Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Anbefalingsfasen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Konklusion på Workshop om sindslidende
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Mangfoldighedsledelse – et procesværktøj
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Arbejdspladsudvikling
Bootcamp II Human Shojaee Tryg 22. November 2012.
Forældremøde X årgang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
- fortsat midt i en flekstid?
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Den brændende platform
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Kodeks for offentlig topledelse
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Personligheden og selvet
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Læring, kommunikation og samarbejde
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
3. februar 2010 Festival om arbejdsfastholdelse og rummelighed.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Mere MOST - mindre fravær
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Arbejdspladsernes Motionsdag, Formandsmøde 2018
Tag snakken – bryd vanerne
Digital trivsel på gymnasiet
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Anbefalingsfasen

mhtconsult Program  Præsentation af mangfoldighedstankegangen  Præsentation af afdelingens/skolens mangfoldighedsprofil  Præsentation af og debat om anbefalingerne

mhtconsult Mangfoldighedstankegangen

mhtconsult Mangfoldighedsledelse  Et amerikansk begreb fra omkring 1990  Den hvide mand er kommet i undertal  Kvinder, immigranter og handicappede ses mere og mere på arbejdsmarkedet  Forskellighed ses også som en ressource

mhtconsult Mangfoldighedsledelse i DK - et svar på  Den demografiske udvikling  Individualiseringen  Social ansvarlighed  Internationaliseringen  Lovgivningens krav

mhtconsult Et demografisk fakta Andel af indvandrere og efterkommere i Danmark pr. juni 2007: 5-14-årige: 9,8% årige: 12,2% Kilde: Integrationsministeriets statistikbank

mhtconsult De 14 primære forskelle religion Arbejde Uddannelse ForældrestatusÆgteskabelig status Religion Geografisk tilhørsforhold Indtægt Militærerfaring Alder Køn Seksuel orientering Fysisk formåen Race Etnicitet

mhtconsult Tre principper for mangfoldighed  Mangfoldighed handler om os alle  Forskellighed er en ressource  Mangfoldighed er forretningsorienteret

mhtconsult Assimilation Integration Mangfoldighed Enshed - ressourceForskelle - acceptabelt Forskelle – ressource Majoriteten sætter dagsordenen Forhandling mellem ”os” og ”dem” Udgangspunkt i den enkelte Alle behandles ensNogle behandles forskelligt Alle behandles individuelt Tilpasse sig normer, adfærd og handlemåder Tilpasse sig nogle normer og bevare nogle af sine egne Tilpasse sig behov

mhtconsult Eksempler på udfordringer I en travl hverdag kan det knibe med tid til at introducere nye kolleger til afdelingen, og kollegerne, som har arbejdet sammen længe, er vant til hurtigt at nå til enighed om løsningen af opgaverne. En ny kollega ansættes. Hun har en særlig ekspertise på et udviklingsområde – viden der kan komme afdelingen til gavn, hvis den nye kollega ellers selv formår at fortælle om sine ideer og gøre dem vigtige nok at bruge ekstra tid på at udvikle og implementere.

mhtconsult Kantinen ligger på første sal, og eneste adgangsvej er en smal og stejl vindeltrappe. Her kan alle skolens elever og medarbejdere selv hente dejlig varm mad hver dag – hvis de ikke er kørestolsbrugere eller på anden måde gangbesværede.

mhtconsult Mulige udfordringer  Kulturforskelle – eks. hvordan er relationen mellem ledelse og medarbejdere – hvordan er kulturen for uddannelse?  Forventningsforskelle – eks. hvor meget skal hver enkelt kollega involvere sig i de fælles opgaver – hvor meget skal man involvere sig i hinanden socialt – hvad er godt nok at medbringe som morgenbrød, når man har tur?  Kommunikationsforskelle – eks. hvem kommunikeres der til – hvor formelt – hvilken kommunikationskanal?  Videnforskelle – eks. hvilke metoder virker – hvad er prøvet før – hvad er forhistorien til den aktuelle problemstilling?

mhtconsult Det er jer selv, der er bedst til at afgøre, om der skal gøres en særlig indsats, så alle ydes passende hensyn, og alles evner omsættes og bruges.

mhtconsult Mangfoldighedens argumenter  Vi skal skabe uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser, hvor alle kan uddanne sig og arbejde, hvis de har de rette kvalifikationer  Vi skal finde balancen mellem det umulige i at have særlige regler for alle og det uhensigtsmæssige i at lave ens regler for alle, da det uundgåeligt vil passe de fleste, men gøre det besværligt for særlige grupper

mhtconsult En politik – en sikkerhed for medarbejderne og skolen  Alle skoler afspejler med daglige handlinger en stillingtagen til mangfoldighed - bevidst eller ubevidst. Spørgsmålet er bare, om skolen har en fælles eller adskillige politikker.  Alle skoler træffer konkrete afgørelser vedr. mangfoldighed i hverdagen. En mangfoldighedspolitik sikrer den enkelte medarbejder mod at skulle bære skolens ansvar og måske komme til at vælge løsninger, som ledelsen og kollegerne ikke er enige i.

mhtconsult En fleksibel og dynamisk håndtering af et mangfoldigt samfund  Nytænkning, kreativitet og nuancerede erfaringer efterspørges i et mangfoldigt samfund med fokus på nye services, produkter, kvalifikationer og muligheder. Derfor er det afgørende, at forskellige mennesker med forskellig alder, køn, faglighed, etnicitet m.m. kan arbejde sammen  Samarbejde er nemmest, når man tænker ens, men oftest ikke det mest dynamiske og udviklende. Forskellige mennesker tænker forskelligt, og er ofte en god kilde til nytænkning og udvikling.

mhtconsult Udvidelse af rekrutteringsgrundlaget  Der bliver generelt set færre i den arbejdsaktive alder.  Der bliver flere nydanskere. Således udgjorde indvandrere og efterkommere i ,8 % af befolkningen, hvor de vil udgøre 10,4 % i 2017 Jf. Danmarks Statistik

mhtconsult Præsentation af afdelingens mangfoldighedsprofil

mhtconsult Profil 1 Afdelingen har endnu ikke sat integration og mangfoldighed på dagsordenen. I er endnu ikke opmærksomme på de særlige fordele og indsatsområder i forhold til nydanske medarbejdere.

mhtconsult Profil 2 Afdelingen er opmærksom på at tage ansvar for at styrke nydanskeres integration på arbejdsmarkedet. Men der er også mange emner, der har høj prioritet, og det er svært at overskue, hvordan afdelingen kan komme i gang med en mangfoldighedsstrategi.

mhtconsult Profil 3 Afdelingen er godt på vej til at indføre en mangfoldighedsstrategi og arbejder målrettet på at skabe en afdeling, hvor både ledelse og medarbejdere støtter nydanskeres integration. Afdelingen er indstillet på at gennemføre de ændringer, som en mangfoldighedsstrategi vil kræve.

mhtconsult Afdelingens/skolens mangfoldighedsprofil Profil 1Profil 2Profil 3 V æ rdier, kultur og politik Rekruttering & introduktion af medarbejdere Udvikling & fastholdelse af medarbejdere Samarbejde & faglig- p æ dagogiske traditioner