo. 
- Fagbevægelsen har en lidt mærkelig tradition for at være konfliktskabende og fokusere på problemer og begrænsninger. Men spørger man HK’s medlemmer, så ser de langt flere muligheder end begrænsninger i deres hverdag. Derfor vil vi sætte en ny dagsorden. Vi vil fokusere på løsninger i stedet for problemer, siger Kim Simonsen, forbundsformand i HK. Kampagnen fortæller derfor, at alle – unge, gamle, venstreorienterede, højreorienterede, arbejdsgivere og lønmodtagere – skal være med til at finde ud af, hvordan vi kan løse alt fra problemer med trafikkaos og uligeløn, til hvordan vi får en endnu bedre skole og et endnu bedre sundhedsvæsen. 
At HK og HK’s medlemmer på den måde kan være med til at gøre Danmark til et bedre sted at bo, er Sune Bang, partner i Propaganda McCann, der har udviklet kampagnen for HK, slet ikke i tvivl om.

New Normal New Standards http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/kritikken-af-danske-bank-paa-facebook

Og hvad rager det mig? Alt for få unge kender deres rettigheder på arbejdsmarkedet. Det skal en ny kampagne rette op på. Om kampagnen ”Tænk hvis fagbevægelsen var væk i morgen” er et projekt lavet af otte unge gennem centrum-venstre tænketanken, CEVEA.

Kampagnen består af en Facebookside og plakater, der hænges op på landets tekniske skoler. - Det er ofte første gang, de stifter bekendtskab med arbejdsmarkedet. Derfor er de også lettest at snyde, siger hun. Ikke rigtigt arbejde Ifølge Niels-Henrik Møller Hansen, adjunkt, ph.d. på Center for Ungdomsforskning under DPU, er problemet, at de unge ikke ser fritidsarbejde som at være flaskedreng som ”rigtigt” arbejde. - De fleste er bevidste om det med rettigheder, men de forbinder det simpelthen ikke med et fritidsarbejde. Det bliver set som et overkill, vurderer han. Men der er behov for at informere de unge om deres rettigheder, mener forskeren. Mange unge finder sig nemlig i nogle vilkår, hvor de bliver behandlet på kanten af, hvad man må, fortæller Niels-Henrik Møller Hansen. - Det hænger sammen med, de unge er taknemmelige for at have et fritidsjob. Hvis alternativet er ikke at have job, så gør de gerne lidt ekstra. Det er her deres manglende erfaring kommer i spil.

Kom du? Ministeriet for Børn og Undervisning brugte 15 millioner kr. på kampagnen ”Godt du kom” for at få skolelever til at møde til tiden i skolen.

Luhmann ”Kommunikation skaber den verden, den kommunikerer om”. Vi kan ikke forvente, at vi gennem kommunikation kan påvirke menneskers gøren og laden. (Luhmann) Tredelt enhed: - information - meddelelsen - forståelse

Planlægning: Situationsanalyse Problem og løsning Vurder om problemet kan løses med … kommunikation, andre tiltag eller en kombination. Identifikation Kortlæg problemfeltet ved at lave en detaljeret liste over mulige delmål og delmålgrupper. Eks. interessentanalyse Strategi Overvej så formål, afsender, målgruppe, formål, effekt, indhold, udformning, budskab m.v.

Interessentanalyse - hentet fra Mannow

SWOT

Porters five forces

Afsenders formål Oplysning Opdragelse Debat Holdningsændring Formål: Intern – ekstern, økonomi, personale m.m. Roller: En eller flere (eks. med mellemledere, ledere) Oplysning Opdragelse Debat Holdningsændring Adfærdsændring Hvervning Krisehåndtering Branding Marketing Andet Fx Forbrugerstyrelsen og McDonals’s (MÆT), ARLA og Sundhedsstyrelsen (økologi og motion)

Forventninger til afsender? Grænser for partnerskaber? ”MÆT er udarbejdet af Forbrugernes Hus for McDonald’s’ restauranter i Danmark. I MÆT tilbyder Forbrugernes Hus McDonald’s gæster rådgivning om et sundere valg.” MÆT Grænser for kommunikation? ”Et bedre valg på McDonald’s kunne være en grilled Chicken Caprese sandwich med en grøn salat eller gulerødder. Bruger Nikolaj dressing så vælg balsamico, det er den mindst fede. Insisterer Nikolaj på at spise pommes frites, kan han spare lidt på fedtet ved at vælge ketchup at dyppe i – i stedet for pommes frites sauce.” MÆT

MÆT http://politiken.dk/erhverv/ECE86541/staten-laver-blad-om-mad-for-mcdonalds/

Danske Bank Bedre Bank - en del af Danske Bank
Bedre Bank er fællesbetegnelsen for 25 initiativer, som Danske Bank lancerede i 2009 og 2010 på baggrund af værdifuldt input fra vores kunder. Først inviterede vi til dialog på hjemmesiden Din Mening. Her fortalte mere end 3500 danskere deres mening om den verdensomspændende økonomiske krise og dens betydning for deres hverdag, deres økonomi og deres forhold til banken. 

Efter at have lyttet til kundernes input iværksatte vi i løbet af 2009 og ind i 2010 i alt 25 initiativer, der alle har til formål at forbedre kundernes oplevelse, når de er i kontakt med banken. Initiativerne er nu en del af hverdagen, så derfor er siderne Din Mening og Bedre Bank lukket. Dialogen med kunderne fortsætter på Facebook og Twitter. 


Konsekvens Jo bedre vi kender målgruppens forudsætning og mentale landskab kan vi gå i dialog med dem og jo bedre kan vi ramme deres bevidste/ubevidste behov og gøre kommunikationen meningsfuld!

Fordomme Bliv bevidst om dine egne fordomme om målgruppen og brug dem konstruktivt! Indhent så mange informationer som muligt om en konkret person i målgruppen. Tag vedkommendes hoved på! Lev dig ind i hvad vedkommende tænker, føler, gør etc.

Forforståelse "I og med at man har afgrænset en bestemt målgruppe for sit budskab har man sagt, at budskabet kommer denne gruppe ved; den bør interessere sig for det. Men måske gør den det ikke, eller måske gør den det på andre måder, af andre grunde, end man forestiller sig." (Cheesmann og Mortensen, 1987: ”Om målgrupper”, s. 11) Undersøg derfor målgruppens forforståelse, inden I begynder at kommunikere til dem.

Eksempler på forforståelser Målgruppen for Iphones er unge mennesker   Børn er altid kræsne Det nye IT-system er interessant for alle i virksomheden Alle ved, hvad outsourcing betyder  

Segmentering sprog, kultur køn, alder, indkomst uddannelse, erhverv, boligform viden, erfaringer, holdninger selvforståelse, politisk ståsted vaner, livsstil, adfærd ønske om konsistens eller ændringer

Informationen Informationsprocessen • Forbrug og adfærd Relevans og behov Omkostninger og værdi Informationskløfter

Dimensioner i effekt Målgruppen viden holdning adfærd Udgangspunkt fastholdelse ændring Tid kort sigt langt sigt Konsekvenser tilsigtede utilsigtede

Kultur, medarbejdere, målgruppe Opfattelser Modtagere Fordomme Karakteristika Netværk Edgar Scheins isbjerg

Opsamling Tænk over, om det er et kommunikationsproblem. Tænk over rollen som afsender/virksomhed Tænk over målgruppen; hvem er de? Interessenter, kunder, medarbejdere… Tænk over mediet

Skriv tre ting ned, I synes, I kan bruge i jeres dagligdag Skriv tre ned, I synes, der var interessante ifht. jeres arbejde og arbejdssituation