03-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013
Plan for 14.09.12 Perchs Thehandel Nordic Comfort Egne virksomheder 03-04-2017 HHX - Lene Baake Plan for 14.09.12 Perchs Thehandel Nordic Comfort Egne virksomheder Generiske strategier Vækststrategier
03-04-2017 HHX - Lene Baake Videocases
03-04-2017 HHX - Lene Baake Nordic Comfort
Lokale virksomheder Find 2 lokale virksomheder (i 50 km. radius) 03-04-2017 HHX - Lene Baake Lokale virksomheder Find 2 lokale virksomheder (i 50 km. radius) (Mors, Salling, Viborg, Holstebro mv.) Gå på deres hjemmesider Find ud af sortiment, marked Find missionen Find visionen Find værdier Google docs dokument - alfabetisk – præs.
03-04-2017 HHX - Lene Baake Fremtidig strategi Værdikædeanalyse, regnskabsanalyse, omverdensanalyse -> SWOT Nuværende situation Fremtidig strategi Konkurrencestrategi Vækststrategi
03-04-2017 HHX - Lene Baake Generiske strategier En virksomheds generiske strategi er den overordnede strategi Kaldes også konkurrencestrategi Hvordan opnår vi en konkurrencefordel? Større nytteværdi for kunden. Professor Michael Porter
Generiske strategier Formulering af strategien tager udgangspunkt i: 03-04-2017 HHX - Lene Baake Generiske strategier Formulering af strategien tager udgangspunkt i: Enten en omkostningsfordel – virksomheden konkurrerer på lave omkostninger (indkøb, produktion, markedsføring) Eller en differentieringsfordel – virksomheden har et unikt tilbud til markedet. (produkt-design, et velkendt brand, høj funktionalitet) Ligeledes tages der hensyn til, hvor mange målgrupper, som virksomheden ønsker at satse på.
03-04-2017 HHX - Lene Baake Konkurrencefordel ”Prisen betyder så meget, at man næsten ikke kan forstå det. Vi vil gerne give vore kunder et brand og en kvalitet for hver eneste krone, de betaler for vort tøj. Det tror jeg, aldrig går af mode.” Troels Holck Povlsen, stifter af tøjkoncernen Bestseller
Differentieringsfordele 03-04-2017 HHX - Lene Baake Differentieringsfordele Ingen grænser for hvordan (også service, emballage mv.) Differentiering -> nytte (produkt, image) Dyrere produkt Præference i målgruppen Vanskelige at kopiere
03-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempler Find 3 eksempler på virksomheder, som konkurrerer på lave omkostninger Find 3 eksempler på virksomheder, som konkurrerer på unikke produkter
Porters generiske strategier 03-04-2017 HHX - Lene Baake Porters generiske strategier Ifølge Porter bør virksomheden formulere en konkurrencestrategi For at klare sig bedst mulig i snæver konkurrence For at være mindre sårbar overfor nye konkurrenter
Konkurrencestrategi Omkostningsstrategien: en stor markedsandel 03-04-2017 HHX - Lene Baake Konkurrencestrategi Omkostningsstrategien: en stor markedsandel stordriftsfordele lave enhedsomkostninger rationaliseringer, teknologi, storindkøb, effektiv distribution kritisk masse standardvarer til lave priser Stor markedsandel -> stordrift -> lave enhedsomkostninger Rationaliseringer, effektiv teknologi og store indkøb og effektiv distribution Standardiserede produkter i store mængder Kritisk masse, break even ved meget stor produktionsmængde
Konkurrencestrategi Differentieringsstrategien: 03-04-2017 HHX - Lene Baake Konkurrencestrategi Differentieringsstrategien: differentiering via marketingmix præferencer for virksomhedens produkt hos bred målgruppe unikt design, kvalitet, service, funktion ofte lidt højere pris
03-04-2017 HHX - Lene Baake Palisadestrategi Palisadestrategi – virksomheden dækker hele markedet gennem sit sortiment – og konkurrenterne holdes ude af markedet. Tilgodeser forskellige behov hos kunder og mellemhandlere Problem kanibalisme Ex Tuborg, Carlsberg
Konkurrencestrategi Fokuseringsstrategi kaldes også nichestrategi. 03-04-2017 HHX - Lene Baake Konkurrencestrategi Fokuseringsstrategi kaldes også nichestrategi. Specialisering – afgrænset del af markedet Opdeles i to strategier afhængig af den konkurrencemæssige fordel: Omkostningsfokus (Team Benns, Brians VVS) Differentierings fokus – høj kvalitet, høj pris (Ung Rejser)
Twitter Hvilken generisk strategi anvender denne virksomhed? 03-04-2017 HHX - Lene Baake Twitter Hvilken generisk strategi anvender denne virksomhed? Brug Porters betegnelser Send et tweet til afs1
03-04-2017 HHX - Lene Baake
03-04-2017 HHX - Lene Baake Hvem overlever?
03-04-2017 HHX - Lene Baake Vurdering Stuck-in-middle er virksomheder, der har en uklar strategi – og ikke har formuleret en bæredygtig konkurrencestrategi. Porters råd (lidt af det hele, ikke god til noget) Kritik (begge dele)
Vækststrategier Overordnet målsætning 03-04-2017 HHX - Lene Baake Vækststrategier Overordnet målsætning Vækst i totalt aktivitetsniveau (omsætning) Ansoff-vækstmatrix viser vækststrategier gennem intensivering (nuværende produkt/marked, kernekompetence) Vækst gennem intensivering opdeles i: Markedspenetrering Produktudvikling Markedsudvikling
03-04-2017 HHX - Lene Baake Herning Folkeblad 01.09.2011
03-04-2017 HHX - Lene Baake
Ansoffs vækstmatrix - intensivering 03-04-2017 HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix - intensivering
03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering
03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Markedspenetrering dvs. øge salget af nuværende produkter på nuværende markeder Forøge forbrugsfrekvensen Nye anvendelsesmuligheder (Hummel casual) Hyppigere og større brug, fx gennem reklamekampagne Hyppigere udskiftning, fx gennem god byttepris (bil) http://www.youtube.com/watch?v=NtmdBf5owxo Eksempler findes – send link
Markedspenetrering Forøge det effektive marked Forøge markedsandelen 03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Forøge det effektive marked Få ikke-brugere til at begynde at bruge produktet Prøver, kampagner Bedst egnet ved stor markedsandel http://www.youtube.com/watch?v=AjMb_ti60pw Forøge markedsandelen Stjæle markedsandele fra konkurrenter, fx gennem reklame eller prisnedsættelse Kræver store ressourcer http://www.youtube.com/watch?v=ZyIgnN188uc
Produktudvikling Nye produkter til nuværende marked: 03-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Nye produkter til nuværende marked: Erstatning af eksisterende produkt Nuværende produkt kan være forældet (fax) Fornyelse af eksisterende produkt Udvikling af nye modeller (bil) Produktforbedringer med nye features (mobil) Sortimentsudvidelse – line-extension Produktlinjeudvidelse med flere produktvarianter (dry) Ønske om større målgruppe – palisadestrategi (Dyrberg)
Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt 03-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt Fra udnyttelse af distributionssystem (ex. Larsen Rejser) Fra udnyttelse af viden om produktionsproces og –teknologi (ex. Kims Natursnack)
Eksempler på line-extension 03-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempler på line-extension Kom med eksempler på produktudvikling i form af line-extension
Markedsudvikling Eksisterende produkt til nye markeder 03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedsudvikling Eksisterende produkt til nye markeder Nye, anderledes segmenter Fx udvidelse fra konsumentmarkedet til producentmarkedet eller omvendt (Bjørn Borg, Pilgrim, Sloggi) Geografisk markedsudvikling (national/int.) Opstart af eksport til nye markeder (stordrift, PLC) Øget internationalisering Nye distributionsformer Fx nethandel (El-Giganten) http://www.elgiganten.dk/
Andre vækststrategier 03-04-2017 HHX - Lene Baake Andre vækststrategier Integration (horisontal/vertikal) – flytte sig i supply chain (opkøb, fusion, nyt firma) http://infomedia.skoda.emu.dk/ms3/ShowArticle.aspx?outputFormat=Full&Duid=e2aeb1ff Diversifikation – nyt produkt til nyt marked Frasalg eller lukning (downsizing) Vikan
Strategier Spørg din mor/far/dig selv om 03-04-2017 HHX - Lene Baake Strategier Spørg din mor/far/dig selv om 1. Hvad konkurrerer det firma på, som de arbejder i? (lave priser, specielle produkter eller…?) 2. Hvordan forsøger firmaet at øge salget (få flere kunder, større omsætning på den enkelte kunde…). Hvordan vil firmaet vækste i fremtiden?
Opgaver Viable Tjekopgaver 5, 6, 7, 8 Forståelsesopgaver 4, 5, 6 03-04-2017 HHX - Lene Baake Opgaver Viable Tjekopgaver 5, 6, 7, 8 Forståelsesopgaver 4, 5, 6 Opgave 2 og 3