Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

GPS styret Saltning af veje Jens Kristian Fonnesbech

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "GPS styret Saltning af veje Jens Kristian Fonnesbech"— Præsentationens transcript:

1 GPS styret Saltning af veje Jens Kristian Fonnesbech www.aiban.dk
Goddag. Mit navn er Jens Kristian Fonnesbech, jeg har forsket mange år i vintertjeneste og har nu et lille rådgivningsfirma AIBAN Vinterservice.

2 GPS styring af præcisions saltning!
Resultater fra praksis ca. 20 færre dræbte pr. år i Danmark. Minimumsloven (sikkerhed mod glat føre): ”Den korteste stav i et kar er den der bestemmer vandhøjden” spredetallerken ↔ Præcisions saltning Enkelt spredetallerken spreder skævt! Chauffør indstillinger ↔ GPS styring En chauffør kan umuligt styre og indstille alt! Peter Dalsgaard og Søren Andersen, Herning kommune Her er min disposition for foredraget. Lidt om resultater fra praksis, når der bruges GPS styring af præcisionssaltning. Lidt om en gammel lov, minimumsloven som her betyder, at præcisionsspredning af salt kun gavner minimalt uden GPS styring og omvendt GPS styring gavner kun lidt uden præcisionssaltning. Desværre også lidt om dårlige resultater af målinger hvor der bruges spredetallerken. Endelig lidt introduktion til GPS styring i praksis.

3 Glat føre uheld i Nordfyns kommune
Vinter 2005/ uheld Vinter 2006/ uheld Præcisions saltning gennemføres Vinter 2007/ uheld Vinter 2008/ uheld Tallene er lige akkurat indenfor den statistiske sikkerhed for en forskel! (95% niveau) Overført til hele Danmark repræsenterer det mellem 13 og 26 trafikdræbte hvert år! Det praktiske eksempel stammer fra Nordfyns Kommune. Fra vinteren 2007/8 brugte kommunen kun saltlage spredt med dyser med GPS styret spredning og chauffør navigation på kommunens store veje. Udviklingen i glatføre uheld er, udtrykt i trafiksikkerheds termer, at der er blevet et markant mindre antal trafikuheld ( 95% niveau), hvor politiet har indberettet, at føret var glat. Overføres tallene direkte til at gælde hele Danmark repræsenterer tallene mellem 13 og 26 trafikdræbte hver år.

4 Sikkerhed mod glat føre
”Den korteste stav i et kar, er den, der bestemmer vandhøjden” I glatførebekæmpelse er det området, vi er dårligst til, der bestemmer! Præcisions saltning (det er både chauffør indstillinger og udstyrets muligheder) er det vi udfører dårligst! Med glatføre bekæmpelsen er målet størst mulig sikkerhed mod glatføre. I vurderingen af hvilke midler vi skal bruge, kan en gammel lov tages i anvendelse, nemlig minimumsloven. Vi har i øjeblikket to korte stave i karet: 1. Chaufførens muligheder for at sikre at sprederen hele tiden er korrekt indstillet. 2. Sprederens mulighed for, ved korrekt indstilling, at sikre at saltet ligger hvor det skal på vejen og at det ikke flyver væk.

5 Chauffør opgaver Det er umuligt!
Vurdere vejbredde, symmetri og vejhældning Skifte indstilling ved 1 meters breddeændring Medtage svingspor, buslommer m.m Salte ud til kant ved ensidig hældning o.s.v. Fra 50 til 1000 ændringer på en rute! Det er umuligt! Her gennemgås det umulige i den opgave en chauffør har uden GPS styring. Når jeg har udført saltspredningsmålinger på trafikeret vej, har vi på det seneste skiftet dosering og vejbredde med 500 m intervaller. Selv med meget rutinerede chauffører har 500 m vist sig, at være i underkanten af det mulige.

6 Spredeskive Viden: ”Saltspredningsforsøg 2000, Århus lufthavn”:
I alt 58 spredninger Heraf gav 3 spredninger < 15 % af saltet i det ene spor! Det er 70 % under planlagt/bestilt mængde! Direkte udregnet betyder det, at hvis vagten kun har bestilt 3 gange mere salt end nødvendigt, er der risiko for glatføre på 2,5 km, når du kører 100 km. Målinger i Fyns Amt viste det samme Også de nu kendte målinger her fra Bygholm. Målingerne der her regnes på er ”laboratorie målinger”. Sprederne er indstillet efter ”alle kunstens regler”. Det kan ikke udføres bedre i praksis. Så er det dybt problematisk, at selvom vagten har bestilt 3 gange nødvendig mængde salt, skal en bilist teoretisk udregnet forvente risiko for glat føre på grund af saltmangel på 2,5 km hver gang der køres 100 km.

7 Præcisions spredning Test dyser (Fyns Amt, 80 km/time). Daglig kontrol
+- 25% af planlagt/bestilt mængde pr. meter! +- 20% pr spor! Daglig kontrol Ved kørsel bag en dysespreder kan det tydelig ses hvor den enkelte dyse rammer vejen og at vandet bliver liggende! De her viste krav, som blev opfyldt, viser en hel anden nøjagtighed i placeringen af saltet. Fra mere end 70 % afvigelse i spor ved brug af spredetallerken, til 20 % afvigelse i spor ved brug af dyser. I praksis er muligheden for, ved kørsel bag en dysespreder, fuldstændig nøjagtig at kunne kontrollere om GPS styringen fungerer fuldt, nok lige så vigtig.

8 Billedet her viser, hvordan man bag en dysse spreder helt nøjagig kan se hvor lagen placeres. Er man lidt i tvivl kan man efterfølgende tage et målebånd og måle hvor på vejen, den enkelte stråle landede. Aktuelt ses det, at de to stråler lige bag lastbilen er for tæt på hinanden.

9 Hvad rager det den, der er sikker på sit, at resten af verden, er ude af trit!
Tak for ordet. Jeg ved at der i vintertjenesten er mange fordomme, nogle kalder det religionskrig, når jeg kraftigt agiterer for saltlage spredt med dysser. Så jeg kan ikke dy mig for at bruge et gruk af Piet Hein, som jeg holder meget af. Tak for ordet.


Download ppt "GPS styret Saltning af veje Jens Kristian Fonnesbech"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google