Læsning og skrivning i naturfag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Faglig læsning i naturfagene
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
”Intet” af Janne Teller
Velkommen til workshoppen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Energi- & Vandværkstedet
Elsker DU også at læse lektier?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Sådan underviser vi i stavning
Grammatik hvorfor og hvordan?
Faglig læsning 2.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
SEO PÅ AU.
Elevaktiverende undervisning
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Vejledning i projektarbejde
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Synopsis VIP3/2012.
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Den anerkendende interviewform
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Læsestrategier.
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Skriftlighed i biologi
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Synopsis VIP13 HH3.
Årsplan – en kort en lang
Celle.
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Grunde til at jeg elsker dig
Kommunikation i naturfagene
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Naturfag.
Progression sprogbaseret undervisning
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Læsning og skrivning i naturfag NTS-center, Hovedstaden Lone Wulff, Læreruddannelsen Blaagaard/KDAS, UCC lw@ucc.dk

Pointer Fagene i skolen består af sprog Fagsproget bliver markant sværere i løbet af skolegangen, så undervisningen skal sikre en progression fra hverdagssprog til skolesprog i hvert forløb, på hvert klassetrin Eleverne læser/forstår, bruger og lærer dette fagsprog gennem fagundervisning.

Program Sproget i naturfag + aktiviteter hvor sproget skal bruges Model for forløb med fag, fagsprog, skrivning og læsning Undervisning i faglig læsning Kaffepause undervejs!

1. Fag og sprog Aktivitet 1 Omsæt teksten til illustration, diagram osv. Solen er en stjerne blandt flere milliarder stjerner i vores galakse, der hedder Mælkevejen. Solen og alle andre stjerne består af varme gasser, først og fremmest hydrogen og helium. Solen udsender store mængder energi som stråler, der bl.a. rammer jorden. Solstrålerne indeholder den energi som planterne bruger og som kan gøre mennesker brune på en god sommerdag. (Fysik-kemi, 7. kl.)

Sprog og skole (Mulvad, 2009) ”At få succes i skolen er i høj grad et sprogligt anliggende. Det at lære et fag, hvad enten det nu er dansk, matematik, historie, idræt, hjemkundskab, er også at lære sprog, idet al viden er sprogliggjort i ord, i kropssprog, i billeder osv. Uden sprog, ingen formidling af viden.” (Mulvad, 2009)

Sproget i naturfag Sproget i et fag afspejler hvilken opgave faget har. Hvad vil en naturfaglig tekst? - Fortælle om verden ved at gengive naturfaglig viden, der oftest er baseret på et princip om over- og underordning, sammensætning eller proces

klassifikationer (over- og underordning, sammensætning) Det sker gennem… klassifikationer (over- og underordning, sammensætning) processer (hvordan A påvirker B + hvilke forandring der sker med B) Nævn nogle klassifikationer og processer I har undervist i de sidste måneder?

Klassifikation

Processer Ruths diagram

Sproget i klassifikationer: Brug for at angive hvordan noget hænger sammen, fx med ord som består af, udgør en del af, er sammensat af, kan inddeles i, indgår i… Sproget i processer: Brug for at markere hvad der sker med subjektet/objektet, vha. især verber/verbalsubstantiver som indfanger processen: optage, opløse, nedbryde, passere, absorbere … optagelse, opløsning, nedbrydning, passage, absorbering … Aktivitet 2 Find processerne i ’Fremstilling af oxygen’ (Naturens univers, 7. kl.)

Aktivitet 3: Omsæt billedet til fagsprog

Aktivitet 3: Omsæt billedet til fagsprog Hvilket sprog har I brug for? Hvilke udfordringer ligger i billedet? Sprog som kan gengive processer og sammensætninger Udfordringen er aflæse billedet som vil flere ting på en gang

Nominalisering Nominaliseringer: fra handling til sag, fx fra: Pigen passer hesten Til: hestepasning

Nominaliseringer ’Pak sætninger ud’: Hvad ville der stå, hvis der var flere sætninger til at forklare det samme? Vores store forbrug af olie og kul og f.eks. afbrænding af regnskoven øger atmosfæres indhold af CO2. Befolkningstilvæksten medfører øjeblikkelige krav om brænde til husholdningen såvel som landbrugsarealer til fødevareforsyningen. Solens ujævne opvarmning af Jordens atmosfære giver store strømninger i luften Lone Wulff - UCC

Tætpakket med information Nominalgrupperne er omfattende: Vores store forbrug af olie og kul og f.eks. afbrænding af regnskoven øger atmosfæres indhold af CO2. Befolkningstilvæksten medfører øjeblikkelige krav om brænde til husholdningen såvel som landbrugsarealer til fødevareforsyningen.

Potentielle udfordringer i naturfagstekster Kompliceret at læse-forstå når der er flere mål (gengivelse af fx processer og klassifikationer) som overlapper i samme tekst eller illustration. Klassifikationer/processer er ikke altid eksplicitte i en tekst. Ved præsentation af processer mangler eller underforstås ordene som betegner processerne. Informationstung

Hvad gør vi ved det? Gør det implicitte eksplicit. Underviser eleverne i at folde tekster og illustrationer ud. Underviser i at bruge det sprog som er nødvendigt. Løsningen er ikke forenkling!

Hvordan? Fire principper for undervisning som stimulerer tilegnelsen af fagsprog Eleven møder nyt fagsprog (input) Eleven bruger fagsprog mundtligt og skriftligt, fx forklare, gengive, uddybe, diskutere (output) Først mundtligt og derpå skriftligt Der stilles krav til sprogbrug, så der bliver tale om progression (pushed output) Der rettes opmærksomhed mod fagsprog, så der opstår bevidsthed om sprogbrug (fokus på sprog)

Aktiviteter som bearbejder fag og sprog – vores eksempler Aktivitet 1: Omsæt teksten (om solsystemet) til illustration, diagram osv. – forklar illustrationen for klassen/gruppen Aktivitet 2: Find processerne (Fremstilling af oxygen)- lav et begrebskort hvor I bruger processerne Aktivitet 3: Omsæt billedet til fagsprog (kvælstofskredsløb) – 1.Sæt post-it sedler på pilene. 2. Skriv en tekst hvor du gennemgår en del af kredsløbet. Brug fagbegreber og processer.

Omsæt principperne til praksis Hvordan vil I arbejde med afsnittet Ånding (respiration) … så tekstens processer og klassifikationer bliver eksplicitte så fagsproget bliver nødvendigt og synligt for eleven? Målet er at eleverne forstår det faglige indhold, kan læse-forstå teksten og kan bruge fagsproget.

Eksempel på opgaver til afsnit Ånding (respiration) Find og understeg alle ord og begreber, som refererer til kroppens forbrænding. Du skal både finde ord, som betegner de dele af kroppen, som er aktive i forbrændingen, fx celler, og de ord som fortæller hvad der sker under forbrændingen, fx overføres, opløst. Tegn forbrændingsprocessen. Brug begreberne til at sætte ord på forbrændingsprocessen i kroppen.

2. Forløb med faglig læsning og skrivning http://www.youtube.com/watch?v=j7- ZuRTMw1o Utterslev Skole, forløb i natur-teknik 4. klasse.

Derewiankas model Forløb med havdyr Oplevelse (fisketur: snak og oplevelse) Rekonstruktion (undersøgelse af fangst, brainstorm om faglig viden, produktion af et informationshjul om havdyr) Transformation (..af nuværende viden til fælles beskrivelsesark om fisk) Konstruktion (skriver fagtekst vha. beskrivelsesark med henblik på produktion af fagbog om fisk) Refleksion (over faglig viden, over sprog og tekst) (Mulvad 2011)

Informationshjul

Elev-illustration på forsiden af bog

Pointer Skrivning og læsning flettes sammen: Eleverne skriver fagbøger som de læser for hinanden. Og de læser for at skrive fagbøger. Fokus på fagsprog og fagtekster: Eleverne forholder sig eksplicit og reflekterende til fagteksters indhold, sprog og opbygning. Eleverne opbygger viden om tekster og om sprog Stilladsering af udvikling fra hverdagsprog til skolesprog. Eleverne har ejerskab – til fagsprog og faglig viden

Skriveramme: indhold og form/sprog overskrifter Hvad skal du skrive (indhold) Hvordan skal du skrive det (form) Mål Hvad tror du vi undersøgte i dette eksperiment? Skriv en kort sætning som begynder med Målet med eksperimentet var… Metode Beskriv med egne ord præcis hvad I gjorde List forløbet: (punkt 1,2,3 osv.) Brug vi i stedet for jeg Brug datid Resultater Vis resultatet vha. et diagram (eller lign.) Brug de præcise faglige ord i diagrammet Konklusion (efter Veel ) Hvad fandt du ud af gennem dette eksperiment? Skriv nogle få sætninger hvor du forklarer hvad eksperimentet viste. Undgå så vidt muligt at bruge ’jeg’. Hold godt øje med nutid og datid

Refleksion Kan Derewiankas model bruges til jeres elever? Kan eleverne være med til at producere skriverammen/beskrivelsesark til fagtekster (forud for skrivningen og læsningen)?

3. Undervisning i læseforståelse i naturfag Vi ved fra forskningen At der er klar sammenhæng mellem elevers ordforråd og læseforståelse At undervisning i læseforståelse bør integreres i de fag, hvor der læses tekster At al læsning skal bygge på forforståelse for indhold og genre

Læseundervisning, faser Tre faser – og mål med faserne: Før læsning: forberede, motivere, støtte og styre læsning Under læsning: lette og målrette læsningen, reflektere over læseforståelsen Efter læsning: anvende og bearbejde ny viden, incl. tilegnelse af fagsprog

Førlæsning Eksempel: Spørgsmål til samtale forud for hjemmearbejde . - Hvad tror I emnet er på baggrund af overskrift og illustrationer ? - Hvad ved I om emnet? - Hvilke nøgleord forventer I at læse her? Hvordan kan vi forvente teksten er opbygget? Hvad kan vi forvente at teksten vil os? (forklare, instruere, berette…) - Læs i makkerpar de første/ de centrale linje – fx konklusionen/afrundingen

Førlæsning Det er meget svært at læse hensigtsmæssigt, hvis man ikke har forforståelse og forventning på plads. Aktivitet 5: Eksempel på at læse uden forforståelse

Under eller efter læsningen: refleksion I naturfag fx Gennem oversættelse af tekst til grafisk udtryk Gennem spørgsmål som giver specifikke instruktioner (frem for generelle)

Spørgsmål til hjemmearbejde - specifikke instruktioner ”Find og understreg alle tekstens referencer til blybromid. Understreg med rødt alle ord og udtryk, der henviser til dele af den elektriske klokke. Navngiv alle elementer i diagrammet.” (fra Laursen, 2008) I modsætning til generelle instruktioner, fx: Streg alle de vigtige ting under og noter hvad du undrer dig over.

Eleven, motivationen og det svære fagsprog Interview med elev i 4. klasse efter læsning om drøvtyggere: I:Kan du huske nogen (drøvtyggere)? E: geder og rener og hjorte og vandbøller I:Vandbøfler E: Er det ikke nogen bøffer? I: De kan blive til bøffer. De hedder bøfler E: Var urokser farlige? I: Ja det tror jeg E: Der var så meget kød. Den vejede to tons, det var en monsterko

Litteratur Line Møller Daugaard (2008) : Tosprogede elevers møde med multimodale tekster. I Helle Pia Laursen (red.) Sproget med i alle fag. UVM. Ruth Mulvad: Kan det være sjovt at skrive om havdyr? (2011). I Sigrid Madsbjerg og Kirsten Friis (red.): Skrivelyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag. Ruth Mulvad (2009) : Sprog i skole. Alinea Helle Pia Laursen (red.): Den sproglige dimension i naturfagsundervisningen. Fokus på det flersprogede klasserum. Københavns kommune 2004. Naturens univers. Fysik/Kemi, 7. klasse. Alinea 2011 Faglig læsning. På You Tube. Lagt ud af Nationalt Videnscenter for læsning