Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Advertisements

Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Struktur: ”Quiz og byt”
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Energi- & Vandværkstedet
Projektudviklingsworkshop Det gode boligliv
FOKUS! På vores udvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Bytte   PowerPoint  .
Innovation og iværksætteri
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Ide-magneten.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Careerhub Den Kreative Platform
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Videreudvikling af ide 2&2
Karl Henrik Flyums model
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Cooperativ learning - også kaldet CL
Problemer eller udfordringer.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Workshop Sund By Netværket
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
De seks bedste billeder fra gruppen
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Skrivekursus 1.e ..
Den Kreative Platform og Idefasen Træning af ideudvikling.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
Modul 1 Rød løber (C).
Organisering af procesarbejde
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Brain breaks.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
ProcesPLAN MODUL 1 MODUL 2 Dag 1 Forberedelse:
Præsentationens transcript:

Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?

Hvad sker der I hjernen når vi får en idé?

Hvordan skabes den nødvendige koncentration?

Hvordan skabes kontrol med vores tænkning?

Hvordan skabes den nødvendige koncentration?

Hvordan skabes idéer?

Hvordan anvendes viden om havearbejde til at løse et problem i madlavningen?

Hvordan skabes den nødvendige motivation?

Hvordan skabes NYE idéer?

Hvordan designes tanker og adfærd?

Hvordan skabes den nødvendige opmærksomhed?

Careerhub Den Kreative Platform 30/8-2012 v/Jonna Langeland Christensen www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform

Program Dag 1 Oplevelse af Den Kreative Platform Principper og metoder bag Den Kreative Platform Dag 2 Flere kreative teknikker Hvor anvendes Den Kreative Platform Udvikling af egne undervisningsforløb

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

3D CASE: Tæl til 3 Rejs jer  Find sammen to & to med en der har samme fløjtelyd som dig selv   I skal nu sammen tælle 1 - 2 - 3. Et tal hver af gangen. I fortsætter med at tælle forfra indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 1-tallet ud med klap. I skal fortsætte med klap – 2 – 3 indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 2-tallet ud med stamp i gulvet. I skal fortsætte med klap – stamp i gulvet – 3 indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 3-tallet ud med ryste hovedet. I skal fortsætte med klap – stamp i gulvet – ryste hovedet indtil jeg stopper jer Hver runde skal vare ca. 30 sekunder

3D CASE: Tegneseriefigur    Samme makker Luk øjnene  Tænk tilbage på en tegneserie – figur du beundrer Åbn øjnene  Fortæl hinanden om jeres figur på 1 min. Den, der har den varmeste hånd starter  Båt efter 1 minut ,så bytter de Efter øvelsen tager alle malertapen bag på stolen og skriver navnet på deres tegneserie-figur, som klisters på brystet som navneskilt.

22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser som dig selv Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Stå overfor hinanden og klap i en fortsat rytme på lår, i egne hænder og mod makkerens hænder - få alle med Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien mens i klapper ved at sige JEG (på lår klap) SIGER(på klap i egne hænder ”ORDET”(på klap i makkerens hænder) ‐ Når der sker en fejl – Så råber I sammen‐ ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Den med lyseste øjne starter

Sid ned I grupper

Den Kreative Platform Spillet

Spillet Hver gruppe får udleveret et sæt stimuli-kort (ord, person, billede, udfordring, princip og omvendt kort) Gruppemedlemmerne vender på skift et kort, hvorefter gruppen vha stimulikortet får idéer til at fremtidens havegrill.

Den Kreative Platform Horisontal Tænkning Opgave Fokus Parallel Ingen Bedømmelse Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

Generisk procesmodel for Den Kreative Platform Forberedelsen 1 Den Røde Løber Opgaven gives Uhæmmet anvendelse af viden (fase 4+5) Den Blå Løber At kunne sige JA OG 2 3 6 Træning i Horisontal tænkning

1 – 2 - gruppe

Gruppen som ressource til eget idékoncept Ctr Fælles idékoncept

Principper og udfordringer Tilfældige ctr velovervejede

Videndeling ctr Radikal nytænkning

Den Kreative Platform I praksis Produkt- og serviceudvikling Arbejdsmiljø Gruppearbejde Undervisningsplatform fra skole til universitet

Produkt- og serviceudvikling Camp – 1 eller 2 døgn 4 timer (Tek.Nat.Basis) 2 timer (Aalborghus Gym.) Ikast – Brande Kommune SOSU-Fyn

Arbejdsmiljø Post Danmark Den gode arbejdsdag Selvledende teams

Gruppearbejde Erfaring med at arbejde på Den Kreative Platform og spilleregler for gruppearbejdet

Idé-udvikling light i grupper 1 Opgavefokus (sluk mobil og PC, drop smalltalk m.m) Paralleltænkning. (Følges ad i processen og adskil idéudvikling, vurdering, realisme, beslutninger og føleri) Ingen bedømmelse (alle idéer er interessante og det er tilladt i beslutningsfasen at fravælge ens egen idé) Aftal spilleregler og processen (ingen diskussioner undervejs)

Idé-udvikling light i grupper 2 Fælles og entydig opgaveformulering Giv plads til individuel idégenerering (evt. vha stimulikort) Udvikkel på idéerne 2 & 2 inden hele gruppen giver input. Idéudvikel på en idé af gangen (runde om bordet) Noter ned undervejs (idéstreng incl. ”nyt bud”) Anvend Ding-man (både til at holde fokus og gøre obs på når der siges nej til en idé)

Undervisningsplatform for faglig læring

Hvordan kommer fagligheden med I den uhæmmede anvendelse af viden? Ide peger på manglende viden Associere mellem egen viden og fagets viden Viden bringes I spil I form af principper Faglig refleksion over ideer 3D aktiviteter med fagligt indhold

Ide peger på manglende viden Eksempel fra Balonga materialet Elefanter som pumpesystem Elefant som tranportabel beholder Elefantens anatomi Elefanten som nyttedyr

Ide peger på manglende viden Eksempel fra produktudvikling Ballon som ølbeholder Engangs ølbeholder (minus returtransport)

Associere mellem egen viden og fagets viden Eksempel fra “Vejen til min virksomhed” Egen viden om hvordan man får en is af bedsteforældrene associeres til fagene markedsføring og forhandlingsteknik Eget regnskab med ” ind og ud” kollonner associeres til strukturen og systematikken I regneark og Excel

Eksempel: Viden bringes I spil I form af principper Eksempel “Undervisning I demokrati”, hver grupper har en øde ø, hvor de bygger et samfund op, herunder styreform De demokratiske principper med som stimuli I fase 5 De demokratiske principper kommer til at indgå I ø- samfundets styreform

Faglig refleksion over ideer Eksempel fra “undervisning I demokrati” Øsamfundenes styreform sammenlignes med “den danske model” I en refleksiv proces der følger efter den kreative proces.

Eksempel på anvendelse af horisontal viden i undervisningen

Forklaring til videoen Eleverne ved intet om EU på forhånd Eleverne anvender kun den viden de allerede har (om alle mulige andre sammenhænge hvor mennesker mødes) Der gives ingen faglige input undervejs Undervejs inviteres eleverne til at anvende deres horisontale viden til at stille og svare på spørgsmål (f.eks. Fra fester eller familiesammenkomster)

Materialer til Den Kreative Platform findes der en lang række materialer du kan anvende i dit arbejde

www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform Færdige undervisningsforløb Undervisningsmoduler du selv kan sammensætte efter behov 3D cases Online forelæsninger om Den Kreative Platform Bøger og artikler Værktøjskasse

Kreativitet er også at turde… Eller er det biksemad ?

FILMPREMIERE Klargøring: Inden grupperne dukker op stiller vi stolene op i biografopstilling. Vi viser gruppernes film. Grupperne giver en intro til filmen. Spørgsmålsbordet Christian tager de to spørgsmål op og besvarer. Spørgsmål: Hvorfor skulle vi tage et skilt på med vores Vi skaber oplevelser mellem folk i stedet for bedømmelser. Vi er egentlig ligeglad med hvem folk er. Om du er tømrer, lærer eller postbud. Det er det, vi er sammen om, som er i fokus. Derfor snakker vi heller ikke om, hvem du er. Afslutning Rejs jer op. Stil stolene i en pæn cirkel. Afsluttende kommentarer særligt til lederne: Hvad har I lært og hvad er der sket som vi kan relatere til ledelsesopgaven og rollen som leder: Arbejdet med historien og filmen: Øvet jer i at indtage scenen og træde i karakter. En lederrolle at kunne formidle budskabet og bruge sig selv – hele sig selv. Øvelsen om status: Hvordan møder du dine medarbejdere - hvor tit er du en et’er, sekser osv. Tage ansvar for egen trivsel! (hvad kan vi uddybe det med……) Vi serverer et glas og en muffin. Skåler og siger tak for to gode dage.

Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform www. uva. aau Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform