Ligestillingsvurdering af ressourcefordeling - gennemgang af metoder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Finansministeriet den 6. september 2006 Kursus i Ligestillingsvurdering af ressourcefordeling Sine Uhd Rønberg, Ligestillingsafdelingen.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Oplæg vedrørende ny struktur på ældreområdet V/ Ældrechef
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Ekstra ordinær indsats Uddannnelsesområdet Oplæg ved Poul H. Jørgenen Vejlederkonference November 2014.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Nye ældre – nye muligheder
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
Aktiviteter Resultater (kort/langt sigt) Effekter Forandringsteori for Frivillighuset 2013 Udfordringer: Brugernes behov ændrer sig løbende og aktiviteterne.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Hvordan skabes sammenhæng i kapacitet og ressourcer på tværs? Oplægsholder : Forebyggelseschef Eva Henriksen Kommunen har ca indbyggere En af to.
Frivilligmesse FrivilligtSocialtArbejde Lov om social service § 18. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige organisationer § 18. Kommunalbestyrelsen.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Ny håndbog: Forebyggelse på ældreområdet (Sundhedsstyrelsen d )
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Dialogmøde om træningspakker målrettet mennesker med demens
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Beregningsredskab Vidensdatabase Start SØM
Vidensbaseret praksis i botilbud
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Metoden brugerstyret behandling
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed
Interne survey som ledelsesværktøj
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Præsentationens transcript:

Ligestillingsvurdering af ressourcefordeling - gennemgang af metoder

Trine Søberg Jakobsen Udgiftspolitisk center (UPC) - koordination af finanslovsprocessen - kommuneforhandlinger - koordination af regeringens udgiftspolitiske målsætninger - udarbejdelse af udgiftspolitiske analyser

Formål med ligestillingsvurdering af ressourcer at tjekke, om ressourcefordelingen er i overensstemmelse med hensigten med den planlagte politik at undgå utilsigtede ligestillingsmæssige konsekvenser samtidig med, at budgetterne kan blive et mere præcist styringsinstrument at skabe en højere grad af træfsikkerhed og kvalitet ved kortlægning af ressourceforbruget

Ligestillingsvurderinger af ressourcefordelingen, ex ante og ex post Ex ante – i forbindelse med planlægning af en ny aktivitet - proaktivt Ex post – i forbindelse med evaluering af en allerede besluttet aktivitet - deskriptivt Jo tidligere i processen, overvejelser om køn bliver inddraget, jo større er mulighederne for at målrette indsatsen med henblik på at optimere ressourcefordelingen.

Uanset planlægnings- eller evalueringsfase kan følgende tilgang til være nyttig: Skab overblik over tilgængeligt datamateriale og anvend om nødvendigt approksimative data Hvad viser tallene – absolut og relativt i forhold til relevante sammenligningsgrundlag, f.eks. målgruppen, ansøgningsfeltet o.lign. Hvad er baggrunden for det billede, tallene viser – er der f.eks. forskningsresultater på området, der kan inddrages.

Hvad gør jeg, hvis kønsopdelt data ikke umiddelbart er tilgængeligt? Indhenter informationer om kønsfordelingen fra relevante kilder, f.eks. hos modtagere af statslige midler (organisationer o.lign.) Anvender om nødvendigt approksimative data fra Danmarks Statistik Overvejer kønsopdelt data ved etablering af ny statistik som en del af et givent projekt

Metode A) Input: Hvor mange penge er der, eller vil der blive afsat til den specifikke aktivitet? Hvordan er fordelingen af kvinder og mænd blandt den faktiske eller potentielle målgruppe for aktiviteten? B) Aktiviteter: Hvilken aktivitet er udført eller skal udføres? Efterspørges denne aktivitet af både kvinder og mænd, eller er der tale om en aktivitet, som hovedsageligt er eller vil blive målrettet det ene køn?

Metode – fortsat C) Output: Hvilke faktiske konsekvenser har den udbudte aktivitet i praksis, eller hvilke konsekvenser forventes der at være? Er fordelingen af ydelserne som forventet i forhold til fordelingen af kvinder og mænd blandt målgruppen? Er aktiviteten rettet mod både kvinder og mænd? D) Effekter: Havde aktiviteten den ønskede effekt, og blev ligestillingen fremmet? Hvad er succeskriterierne for aktiviteten?

Afklaring af aktivitetstype - vurderingerne er mest velegnet til de borgerrettede aktiviteter - er der en veldefineret målgruppe, f.eks. modtagere af konkrete tilbud, ydelser, afgørelser o.lign. - fravær af en konkret målgruppe indikerer, at vurderingen skal fokusere på, om og hvordan kønsaspekter er inddraget i tilrettelæggelsen af aktiviteten, eller at en ligestillingsvurdering måske ikke er så relevant.

Borgerrettede aktiviteter – hvilke type bevillinger kan være relevante Borgerrettede aktiviteter – hvilke type bevillinger kan være relevante? - overførselsudgifter til visiterede eller tilkendte ydelser som f.eks. arbejdsskadeerstatninger - tilskudspuljer til f.eks. fritidsaktiviteter og sociale foranstaltninger - serviceudgifter til f.eks. efteruddannelse, højskole-ophold o.lign.

Andre aktiviteter – hvilke type bevillinger kan være uinteressante: - generelle driftsbevillinger til myndighedsopgaver som f.eks. departementer, forsvaret, administration af EU-eksportstøtteordninger o.lign. - tilskudsordninger til f.eks. miljøforanstaltninger o.lign. - generelle driftstilskud til organisationer som f.eks. Forbrugerrådet, IBIS, Danmarks Turistråd o.lign.

Pilot-projekt: Ligestillingsvurdering af fordelingen af satspuljemidlerne til ældreområdet 2000-2004

Konkret deskriptiv analyse af satspuljemidler til ældreområdet I alt 23 projekter og 95 mio.kr. i årene 2000-2004 Få projekter afspejler forlods inddragelse af kønsaspekter, herunder særligt forskningsprojekter og et projekt om ældre af anden etnisk oprindelse end dansk, der tillige omfatter opbygning af en database med henblik på statistikdækning. Lidt tankevækkende, at når det handler om andre kulturer, er der up-front inddragelse af kønsaspektet i erkendelse af, at kønsforskelle kan spille en rolle for tilrettelæggelsen af indsatsen.

Overordnet fordeling af projekterne – rammebetingelser for de ældre Knap halvdelen af projekterne (i antal og mio.kr.) omfatter aktiviteter, der vedrører rammebetingelserne på ældre-området, herunder efteruddannelse af personale, udvikling af kvalitetsstandarder mv., forskningsprojekter o.lign. I lyset af projekternes generelle karakter er det ikke muligt at foretage en konkret fordeling af midlerne til de ældre. Ligestillingsvurderingen af disse projekter omfatter derfor en evaluering af, om og hvordan kønsaspekter er inddraget.

Overordnet fordeling af projekterne – aktiviteter direkte rettet mod de ældre Godt halvdelen af projekterne (i antal og mio.kr.) vedrører aktiviteter, der er direkte målrettet de ældre. Det er derfor muligt at lave en konkret fordeling af midlerne til de ældre. Aktiviteterne varetages af interesseorganisationer på ældreområdet, herunder Ældresagen, Ældremobiliseringen m.fl. Fordelingen tager således afsæt i data indhentet fra de frivillige organisationer på ældreområdet.

Hvorfor er kvinderne overrepræsenteret? En betydelig del af midlerne anvendes til ældreidræt i foreningsregi, på plejecentre og i de ældres hjem. Idrætstilbuddene anvendes i langt større omfang af ældre kvinder end ældre mænd. Det kan skyldes, at mænds fysik generelt er stærkere, og at de derfor ikke i samme omfang som kvinder har brug for idrætstilbuddene. Men det kan også skyldes, at idrætstilbuddene ikke appellerer til mænd, eller at ældre mænd er mindre tilbøjelige til at deltage i sociale arrangementer.

Andre resultater i analysen Udover idrætstilbud, er kvinderne overrepræsenteret blandt modtagere af rådgivning om sociale forhold, blandt de frivillige, der yder en social indsats over for de ældre og blandt personalet i ældreplejen. Mænd er derimod overrepræsenteret i de kommunale Ældreråd, i Ældresagens lokalkomiteer, herunder som modtagere af den tilknyttede telefonrådgivning, i bemandingen af 5 IT-supportcentre og som IT-kursusinstruktører. Lidt overraskende er det måske derimod, at ca. 50 pct. af deltagerne på IT-kurserne er ældre kvinder.