Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Søfartslovgivning og skibsadministration

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Søfartslovgivning og skibsadministration"— Præsentationens transcript:

1 Søfartslovgivning og skibsadministration

2 Fratrædelse ved krig - § 18.a
Sømanden kan fratræde tjeneste hvis skibet skal til et område med krig, eller faren øges. Er skibet på søen når meldingen kommer er rederens omkostninger uden betydning. Sømanden fratræder ”kun” og kan altså siden hen vælge at sige op. Retten til fratrædelse kræver at området er udpeget som krigszone (aftales mellem Rederiforeningen og organisationerne).

3 Og det væsentlige – hyren! §§ 21-23
Hyre fra tiltrædelse til fratrædelse ombord Rederiansatte dog fra ”hoveddør til hoveddør” Hyrekrav er sikret gennem søpant i skibet Hvis rejsen udføres med mindre mandskab (for kort sejlads) har de resterende (i kategorien) krav på sparet hyre – hvis deres arbejdsbyde forøges! Hyre deles normalt ligeligt ved forkort sejlads

4 Udbetaling af hyre - §§ 24-25
Hyre kan kræves udbetalt når skibet er i havn (dog højest hver 7. dag eller i hvert nyt land). Kan kræves kontant eller på anvisning og i lokal mønt Kan overføres som træk til person/konto i DK. Fradrag i hyre, udover det lovpligtige (skat, underhold, velfærd), skal i hvert enkelt tilfælde principielt aftales (eks. hovmesterregninger, skibsklub, velfærdsbidrag). Månedlig oversigt over hyre, inkl. kurser hvis udbetaling er sket i fremmed mønt.

5 Sygepleje og sygehyre §§ 27-31
Sømanden skal lade sig lægeundersøge på forlangende. Skibsføreren skal lade sømanden lægeundersøge hvis muligt. Pleje og lægebesøg er for rederens regning. Efterlades en syg i udlandet overgives han til konsulen. Hyren drejer så længe han er syg, dog højest sygehyre i 12 uger. Skyldes sygdom kønssygdom betaler staten hyren…

6 Særligt for officerer - §§ 37-45
3 mrd. opsigelse ved mere end 1 års ansættelse. Sygdom betragtes som ”lovligt forfald”. Kan opsiges på grund af sygdom (menige kan afskediges). Opsiger en officer tjenesteforholdet ombord opsiger han samtidig sit ansættelsesforhold med rederiet. 3 mrd. ”erstatningshyre” for uberettiget opsigelse. ”Erstatninghyre” kan stige til 6 mrd. Efter 15 års uafbrudt ansættelse.

7 Særligt for Skibsføreren - §§ 46-50
Hvis aftalt, har han ret til kaplak og tantieme Kaplak: Andel i skibets fragt, dvs. mulighed for at tjene penge på skibets last, eller laste yderligere last for at fylde skibet op. Tantieme: Ret til del af rederiets års-nettooverskud. En motivation for skibsføreren til at driften af skibet giver overskud.

8 Rederen kan altid afskedige skipper!
Begrundet i hans adgang til at indgå vidtgående forpligtelser og handle på rederens vegne = Stillingsfuldmagt. Aftaler indgået af skipperen på rederens vegne hæfter rederen for - hvis den anden part kan siges at have været i god tro. Skipperens forpligtelser i forhold til at redde skib, last og mandskab kan koste rederen dyrt. Hvis dette tillidsforhold brydes er det rimeligt at rederen kan afskedige ham

9 Hviletid BEK nr. 515 BEK gælder for sømanden (jf. SML § 1)
BEK §4 gælder for skibsføreren Et arbejdsdøgn begynder når arbejdet i et døgn startes. Følger altså ikke uret. En uge er en sammenhængende 7-døgns periode.

10 Hovedtrækkene i BEK, over 18 år
Tilstrækkelig regelmæssig hvile til at sikre sundhed og sikkerhed. Der skelnes mellem over og under 18 år. Hviletid pr. arbejdsdøgn – mindst 10 timer Hviletid kan deles i max 2 perioder. Den ene periode skal være mindst 6 timer. Ikke over 14 timer mellem 2 hvileperioder. Samlet ugentlig hviletid – mindst 77 timer.

11 For unge under 18 år Hviletid pr. arbejdsdøgn – mindst 12 timer
Hviletid bør omfatte perioden fra Hviletid for vagtgående kan deles i max 2 perioder. Den ene periode skal være mindst 8 timer og ligge mellem Ikke over 12 timer mellem 2 hvileperioder. Samlet ugentlig hviletid – mindst 84 timer. 2 sammenhængende fridøgn om ugen.

12 Generelle §’er På søn- og helligdage må der ikke pålægges sømanden arbejder, der kan udsættes. Mønstring, brand- og redningsøvelser skal planlægges så de griber mindst muligt ind i hvileperioderne. Skibsføreren kan kræve at sømanden arbejder trods hviletidsregler, hvis skib, last eller ladning er i fare

13 Opslag og registrering
Der skal opslås dansk/engelsk vagtskema ombord for hver funktion/stilling. Hviletiden skal registreres løbende i skemaer. Dokumentationen skal udleveres til sømanden og opbevares ombord i 6 mrd. + 3 år i land. I tilfælde af manglende opfyldelse af BEK kan skibet tilbageholdes i havnen.

14 Case: Søren Søvnig

15 Opgavetilbud: Sømandsloven
Der er forskel på officerer og menige. Reelt mangler opgaven en oplysning. Påstand Argument Belæg Ikke alle belæg er dog lige gode…

16 Det gode eksempel ”Mads Motor er officer da han er ansat som 1. mester, jf. Sømandsloven § 37 stk. 2” Påstand: ”Mads Motor er officer” Argument: ”Han er ansat som 1. mester” Belæg: ”Sømandsloven § 37 stk. 2”

17 Det knap så gode eksempel…
”Mads Motor er officer da han er ansat som 1. mester” Påstand: ”Mads Motor er officer” Argument: ”Han er ansat som 1. mester” Belæg: ??? – Læseren står tilbage med spørgsmålet ”Hvorfor”

18 ”Mads Motor er officer”
Det dårlige eksempel… ”Mads Motor er officer” - Dette er en påstand og kan principielt være lige så valid som påstanden ”Mads Motor er ikke officer”


Download ppt "Søfartslovgivning og skibsadministration"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google