TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Voksenpædagik og Lars Christensen, Cand Comm. og Lektor i almen pædagogik Professionshøjskolen UCC / IA Sprogcenter /
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Klasserummets dynamik og psykologi – samspil og dialog i læringsrummet
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
5 IT-didaktiske principper
Digitalisering og medialisering
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Lærerprofessionen.
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Læremidler i praktikken
iBøger og didaktisk design
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
At udforske sin egen praksis
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Forskningsperspektiver på læremidler
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Unge og undervisningens medialisering
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Digitalisering og medialisering
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Planlægning, proces og evaluering
Københavns Kommune / Sommeruniversitet 2012 / UCC
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Det handler om eleverne
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier

Hvordan understøttes læring hos den enkelte? Motivering Samarbejde Aktivering Hvordan understøttes læring hos den enkelte? Individualisering Konkretisering

Didaktik 2.0 / model for planlægning og refleksion ”Undervisningsplanlægning i vidensamfundet starter derfor med at, at læreren må forholde sig til kvaliteten af elevernes didaktiske designvalg i undervisningen. Nogle lærere har en meget opdateret viden om elevernes didaktiske strategier, mens andre ikke har. Har læreren ikke viden om elevernes didaktiske strategier, må han/hun derfor tilegne sig denne viden gennem for eks observation af elevaktiviteter” (Didaktik, 2.0, s. 58) (Rene Christiansen og Karsten Gynther: Didaktik 2.0, s. 58

Edistorm: Eksempel fra folkeskolen – på ny undervisningspraksis Når eleverne er logget ind på Edistorm, kan de fra hvilken som helst computer deltage i vores brainstorm. De skriver deres bidrag på de gule sedler ude til venstre, hvorefter disse dukker op inde på selve væggen. Hvis man skriver på engelsk, så vil der dukke recommendations altså forslag op forneden på siden. Det vil sige, at programmet brainstormer sammen med eleverne. Dette dog kun, hvis man skriver sin brainstorm på engelsk. Hvis en elev skriver noget på en gul seddel, som de andre, der deltager i denne brainstorm ikke helt forstår, så er det muligt for de andre deltagere at skrive en note på sedlerne. Der kan være tale om opklarende spørgsmål eller andre kommentarer til ideen.

(Kilde: Karsten Gynther, Blended learning, 2005:127) Præsentation: Under præsentation som kommunikativ praksis er der tale om underviserens formidling af ex. online præsentationer, oplæg via PowerPoints, online videopræsentationer, webtekster mv. Der er tale om høj grad af tingsliggørelse da det handler om konkrete produkter og informationer hvor der ikke forventes nogen særlig respons fra modtagerne. Et netbaseret forløb vil altid indeholde et minimum af informationer som ikke står til forhandling, og der vil være nogle fælles forudsætninger for deltagerne i det virtuelle læringsmiljø. Online underviseren har den didaktiske opgave at skære budskabet til så deltagere med forskellige studiemæssige forudsætninger, læringsstile m.v. kan orientere sig og finde mening i de forskellige informationer (A. Malberg, 2003).   Interaktion: Interaktion som kommunikativ praksis handler om de medier og metoder der understøtter udviklingen af lærende praksisfællesskaber. I netbaserede forløb er det i høj grad de kreative interaktive muligheder der er betydende for om studieforløbet bliver en læringsmæssig succes. I modellen nævner K. Gynther responsskrivning og samskrivning som eksempel på interaktive aktiviteter. Netop i de skriftligt netbaserede produkter findes et væsentligt læringspotentiale. Her kan deltagernes tekster diskuteres og udvikles på forskellige niveauer og fra forskellige positioner, som et uforgængeligt dokument til individuel og fælles konstruktion af mening og erkendelse. I den forbindelse er der god inspiration at hente hos den norske læringsforsker Olga Dysthe. Hun taler om ’tænke-/læreskrivning’ som en procesorienteret aktivitet, hvor deltagerne i læringsrummet gennem kladdeaktive og ufærdige skriftlige oplæg udfordrer og udforsker hinandens perspektiver (Dysthe, 1997:94-97). Konversation: Konversation dækker over den synkrone, dvs. samtidige kommunikation der foregår i de virtuelle læringsmiljøer, hvor teknologien understøtter direkte kommunikation via ex. IP-telefoni, chat, synkrone videokonferencer, smartboards eller lignende. Fælles for disse kommunikationsformer er en høj grad af deltagelse, engagement og oplevelse af autencitet hos deltagerne. Det handler her om at dele erfaringer og viden med det formål at udvikle og samskabe viden i praksisfællesskabet. Ved kollaborativ læring har chatten den særlige funktion at bidrage til en dynamisk og fleksibel form for udveksling af meninger og ideer. Dynamisk ved at flere deltagere relativt hurtigt kan bidrage via korte, stikordsagtige sætninger og fleksibel idet kommunikation foregår helt uafhængig af deltagernes geografiske placering. Nogle chat-teknologier kan ’logge chatten’, dvs. sikre at hele dialogen, væsentlige diskussioner og pointer gemmes som råmateriale til ex. projektarbejdet. I andre systemer uden mulighed for at logge chatten, kan deltagerne i stedet ’copy-paste’ hele tekststykker til senere videndeling og analyse. ’Lurking’: I kvadranten; Lav deltagelse og lav tingsliggørelse er begrebet lurking placeret. Lurking er et interessant fænomen og kan bedst beskrives som den studerendes behov for i kortere eller længere perioder ’at observere passivt’, i rollen som tilskuer uden at bidrage aktivt i konferencerne. I udgangspunktet oversættes lurking negativt men samtidigt anerkendes og accepteres deltageres behov for lurking som en del af studiekulturen jævnfør nedenstående udsagn. Se tabel 1. omhandlende forskellige positioner ifm. opstart af et netbaseret undervisningsforløb. Fx. Skype. Copy-paste; dvs. kopiere og derefter indsætte tekstmateriale i ex. word-fil. (Kilde: Karsten Gynther, Blended learning, 2005:127)

Læringsrum og lærerpositioner Orden: deduktiv, lærerstyring, faglogik Kaos: induktiv, elevcentreret, læring som skabelsesproces Distance: læreren som fag-person, faget i centrum Nærhed: fagperson med et empatisk, involverende fokus på den enkelte deltager (personlig og faglig kompetence)

Side  7

Projektrummet, den kreative elev, der har behov for redskaber til at udfolde deres kreativitet igennem, for at præstere. Opgaverummet, den testmotiverede elev, der har behov for at udfordre og måle sig selv Undervisningsrummet, den instruktionsafhængige elev, der har behov for retningslinjer, nem brugerflade, tryghed, at få det hele serveret, så man ikke fejler. Studierummet, den opdagelsesrejsende elev, som har behov for frihed, tilgængelighed, medansvar, rum for udfoldelse og lov til selv at gøre. Side  8

Ex. på formål og mål Kursus i formidling for undervisende sygeplejersker: ”Fra formidling til praksis”  Formålet med kurset i formidling for undervisende sygeplejersker er at kvalificere deltagernes viden om formidling og dialog som grundlag for læring. Målet med kurset er at deltagerne får kvalificeret deres viden og kunnen så de opnår; Større viden om voksnes forudsætninger for læring Større kunnen og variation i planlægning og formidling af fagligt stof Større bevidsthed om rollen som underviser

Planlægnings-skema Fase Afklare Spørge dig selv 1 Praktiske forhold Deltagere, tid, rammer, ressourcer, omverden, ’netværk’… 2 Deltagernes forudsætninger Baggrund, forventninger, behov, forkundskaber, barrierer, særlige hensyn, læringskontrakt, grp. Ressourcer, aflæring 3 Målformulering Mål / delmål; Skal/bør kunne?, forandringer?, sikre mål-opfyldelse 4 Planlægning og afgrænsning Stofvalg / vægtning, selvstudie, ex i unv., aha oplevelser, motivation, unv. logik? 5 Forløb Planlægning, detaljeplanlægning, lektionsplan 6 Metoder (Pædagogisk metode, digitale medier, DLM) Metoder og hjælpemidler i unv., målrettede, varierende og aktiverende 7 Evaluering Hvad, hvordan, hvem, hvorfor, mål?, læreprocesser?, deltagernes egen læring?, faglige stof? –niveau?

Planlægnings-skema Fase Afklare Kritisk spørgsmål 1 Praktiske forhold 2 Deltagernes forudsætninger 3 Målformulering 4 Planlægning og afgrænsning 5 Forløb 6 Metoder (Pædagogisk metode, digitale medier, DLM) 7 Evaluering - Opstil et kritisk spørgsmål til hver parameter Hvilket spørgsmål vil du helst have feedback på?