03-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Afsætning HHX - Lene Baake.
Forretningsudvikling og Urmennesker
10 Konkurrencesituation
Præferencer på markedet.
Funktioner Grundbegreber.
4 Strategisk planlægning
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Marketingplanlægning
Afsætning 2012.
HHX - Lene Baake Afsætning
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Konkurrenceforhold Kapitel 11
HHX - Lene Baake Afsætning
Markedsvurdering.
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Afsætning grundforløb
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
SEO PÅ AU.
AFSÆTNING B – Schønberg
Grundlæggende regnskabsforståelse
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
[Produktnavn] Marketingplan
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
HHX - Lene Baake Afsætning
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
HHX - Lene Baake Afsætning
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Anvendt markedsføring Kapitel 24
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
AFSÆTNING A – Schønberg
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Grunde til at jeg elsker dig
Operationelle mål.
Af: Jonatan W & Line Stryander
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Introduktion til afsætning

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Erhverscase: Århus Charter
Red Bull Jonas Jørgensen.  Red Bull er et kortvarigt produkt  Forbruges samtidig med det anvendes. Klassifikation.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
markedsføringsplaner
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Præsentation af forretningsplan
10 Konkurrencesituation
Salgets forudsætninger
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

03-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013

Plan for 14.09.12 Perchs Thehandel Nordic Comfort Egne virksomheder 03-04-2017 HHX - Lene Baake Plan for 14.09.12 Perchs Thehandel Nordic Comfort Egne virksomheder Generiske strategier Vækststrategier

03-04-2017 HHX - Lene Baake Videocases

03-04-2017 HHX - Lene Baake Nordic Comfort

Lokale virksomheder Find 2 lokale virksomheder (i 50 km. radius) 03-04-2017 HHX - Lene Baake Lokale virksomheder Find 2 lokale virksomheder (i 50 km. radius) (Mors, Salling, Viborg, Holstebro mv.) Gå på deres hjemmesider Find ud af sortiment, marked Find missionen Find visionen Find værdier Google docs dokument - alfabetisk – præs.

03-04-2017 HHX - Lene Baake Fremtidig strategi Værdikædeanalyse, regnskabsanalyse, omverdensanalyse -> SWOT Nuværende situation Fremtidig strategi Konkurrencestrategi Vækststrategi

03-04-2017 HHX - Lene Baake Generiske strategier En virksomheds generiske strategi er den overordnede strategi Kaldes også konkurrencestrategi Hvordan opnår vi en konkurrencefordel? Større nytteværdi for kunden. Professor Michael Porter

Generiske strategier Formulering af strategien tager udgangspunkt i: 03-04-2017 HHX - Lene Baake Generiske strategier Formulering af strategien tager udgangspunkt i: Enten en omkostningsfordel – virksomheden konkurrerer på lave omkostninger (indkøb, produktion, markedsføring) Eller en differentieringsfordel – virksomheden har et unikt tilbud til markedet. (produkt-design, et velkendt brand, høj funktionalitet) Ligeledes tages der hensyn til, hvor mange målgrupper, som virksomheden ønsker at satse på.

03-04-2017 HHX - Lene Baake Konkurrencefordel ”Prisen betyder så meget, at man næsten ikke kan forstå det. Vi vil gerne give vore kunder et brand og en kvalitet for hver eneste krone, de betaler for vort tøj. Det tror jeg, aldrig går af mode.” Troels Holck Povlsen, stifter af tøjkoncernen Bestseller

Differentieringsfordele 03-04-2017 HHX - Lene Baake Differentieringsfordele Ingen grænser for hvordan (også service, emballage mv.) Differentiering -> nytte (produkt, image) Dyrere produkt Præference i målgruppen Vanskelige at kopiere

03-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempler Find 3 eksempler på virksomheder, som konkurrerer på lave omkostninger Find 3 eksempler på virksomheder, som konkurrerer på unikke produkter

Porters generiske strategier 03-04-2017 HHX - Lene Baake Porters generiske strategier Ifølge Porter bør virksomheden formulere en konkurrencestrategi For at klare sig bedst mulig i snæver konkurrence For at være mindre sårbar overfor nye konkurrenter

Konkurrencestrategi Omkostningsstrategien: en stor markedsandel 03-04-2017 HHX - Lene Baake Konkurrencestrategi Omkostningsstrategien: en stor markedsandel stordriftsfordele lave enhedsomkostninger rationaliseringer, teknologi, storindkøb, effektiv distribution kritisk masse standardvarer til lave priser Stor markedsandel -> stordrift -> lave enhedsomkostninger Rationaliseringer, effektiv teknologi og store indkøb og effektiv distribution Standardiserede produkter i store mængder Kritisk masse, break even ved meget stor produktionsmængde

Konkurrencestrategi Differentieringsstrategien: 03-04-2017 HHX - Lene Baake Konkurrencestrategi Differentieringsstrategien: differentiering via marketingmix præferencer for virksomhedens produkt hos bred målgruppe unikt design, kvalitet, service, funktion ofte lidt højere pris

03-04-2017 HHX - Lene Baake Palisadestrategi Palisadestrategi – virksomheden dækker hele markedet gennem sit sortiment – og konkurrenterne holdes ude af markedet. Tilgodeser forskellige behov hos kunder og mellemhandlere Problem kanibalisme Ex Tuborg, Carlsberg

Konkurrencestrategi Fokuseringsstrategi kaldes også nichestrategi. 03-04-2017 HHX - Lene Baake Konkurrencestrategi Fokuseringsstrategi kaldes også nichestrategi. Specialisering – afgrænset del af markedet Opdeles i to strategier afhængig af den konkurrencemæssige fordel: Omkostningsfokus (Team Benns, Brians VVS) Differentierings fokus – høj kvalitet, høj pris (Ung Rejser)

Twitter Hvilken generisk strategi anvender denne virksomhed? 03-04-2017 HHX - Lene Baake Twitter Hvilken generisk strategi anvender denne virksomhed? Brug Porters betegnelser Send et tweet til afs1

03-04-2017 HHX - Lene Baake

03-04-2017 HHX - Lene Baake Hvem overlever?

03-04-2017 HHX - Lene Baake Vurdering Stuck-in-middle er virksomheder, der har en uklar strategi – og ikke har formuleret en bæredygtig konkurrencestrategi. Porters råd (lidt af det hele, ikke god til noget) Kritik (begge dele)

Vækststrategier Overordnet målsætning 03-04-2017 HHX - Lene Baake Vækststrategier Overordnet målsætning Vækst i totalt aktivitetsniveau (omsætning) Ansoff-vækstmatrix viser vækststrategier gennem intensivering (nuværende produkt/marked, kernekompetence) Vækst gennem intensivering opdeles i: Markedspenetrering Produktudvikling Markedsudvikling

03-04-2017 HHX - Lene Baake Herning Folkeblad 01.09.2011

03-04-2017 HHX - Lene Baake

Ansoffs vækstmatrix - intensivering 03-04-2017 HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix - intensivering

03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering

03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Markedspenetrering dvs. øge salget af nuværende produkter på nuværende markeder Forøge forbrugsfrekvensen Nye anvendelsesmuligheder (Hummel casual) Hyppigere og større brug, fx gennem reklamekampagne Hyppigere udskiftning, fx gennem god byttepris (bil) http://www.youtube.com/watch?v=NtmdBf5owxo Eksempler findes – send link

Markedspenetrering Forøge det effektive marked Forøge markedsandelen 03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Forøge det effektive marked Få ikke-brugere til at begynde at bruge produktet Prøver, kampagner Bedst egnet ved stor markedsandel http://www.youtube.com/watch?v=AjMb_ti60pw Forøge markedsandelen Stjæle markedsandele fra konkurrenter, fx gennem reklame eller prisnedsættelse Kræver store ressourcer http://www.youtube.com/watch?v=ZyIgnN188uc

Produktudvikling Nye produkter til nuværende marked: 03-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Nye produkter til nuværende marked: Erstatning af eksisterende produkt Nuværende produkt kan være forældet (fax) Fornyelse af eksisterende produkt Udvikling af nye modeller (bil) Produktforbedringer med nye features (mobil) Sortimentsudvidelse – line-extension Produktlinjeudvidelse med flere produktvarianter (dry) Ønske om større målgruppe – palisadestrategi (Dyrberg)

Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt 03-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt Fra udnyttelse af distributionssystem (ex. Larsen Rejser) Fra udnyttelse af viden om produktionsproces og –teknologi (ex. Kims Natursnack)

Eksempler på line-extension 03-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempler på line-extension Kom med eksempler på produktudvikling i form af line-extension

Markedsudvikling Eksisterende produkt til nye markeder 03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedsudvikling Eksisterende produkt til nye markeder Nye, anderledes segmenter Fx udvidelse fra konsumentmarkedet til producentmarkedet eller omvendt (Bjørn Borg, Pilgrim, Sloggi) Geografisk markedsudvikling (national/int.) Opstart af eksport til nye markeder (stordrift, PLC) Øget internationalisering Nye distributionsformer Fx nethandel (El-Giganten) http://www.elgiganten.dk/

Andre vækststrategier 03-04-2017 HHX - Lene Baake Andre vækststrategier Integration (horisontal/vertikal) – flytte sig i supply chain (opkøb, fusion, nyt firma) http://infomedia.skoda.emu.dk/ms3/ShowArticle.aspx?outputFormat=Full&Duid=e2aeb1ff Diversifikation – nyt produkt til nyt marked Frasalg eller lukning (downsizing) Vikan

Strategier Spørg din mor/far/dig selv om 03-04-2017 HHX - Lene Baake Strategier Spørg din mor/far/dig selv om 1. Hvad konkurrerer det firma på, som de arbejder i? (lave priser, specielle produkter eller…?) 2. Hvordan forsøger firmaet at øge salget (få flere kunder, større omsætning på den enkelte kunde…). Hvordan vil firmaet vækste i fremtiden?

Opgaver Viable Tjekopgaver 5, 6, 7, 8 Forståelsesopgaver 4, 5, 6 03-04-2017 HHX - Lene Baake Opgaver Viable Tjekopgaver 5, 6, 7, 8 Forståelsesopgaver 4, 5, 6 Opgave 2 og 3