Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Kollegavejledning i teori
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Undervisning i ”Relation”
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Digitalisering og medialisering
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Undervisningsplanlægning
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Læringscentret og nye vejledningsformer
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Læremidler i praktikken
Fremtidens skole Gruppe 5.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Observation af din/andres undervisning –
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Odder Gymnasiums iPad-projekt Susanne Th Jensen & Yago Bundgaard, Odder Gymnasium. Uddannelsesforum 2011.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Læremiddelkultur I Folkeskolen
@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Madkamp - DM i madkundskab
Lærerprofessionen.
1. April 2014.
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Årsplan – en kort en lang
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Planlægning, proces og evaluering
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
læse- skrivevanskeligheder
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer

Teknologistøttet undervisning Læring frem for indlæring

Mulige udviklingsmål er at: n Gøre eleverne mere ”egnede” n Leve op til elevernes forventninger n Tage udgangspunkt i elevernes forudsætninger n Give eleverne rum og lyst til at deltage n Øge differentieringen og understøtte AFEL n Møde eleverne i en teknologi de skal kunne beherske

Hvad kan teknologien være? n ”Barnepige” n ”Træner” n ”Kontrollør” n ”Sikkerhedsnet” n ”Arkiv”

Krav til anvendelse af teknologi i undervisningen n Skal indpasses i didaktiske overvejelser n Skal understøtte daglig undervisning n Bør være et naturligt led i øvrige aktiviteter n Skal have direkte sammenhæng med det der i øvrigt laves n Skal udvide og ikke indskrænke læringsmulighederne

Hvad kan opnås med teknologistøttet uv-materiale n Frigøre underviseren til differentierede forløb n Den hurtige elev får nye udfordringer og tester sig selv n Den langsommere elev kan arbejde i eget tempo n Anvendelse af flere læringsstrategier

Læringsstrategi n Problembasering n Holdorganisering n Dialogetablering n Differentiering n Visualisering n Anvendelse af flere ”intelligenser”

Tryghed Evalue- ring Moti- vation Inspira- tion Struktur Vejled- ning Undervisningsmiljø Læringens rammer Elevens læring Lærerens rolleDeltagerens forudsæt- ninger

Motivation og teknologi n Problembasering og praksisnære undervisningsformer n Case orientering n Anvendelse af visuelle medier n Individuelle undervisningsmaterialer

Inspiration og teknologi n Dialog og erfaringsudveksling i virtuelt holdrum n Støtte og øge de sociale rum n Netikette n Øge lysten til at formulere sig skriftligt n Synlighed

Læringsrammer n Tilstedeværelse n Lærerstøttede selvstudier n Hold-konference-diskussioner n Gruppe-projekter n Spil n Cases n Selvstudie forløb

Teknologistøttet uv-materiale n Interaktive bøger n Programmeret rollespil til simulering n Edutainment til almen vidensindlæring n Virtuel virkelighedscase n Læringsobjekter n Down load materiale

Læringsobjekt n En faglig helhed, der omfatter en selvstændig læringssituation n Kan principielt anvendes flere steder i et fag og på tværs af fag n Omfatter maksimalt 40 minutters læring

Teknologistøttet undervisning Tema Formål Mål Lærings- objekter Lærings- objekt Mål Lærings- beskrivelse Principiel løsning Problem Opgave Vejledende løsning Test Fagplan Formål Mål Struktur Undervis- ning Links

Krav til teknologistøttet materiale n Et læringsobjekt pr. side/skærmbillede n Skal skabe forståelse n Begreber visualiseres n Speak understøtter n Tekst understreger n Homogenitet og konsekvens n Læsetekster printes ud n Opfordre til samarbejde og fordybelse

Fagets ramme Problembasering Fagets temaer Fagets fokuspunkter Fagets læringsobjekter

Virtuel praktik n Konferencebaseret dialogforum n Åbne læringsjournaler: Refleksion over teoriers anvendelighed Bedre målopfyldelse Just in time coaching

Lærerrollen n Vejleder n Konsulent n Strukturskaber n Inspirator n Katalysator n Evaluator n Administrator n Konfliktløser

Generelle kvalifikationer n Generelle didaktiske, metodiske og pædagogiske kompetencer n Skriftlig formuleringsevne n Evne til at tænke struktureret n Generelle IT-kompetencer

Konference kvalifikationer n Fungere i den virtuelle lærerrolle n Anvende teknologien n Organisere forløb med teknologi n Vælge relevante teknologier n Strukturere teknologistøttede forløb n Strukturere tekster til elektroniske medier