Skolereform 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Orienterende folder om skolereformen på Nørre Aaby Skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Skolereform 2014

Formål Reformen har tre overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Styrket faglighed Højere faglige niveau i dansk og matematik Forenkling af de faglige mål. (Fælles mål). Alle elever skal lære så meget de kan. Hvordan måler vi det? Hvad er vores lokale mål? Skal vi presse eleverne mere? (eks.)

Skoletider 0.kl – 3.kl. 7.55 - 13.55 = 30 timer NB! Præst

Lærernes arbejdstid 40 timer om ugen i 42 uger Lærerne arbejde første og sidste uge i elevernes sommerferie. Der bliver en lang arbejdsdag til kl. 17.00.

Den forlængede skoledag Giver mulighed for mere læring. Giver mulighed for mere varieret læring og træning. Automatiseringer. Hvad sker der med SFO2? Hvad sker der med tilslutning til SFO-en? Hvornår skal samarbejde mellem lærere og mellem lærere og pædagoger foregå?

Den forlængede skoledag og SFO Kommunen foreslår: SFO2 nedlægges Samme åbningstid Nedsat forældrebetaling Pædagoger læser 50% understøttende undervisning.

Styrket fremmedsprog Engelsk fra 1. klasse. (3 lektioner mere) Tysk fra 5. klasse (1 lektioner mere!) Fremmedsprog og den Internationale dimension? Fremmedsprog og Linjer?

Understøttende undervisning Kan gives af lærere, pædagoger eller andre med relevante kvalifikationer. Lærerne har det overordnede ansvar for læringen set i forhold til fælles mål. Formål: at hæve det faglige niveau. Minus ”tivolisering” Praktisk konkret undervisning. UEA-undervisning, ”klassens time”, obligatoriske emner, motion og bevægelse. Hvem skal læse timerne? Hvilket indhold skal vi satse på? Linjer for udskoling?

Lektiehjælp/faglig fordybelse Obligatorisk tilbud fra skolens side med 2 – 3 – 2 timer på årgangene. Tilbuddet er frivilligt for elever. De elever, som ikke tilvælger tilbuddet, skal have et gratis pasningstilbud i SFO-en. Tilbuddet placeres om eftermiddagen. Er det gratis tilbud kun for indskoling? Skal lektiehjælp kun være en opholdsordning eller skal det være undervisning? Kan der foregå støtteundervisning under lektiehjælp? Hvem forestår lektiehjælpen?

Lektier Formål med lektier: Lektier er en del af elevens studiearbejde. Lektier kan styrke elevens kompetencer ved ekstra træning, repetition, reproduktion, øvelse og styrkelse af i forvejen indøvede områder.

Lektier Lektier kan gives på alle årgange og i passende mængde, så ingen elev belastes unødigt. Det tilstræbes, at lektier gives indenfor et område, hvor eleven er bekendt med arbejdsmåden og behandlingen af stoffet, så lektierne bliver træning i kendt område.

Mere motion og bevægelse 5 gange 45 minutters motion om ugen. = 2 lektioner idræt, 1 lektion understøttende undervisning og 2 gange motion indlagt i fagene. = idræt og ”bånd”. Hvordan viser vi det? Hal-faciliteter og badning? Hvem underviser? Dokumentation?

Den åbne skole Åbne mod det omkringliggende samfund. Samarbejde med idræts- kultur og foreningsliv i skolen Samarbejde med musikskolen, billedskole, kultur og naturskoler. På vej til samarbejdsaftale med musikskolen. Samarbejde med ungdomsskolen og UU. Kørsel er et problem.

SH- samarbejde Forældremøder = aften Klasseforældreråd = aften Klassearrangementer og skolefester = aften SH-samtaler = inden for lærerens/pædagoens arbejdstid Daglig kontakt = indenfor lærerens/pædagoens arbejdstid Læreren/pædagogen ringer måske i jeres arbejdstid! Brug skoleintra. Akut = ring til ledelsen

Klasselærer og klassens tid Klassens tid ligger i den understøttende undervisning. Opgaven som klasselærer kan uddelegeres til flere.

En varieret skoledag Vekselvirkning mellem variation og konstans. Og mellem klassestruktur og opbrudte skemaer. Mulighed for læsebånd og motionsbånd.

Valgfag og linier Kommunalbestyrelsen kan godkende nye valgsfagstemaer. Valgfag skal indgå i projektopgaven. Valgfag fra 7. – til 9. klasse. Valgfag er etårige (bortset fra håndværk, design og madkundskab, tysk og fransk). Mulighed for linjer: f.eks.: idræt, mad, psykologi, sundhed International linje med sprog, medier, social medier, og fremmed kultur Kreativ linje med musik, drama, lyrik arkitektur og æstetik. Science

UEA-undervisning Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering. Fra 0. klasse og til 9. klasse. Obligatorisk emne.

Håndværk, design og madkundskab Foregår i 5. til 7. klasse. Mulighed for ”karrusel”

Skolebestyrelsesvalg Der skal vælges 7 forældrevalgte Desuden sidder 2 medarbejdere, 2 elever og ledelsen.

Valg Tirsdag den 22. april kl. 19.00 Opstillingsmøde 29. april Frist for opstillingsliste Mandag den 12. maj Eventuelt valg til skolebestyrelsen 1. august Skolebestyrelsen tiltræder

Mere trivsel Variation Bedre målopfyldning Sammenhold, spejling, medleven Relationsarbejde Relationsarbejdet: Klasselærerfunktions/kontaktlærerfunktionen/pusterum Bedre samspil mellem skole og hjem.