Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

besejlingen af Bornholm fra 2010

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "besejlingen af Bornholm fra 2010"— Præsentationens transcript:

1 besejlingen af Bornholm fra 2010
Præsentation 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra 2010 - med BRK i trafikkøber rollen? 21. August 2006

2 1 Baggrund 4 forskellige scenarier for sejladsen til Bornholm er blevet gennemregnet. Med scenarier menes primært tonnage og frekvens (f.eks dobbelt rettet/enkelt rettet nat sejlads til Sjælland) Formålet med beregningerne har været at få input til beslutningen om hvorvidt BRK skal overtage trafikkøber rollen. Dvs. hvor meget ”trafik” kan man få for pengene? Hvor stor økonomisk forskel er der imellem de forskellige scenarier? Formålet har ikke været at definere de endelige udbudsbetingelser - det er næste skridt hvis BRK beslutter at overtage trafikkøber rollen I det følgende præsenteres resultaterne/konklusionerne af scenario beregningerne kort, hvorefter der vil være god tid til diskussion og spørgsmål

3 Scenarie 1 – nuværende besejling
2 Scenarie 1 – nuværende besejling Tonnage Rønne-Ystad: Villum Clausen (2198 ture i 2006) Dueodde/Hammerodde (954 ture i 2006) Povl Anker som reservefærge Tonnage Rønne-Køge: Hammerodde/Dueodde 744 ture i 2006 (dobbeltrettet nat sejlads) Ulemper Forskellige skibe på Rønne-Ystad Mangel på kapacitet i højsæsonen på Rønne-Ystad Dårlig udnyttelse af skibene på både Sjællandsruten og Rønne-Ystad Fordele Høj grad af back-up kapacitet (forsynings sikkerhed)

4 Scenarie 2 3 Tonnage Rønne-Ystad:
2 x godsbærende hurtigfærger (2380 årlige ture – forøget frekvens/kapacitet i højsæsonen) Tonnage Rønne-Køge (evt. København) 1 x Ro/pax færge (1235 lanemeter, 770 pax) 1 dobbelttur pr. døgn men enkeltrettet nat sejlads Ulemper Afgang 1 gang i døgnet på Rønne-Køge i begge retninger, men kun nat sejlads i den ene retning Sårbarhed på Rønne-Ystad ift. en isvinter Fordele Samme skibe på Rønne-Ystad Stærkt forøget kapacitet på Rønne-Ystad Mulighed for en langt bedre hurtigfærge frekvens i højsæsonen Mulighed for hurtigfærge sejlads på Rønne-Sassnitz Bedre udnyttelse af skibene på både Rønne-Ystad og Rønne-Køge Faldende behov for kapacitets udbygning på Rønne-Køge

5 4 Eksempel på ny tonnage Incat - 98m Wave Piercing Ro/Pax Catamaran
Sammenligning med Villum Clausen Incat 98m sejler følgende steder: 061 Det Amerikanske militær – Hele Verden 062 Det Amerikanske militær – Hele Verden 059 Bay Ferries – Yarmouth til Bar Harbour, Canada 058 Transmediterranea – Santa Cruz de Tenerife til Las Palmas 057 Brittany Ferries – Cherbourg til Caen

6 Scenarie 3 5 Tonnage Rønne-Ystad:
2 x godsbærende hurtigfærger (2380 årlige ture) Tonnage Rønne-Køge 2 x Ro/pax færger (1235 lanemeter, 770 pax) Dobbeltrettet nat sejlads til Køge 744 ture pr. år Ulemper Dårlig udnyttelse af skibene på Rønne-Køge (dyrt) Fordele Høj grad af back-up kapacitet (forsynings sikkerhed) Samme skibe på Rønne-Ystad Stærkt forøget kapacitet Rønne-Ystad Mulighed for en langt bedre hurtigfærge frekvens i højsæsonen Mulighed for hurtigfærge sejlads på Rønne-Sassnitz Bedre udnyttelse af skibene på Rønne-Ystad Faldende behov for kapacitets udbygning på Rønne-Køge

7 Scenarie 4 6 Tonnage Rønne-Ystad:
2 x godsbærende hurtigfærger (2380 årlige ture) Tonnage Rønne-København 1 x ”Povl Anker” Ro/pax færge 730 årlige ture men enkeltrettet nat sejlads Tonnage Rønne-Køge 1 x Ro/Ro færge (900 lanemeter, 50 pax) 730 årlige ture på Rønne-Køge, primært til gods Ulemper ”rigelig” kapacitet på Rønne-Sjælland (dyrt) Fordele Høje grad af back-up kapacitet (forsynings sikkerhed) Samme skibe på Rønne-Ystad Stærkt forøget kapacitet på Rønne-Ystad Mulighed for en langt bedre hurtigfærge frekvens i højsæsonen Mulighed for hurtigfærge sejlads på Rønne-Sassnitz Bedre udnyttelse af skibene på Rønne-Ystad Faldende behov for kapacitets udbygning på Rønne-Køge

8 Relativ forskel i tilskudsbehov ift. Scenario 1 (nuværende besejling)
Beregningsresultat Relativ forskel i tilskudsbehov ift. Scenario 1 (nuværende besejling) 7 Bemærkninger Dobbelt rettet nat sejlads Rønne-Køge forøger tilskudsbehovet med 40 mio. DKK. Løsningen med 2 godsbærende hurtigfærger på Rønne-Ystad i stedet for Villum Clausen og Ro/pax færgerne nedsætter tilskudsbehovet med 16 mio. kr. Løsningen hvor Køge besejles af en godsfærge og København besejles af en ”Povl Anker” lignende færge er 39 mio. kr. dyrere end den nuværende løsning 62% af tilskuddet benyttes i dag til Rønne-Køge ruten


Download ppt "besejlingen af Bornholm fra 2010"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google