Dansk lov om luftfartskvoter  I løbet af 12 måneder fra ikrafttrædelse af direktivet.  Direktiv om luftfartskvoter er et ændringsdirektiv til det gældende.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Inkludering af luftfart i CO2-kvotesystemet
Industrial Emissions Directive – Lovforslag
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Velkommen til infodag i kvotehandelssystemet.
Internet Jura Den Lektion 5 Køb.
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
Kvotetildeling /12. maj 2011 Dorte Maimann.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Omfattet af kvoteordningen?. Overblik Som hidtil •Alle med indfyret effekt > 20 MW •Dog ændret opgørelse •Energitung industri (cement, stål, tegl, kalk,
Carbon20 projektet i Green Cities Kommunerne. CARBON 20 | 28. FEBRUAR | 2011 | INDLÆG | DEN GRØNNE DAG Carbon20 projektet har til formål: - at udbygge.
Carbon 20, Herning Coach Janne Uldall 19. juni 2012
Luftfartskvoter •Hanne Windemüller: Velkomst •Stefan Krüger Nielsen: Direktivet. •Jens Bengtsson: Dansk kvotelovgivning. •Sigurd Lauge Pedersen:
Ribe Biogas A/S.
Installationer Introduktion.
3. møde – Risikoanalyse og pre-cutover
Målsætninger på klima- og energiområdet
Terminal A - A no. 1 Ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn, Kastrup
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Effekt og energi De fossile brændsler kul, olie og gas udgør hovedparten af det danske energiforbrug Vedvarende energi udgør 18 % Selvforsyningsgrad toppede.
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Kapacitets- og driftsændringer med effekt på kvotetildelingen
Det danske CO2 Kvoteregister Infomøde om luftfartskvoter 30. oktober 2008 Karim Arfaoui.
Regler for tildeling af gratis CO2 kvoter fra 2013
Nyt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen
Ton/km data Billetten til gratiskvoter! Informationsmøde for luftfartsoperatører 20. marts 2008.
Energy Management 9. Marts Energi, Danisco, Grindsted Martin K. Madsen, Fabriksdirektør Danisco, Grindsted.
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Kursus i analyse af projekter med ren energi Analyse af udledning af drivhusgas med RETScreen ® software © Minister for naturlige ressourcer Canada 2001.
Hubbles lov. To linier fra Calcium II følges Fig p599.
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Overvågning, rapportering og verifikation af luftfartens CO 2 - udledninger Kirsten L. Erichsen Energistyrelsen.
Formål og baggrund Jørgen Larsen. Grunden til at en revision af Biociddirektivet var nødvendigt  Lukke smutveje (”loopholes”) og fremme fri handel samt.
Bæredygtighedskriterier for flydende biobrændsler og biobrændstoffer
DI's syn på forslag til beslutning om national byrdefordeling for sektorer uden for ETS.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
/ CF-X /SS 1 Luftfartens betydning for erhvervslivet Hans Kirk Executive Vice President, Danfoss A/S November, 2005.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?
Det danske CO2 Kvoteregister Infomøde med luftfartsoperatører 20. marts 2009 Karim Arfaoui.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
EU’s mål På vej mod en fremtid med større forsyningssikkerhed.
Tværfaglig undervisning
Grunde til at jeg elsker dig
Vandrammedirektivets plancyklus
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Miljømålsloven - planproces
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Hvordan kan vi øge kulstofindholdet i landbrugsjorden ?
Overvågning, verifikation og rapportering af luftfartens CO 2 - udledninger Kirsten L. Erichsen Energistyrelsen.
EU’s kvoteordning ”ETS fase 4”
Roadshow 2018 Tildeling Ændring Ophør Udvikling Energistyrelsen
Overvågning og rapportering
Præsentationens transcript:

Dansk lov om luftfartskvoter  I løbet af 12 måneder fra ikrafttrædelse af direktivet.  Direktiv om luftfartskvoter er et ændringsdirektiv til det gældende kvotedirektiv.  Derfor vil implementeringen formentlig blive en ændring af den eksisterende kvotelov.  Samtænkes med den store direktiv-revision for perioden efter 2013.

Princippet i kvotereguleringen  Alle omfattede skal have en tilladelse til udledning af CO2.  Alle aktører, der er omfattet af kvoteordningen, skal på en bestemt opgørelsesdato have kvoter svarende til deres udledning af drivhusgasser året før.  Der tildeles gratiskvoter til de omfattede virksomheder  Der kan købes kvoter af andre aktører, eller sælges til andre aktører.  Systemet kan suppleres ved gennemførelse af JI og CDM-projekter

Kvoteloven - oversigt  Hvad er omfattet § 3 – 8  Udledning kræver tilladelse § 9 – 12  Bestemmelser om kvoter § 13 – 14  Kriterier for tildeling § 15 – 20  Kvoteregister § 24 – 27

Kvotelov oversigt 2  Overvågning mm. § 28 – 30  Afgiftsbetaling § 31  Klageadgang § 34 – 35

Hvad er omfattet ? Energiproduktion  Ca. 230 produktionsenheder indenfor el- og varmeproduktionen med en indfyret effekt over 20 MW.

Hvad er omfattet ? Fremstillingsvirksomheder  Ca. 130 produktionsenheder i industrien og offshoresektoren. Bl.a. indenfor:  Metalindustri  Mineralindustri, f.eks. cement  Glasindustri  Papirmasse og papirindustri  Olieraffinering  OBS her er også mindre energianlæg omfattet

Omfattede luftfartsoperatører Fra 2012 er flytrafik til/fra lufthavne i EU omfattet. Dog er følgende undtaget:  Flyvning med monarker, statsoverhoveder m.m.  Militærflyvninger, redningsflyvninger m.m.  Rundflyvninger, testflyvninger og kontrolflyvninger.  Fly under 5700 kg.  Operatører med færre end 243 flyvninger pr. 3 mdrs. periode (~2 flyvninger/d).  Operatører < tons CO2 pr. år. Relevant MS: Den MS, hvor luftfartsoperatøren har sin operating license - subsidiært den MS, hvortil størsteparten af CO 2 -udledningerne kan henregnes.

Kvoteloven, kapitel 4. Gratiskvoter til eksisterende PE. Historisk basisperiode  El (Benchmark): 1,94103 kvoter/MWh (~57%) fossil el.  Andre (Grandfathering): 4,35 kvoter/ton CO 2 (87%) for brændselsrelaterede emissioner og 4,9 kvoter/ton CO 2 (98%) fra proces.  Tildeling af en femtedel hver år.  Luftfart: (Benchmark): 85% af 97% af historiske udledninger. Fordelt efter t-km.

Gratis kvoter til nye/udvidelser Pulje på 2,5 millioner kvoter.  Gives til nye PE eller udvidelser på > 10 MW eller 20% (energi) eller >10% (andre).  Først til mølle.  Der tildeles kvoter ex ante i forhold til installeret kapacitet. Dvs. uanset aktuel drift af anlægget (enkelt undtagelse).  Luftfart: Pulje på 3%. Tildeling hvis vækst > 18% i 3 år.

Kvoteloven, kapitel 6. Overvågning, rapportering og verifikation.  Driftsleder skal overvåge sin udledning.  Rapporteres til Energistyrelsen senest 31. marts for foregående år.  Rapporten skal være verificeret af uafhængig verifikator, akkrediteret af DANAK eller tilsvarende.  Hvis driftslederen ikke rapporterer, kan ministeren fastsætte udledningen. Driftslederen kan ikke sælge kvoter, før verificeret rapportering er foretaget eller ministeren har fastsat endelig udledning.

Afgiftbetaling  2005 – 2007: 40 Euro afgift  :100 Euro afgift  Påhviler driftslederen

Klageadgang  Energistyrelsen: Energiklagenævnet  Først domstole herefter  Ingen adgang til at klage til ministeren  Kvotetildelingen kan ikke påklages, bortset fra datagrundlaget