Matematik – hvor sejler vi hen? Aarhus 29. marts 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Advertisements

Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Hvordan får vi bedre læsere?
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Læringsstile og lektier
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil
Erkendelsesteori: vidensmodel
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Skolereformen Overordnede mål:
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Forebyggelse af matematikvanskeligheder
Ordblindhed Hvad er det?.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
En kompleks opgave for dansklæreren
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Muligheder i Matematik
Program - ICDP International Childhood Development Program
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Læsning.
De seks bedste billeder fra gruppen
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
Arbejdshukommelse Interventioner.
Små glade ben i tal.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Alle børn med i idrætsfaget
Præsentationens transcript:

Matematik – hvor sejler vi hen? Aarhus 29. marts 2012 Elever i matematikvanskeligheder – årsager, identifikation og intervention Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Indhold Definition af matematikvanskeligheder Fokuspunkter i forhold til børn i matematikvanskeligheder Inklusion i matematikundervisningen Matematikvanskeligheder – typer, tegn og tiltag Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Hvorfor have fokus på matematikvanskeligheder? EU, OECD og FN vurderer, at matematikområdet har en gennemgribende betydning for samfund og individ - en betydning der nærmer sig læsnings! PISA 2009 17% af eleverne scorer under ”det acceptable niveau” i testen 8,6% af eleverne er forlods ekskluderet fra testen fx pga. fysiske eller psykiske handikap – DK har den største eksklusionsrate af de deltagende lande Hvis man er rigtig pessimistisk, peger det i retning af: At op imod ¼ af alle elever, der forlader grundskolen, ikke har tilstrækkelige matematiske kompetencer til ”at kunne klare sig i livet”! Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Definition af matematikvanskeligheder Matematikvanskeligheder er en multifaktorel vanskelighed, som opstår i samspil mellem elevens indlæringsmåde og matematikkens indhold og undervisningsform (Magne1998) Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Definition af matematikvanskeligheder Matematikvanskeligheder er et relativt begreb. Det er et misforhold mellem færdigheder/forståelse/kompetencer og forventninger. Matematikvanskeligheder findes, når kravene til matematikkompetencerne overstiger kompetencer. Jo højere krav, og jo mere begrænsede matematikkompetencer, desto større er matematikvanskelighederne. (Inspireret af Elbros definition af læsevanskeligheder (Elbro 2007)) Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Fokuspunkter i forhold til elever, der er i risiko for at udvikle eller er i matematikvanskeligheder Fokus på tidlig forebyggende indsats Fokus på at se børns styrker og det, som de mestrer Fokus på at afdække og forstå de baggrundsfaktorer, der er med til at gøre matematikken svær Fokus på de små ændringer i hverdagens undervisning Fokus på hvad der er vigtigst, at barnet lærer i matematikundervisningen Fokus på samarbejdet/samtalen med forældrene og barnet selv Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

At skabe reel inklusion i matematikundervisningen MÅL At alle elever oplever sig som deltagende i den fælles undervisning og i forhold til de til de opgaver, som stilles i undervisningen At alle elever dagligt møder udfordringer i undervisningen, som de mestrer, når de står på tæer Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Hovedtyper af matematikvanskeligheder Årsager iboende i barnet – Generelle kognitive vanskeligheder Årsager iboende i barnet – Specifikke kognitive vanskeligheder Årsager iboende i barnet – andre vanskeligheder Årsager i barnets omgivelser Ofte er der flere årsager til, at et barn har svært ved matematik Elever med forskellige former for matematikvanskeligheder ser stort set ens ud i traditionelle matematiktest Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Kognition Kognition er en psykologisk betegnelse, der indbefatter viden, tænkning, forståelse, hukommelse, erkendelse eller mere generelt: det der har med fornuften at gøre…… (Illeris 2006) Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Kognitive profiler Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Generelle kognitive vanskeligheder Her i indbefattes (i denne sammenhæng): Børn med generelle indlæringsvanskeligheder Børn, der i en kognitiv test scorer i den lavere del af normalområdet Tegn Usikkerhed i alle fag Arbejder langsomt Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Generelle kognitive vanskeligheder Tiltag Fokus på undervisningsdifferentiering God tid Forenklet undervisningsmateriale Opmærksomhed på organisering af undervisningen Fokus på "livsmatematik" Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Specifikke kognitive vanskeligheder Hukommelse Sprog Perception Tankeprocesser Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Procedural hukommelse (automatisering) Tegn Tæller på fingre Enkle opgaver tager lang tid Ujævne præstationer fra dag til dag Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Procedural hukommelse (automatisering) Tiltag Arbejde ud fra det (mundtlige) sprog, hvor barnet er sikker og koble til det matematiske symbolsprog, som ofte er svært for barnet - fokus på forståelse Arbejde med at automatisere færdigheder Enkle terpeøvelser dagligt i fx 5 min., hvor eleven har høj opmærksomhed på opgaverne - en ting af gangen Anvende hjælpemidler Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Arbejdshukommelse Definition: Evnen til at rumme og behandle information i hjernen i et kort tidsrum (Gathercole & Alloway 2009) Fx hovedregning Gang 23 x 34 Gang 234 x 347 Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Arbejdshukommelse og indlæring (Figur – Gathercole & Alloway 2009) Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Arbejdshukommelse Tegn Beskedne faglige fremskridt Manglende evne til at følge instruktioner Problemer med aktiviteter der kræver både lagring og processering Vanskeligt ved at finde ud af hvor man er kommet til Synes at være uopmærksomme og let afledelige Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Arbejdshukommelse Tiltag Erkend svigt i arbejdshukommelsen "Overvåg" barnet og vurder belastningen af arbejdshukommelsen Reducer belastningen af arbejdshukommelsen Giv korte præcise instruktioner, hvor barnet kun skal gøre en ting af gangen Gentag vigtig information Brug af hukommelseshjælp opmuntres Hjælp barnet til at udvikle strategier til at støtte hukommelsen Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Sprog Begrebsforståelse Generel sprogforståelse Tegn Usikre begreber Svage sproglige forudsætninger Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Sprog Tiltag Anvende visuelle og konkrete materialer Fokus på begrebsdannelse Fokus på dannelsen af mentale billeder Tanke- og begrebskort Faglig læsning http://pub.uvm.dk/2011/fagliglaesning/ Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Visuel perception – spatiale område Umiddelbar visuel sansning Rum- og retningsopfattelse Logisk tænkning Tegn Vanskeligt ved at koble tal og antal Svært ved højre/venstre svært ved at lære klokken Spejling - vender tallene forkert Svært ved at følge læseretning Svært ved at orientere sig på siden Svært ved logiske slutninger "hvis - så" Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Visuel perception – spatiale område Tiltag Træn - det kan ikke trænes væk – men hvis man træner længe nok, lærer de fleste både tallene, bogstaverne, klokken og højre/ venstre Giv struktur Hjælp barnet med at benytte sproglige (hukommelses)strategier i stedet for visuelle Anvend korte og præcise instruktioner Anvend ligefrem ordstilling Hjælp barnet med at opsplitte komplekse opgaver Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Tankeprocesser Strategier Planlægning Modning (Piagets stadier) fra konkret til abstrakt tænkning Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Tankeprocesser Tegn Strategi- og planlægningsvanskeligheder Fastholder forkert strategi Erfaringer kobles ikke til viden Foretager ikke analyse af opgave Tilfældig valgt strategi Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Tankeprocesser Tiltag Fokus på undervisning i problemløsningsstrategier Fx Wahl Andersens model – god til makkerarbejde - Læs opgaven højt - Genfortæl opgaven med egne ord - Hvad handler opgaven om, og hvordan skal den løses - Tegn et billede af opgaven - Find og vælg en løsningsstrategi - Giv et overslag - Udregn resultatet - Sammenhold resultatet med overslaget og spørgsmålet (Wahl Andersen2008) Hjælp barnet med at planlægge/ finde gode strategier/ få gode rutiner Fokus på samarbejdet med forældrene Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Matematikangst (blokeringer) Ligner ofte specifikke matematikvanskeligheder Men eleven har egentligt de kognitive og tankemæssige resurser, der skal til for at klare matematikken Markant overvægt af piger En relativ stor gruppe - men vi ved ikke hvor stor Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Matematikangst Tegn Ligner elever med specifikke matematikvanskeligheder Scorer lavt i traditionelle matematiktest Bemærk om eleven er: Anspændt/usikker Bider negle Undgår øjenkontakt Klager over hovedpine, mavesmerter m.m. Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Matematikangst Tiltag Fokus på selvværd og selvtillid Giv eleven opgaver som mestres 100% Dokumentere fremgang "At rette med grønt" Arbejde med motivation og lyst Samtaler hvor følelser bearbejdes Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent

Lotte Østergaard Specialpædagogisk konsulent