Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Advertisements

Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Kompetenceområde 1 • Får folk til at spille sammen • Motiverer og inspirerer folk til at gøre deres bedste • Viser tillid til, at folk kan løse opgaven.
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
Yachtskipper /2013 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Mellemsvær Orientering
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs
Yachtskipper /2010 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)
Fart, distance, vind & strøm Navigation 2: Stedbestemmelse
Lektion 6 - Tid, fart og distance
Instruktion i våbenhåndtering
Arbejdsmiljøcertificering
Lektion 21 Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
Yachtskipper /2013 Navigation - 1. del.
Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk.
Vagtholdsbekendgørelsen
Fysioterapiens fremtid  Fremtiden er et spil I selv skal spille  Medspillere er også modspillere  I er selv jeres egen med- og modspiller  Den profession.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Klargøring til sejlads
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Med OmniFleet til Android kan chaufføren: OmniFleet Android  Modtage en prioriteret liste af ordrer fra administrationen.  Redigere og sende ordrer tilbage.
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Milepæle for tiltag til øget sikkerhed til søs Skibsinspektør Steen Nielsen Søfartsstyrelsen.
Navigatoriske publikationer
Lektion 8 – Bestiksejlads
Projektledelse i praksis med MS-Project
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Lektion 3 – Kompasretninger og kompasset
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
Bestiksejlads og sejladsplanlægning
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Særlige regler for sejlads i indre danske farvande
22 spørgsmål til mundtlig overhøring til duelighedsprøven
DS 447 Ventilation i Bygninger
Strategisk Safari To be perfectly frank, I’m not nearly as smart as you seem to think I am.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Fremtidige udfordringer i fiskerisektoren?
Vejledende håndtering af Tessa under kapsejlads Rollefordeling - version december 2012.
Sportsmanship Hovedregler Definitioner
besejlingen af Bornholm fra 2010
Yachtskipper /2010 Terrestrisk navigation: Stedlinier
Velkommen til sejladsplanlægning Lørdag den Søndag den
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Deltager valgte emner Seminar 7 -Leverandør-
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Hvor kreativt kan du bruge din viden og tænke om alkohol?
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
OVERVÅGNING Overvågning er en systematisk gennemført iagttagelse af et nærmere angivet område. Overvågning kan gennemføres på tre måder; gennem linie,
FORMANDSTRÆF FOR BESTYRELSESFORMÆND NÅR ELEVER UDFORDRER SKOLENS REGLER.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
markedsføringsplaner
HKS 25 Lek 14 FØVI.
GPS styret Saltning af veje Jens Kristian Fonnesbech
Søfartslovgivning og skibsadministration
Almindelige bestemmelser
4. Indsamling og behandling af oplysninger
Søfartslovgivning og skibsadministration
Planlægning og forberedelse
Styrmandens ansvar og opgaver
Stresshåndteringsgruppe
Førstehjælp Ved uheld på vandet.
Præsentationens transcript:

Sejladsplanlægning

Formål At udføre sikre og effektive rejser

STCW konventionen – om vagthold i skibe Vagtordninger og vagtprincipper : den forestående rejse skal planlægges på forhånd under hensyn til alle relevante oplysninger, og enhver udsat kurs skal kontrolleres, før sejladsen påbegyndes.                    

Skibsføreren - Ansvarlig for sejladsplanlægningen er udført iht. lovgivning og rederiprocedurer - Kan selv forestå planlægning eller kan uddelegere til andre

Rejsens planlægning Effektiv planlægning og efterfølgende kontrol Plads til afvigelser Sikre kontrol med skibets bevægelser Overvågning under sejlads Skib og rejse Kort og lang rejse Manøvreegenskaber Farlig ladning Farvand og trafiktæthed

Planlægningens faser Vurdering af forestående rejse Fastlæggelse af ruten Udformning af nødvendige instrukser Planlægning af sejladsens overvågning

Rejsens planlægning Uddelegering til 1. Styrmand Detaljer ofte hensigtsmæssige umiddelbart inden sejlads ind i områder Aktiv planlægnings- indsats Aldrig spildt arbejde !

1. Vurdering af forestående rejse Samle og ordne alle relevante oplysninger - ud fra en checkliste

Checkliste med indhold Søkort Andre kort Sejladsanvisninger Tidevandsforhold Skibsdata Håndbøger Meteorologiske oplysninger Andre oplysninger om farvande Checkliste til indsamling af oplysninger til sejladsplanlægning :   Søkort for ruten : Oversejlingskort Storcirkelkort Stedliniekort Anduvningskort Besejlingskort Diverse kort Planlægningskort Pilot Charts / Routening Charts Sejladsanvisninger Sailing Directions Pilots for rutens farvande Tidevandsforhold Tidevandstabeller for de farvande,der skal besejles Strømkort til brug i særlige områder Skibsdata Oplysninger om manøvreegenskaber Dybgangsforhold ved afsejling, undervejs og ved ankomst Diverse håndbøger Radiomeldesystemer (ALRS Vol.6 og Vol.7) Radionavigationssystemer (Decca, Loran C, RDF og GPS, ALRS Vol.2 og Vol.8) Radartoninger eller andre oplysninger til hjælp ved radarnavigering Ship’s Routening (Traffic Separation Scheme) Fyrfortegnelser (List of Lights) Efterretninger for Søfarende (E.f.S. og N.t.M.) Havneoplysninger (Guide to Port Entry) Meteorologiske oplysninger Meteorologiske prognoser (vejrkort) Seneste vejrmeldinger Diverse oplysninger NAVTEX oplysninger Navigational Warnings for rutens farvande

Samle oplysninger Fører vurderer sammen med navigatørerne Specielt tages hensyn til : Vand under kølen Sikkerhedsafstande Skibets max. fart Bemanding på broen

2. Fastlæggelse af ruten Sættes ud i AJOURFØRTE søkort Også når der er lods ombord ! Afmærke relevante punkter i søkortet Sætte kurser ud og angive retning med pile Ekkolod ! Forberede parallelindeks

Særligt trafikerede områder Sikker fart – dybgangsforøgelse ved krængning Tidevand Fartændringer ved passager Øjeblikkelige manøvrer Drejecirkler Alternative planer Øge brovagten

Ved udsætning i søkort: IKKE FORRINGE SØKORTETS OPLYSNINGER !

I STEDET FOR: Supplerende notater udfærdiget af navigations-officeren til støtte for den vagthavende styrmand. Studere notater og sammenligne med kort inden overtagelse af vagten.

Stærkt trafikerede områder: Indhold af notater: Høj- og lavvande Strømmens sætning og fart Sol op og ned Tidspunkt for afsendelse af meldinger Fører gør sig klart på forhånd hvornår vanskelige passager vil opstå og hvor fartreduktion / øget vagthold vil blive nødvendigt.

3. De nødvendige instruktioner Udformer nødvendige instruktioner Kontrol med skibets position under rejsen Tage hensyn til : Skibets navigeringsmidler ETA til vanskelige steder Dag/nat passage Vejrforhold Trafikforhold Specielle instruktioner ud over stående ordrer

4. Sejladsens overvågning Visuel terrestrisk nav. Mindst 3 stedlinier Mærker Flere navigationsmidler Elektronisk kontra terrestrisk Sammenligning med gisset sted Husk ekkolod Ikke bruge bøjer med mindre kontrol af position Hyppighed af positioner

Ved tvivl: VARSKO FØREREN Husk altid at justere sejlads ud fra forhold og i henhold til planlægning

Checklister Planlægningsskema Ankomst/afgang Vagtskifte