Nyuddannede læreres møde med det grænseløse lærerarbejde Et casestudie af grænseløshed Speciale af Maja Sasser Roskilde Universitet Virksomhedsstudier og Teksam, Arbejdslivsstudier
Problemstilling Hvilke udfordringer for de nyuddannede lærere skaber lærerfagets intensiverede grænseløshed? Og hvilke fordele og udfordringer skaber teamorganiseringen for de nyuddannede lærere i deres møde med det grænseløse lærerjob?
Metode Otte enkeltmandsinterviews: TR, SR og seks lærere To gruppeinterviews: Fire nyuddannede (mindre end tre års erfaring) Fem erfarne (mere end ti års erfaring) Observationer Dagbøger Spørgeskemaundersøgelse, mellemlange tredækker
Teoretiske ramme Grænseløshed Grænser i arbejdet opløses, flyttes eller gøres flydende. Det senmoderne arbejdsliv er et tveægget sværd (Lund og Hvid). Engagement, motivation, begejstring, indflydelse OG Utryghed, forhøjet arbejdspres, overengagement og stress
Grænseløshedens dimensioner Organisatorisk Tidsmæssig og rumlig Politisk Kulturel Subjektiv
Organisationens eksterne grænseløshed De eksterne relationer til samfund, kunder og klienter Forældre som krævende kunder Politisk indflydelse: krav om dokumentation,nationale tests og elevplaner Omskiftelige krav Undervisning som en forhandlet proces
Organisatorisk grænseløshed Selvstyrende teams Ændring i roller og ansvar Større forhandlingsrum Større opgavemangfoldighed Ændring i kompetencekrav
Tidsmæssig og rumlig grænseløshed Hvor som helst og når som helst Et teknologisk mulighedsland Det uendelige behov for kommunikation Forældrekontakt
Politisk grænseløshed Uklare interesse- og ansvarsforskelle Overlevering af ledelsesansvar Personlige planlægningsproblematikker
Kulturel grænseløshed Uklar grænse mellem arbejds- og privatsfære Teamet som familie Værdimæssig integration – stærk samarbejdskultur
Subjektiv grænseløshed Uklar grænse mellem professionelle rolle og personlige identitet Stærk arbejdsidentitet Kritik og modgang internaliseres
De nyuddannedes udfordring Overengagement Uklare mål og forventninger Det uendelige arbejde Det grænseløse jeg Opgaveudvidelse
Teamorganiseringens dobbelthed Fællesskab og isolation på gruppeplan Selvstyring og planlægningsbyrde Fleksibilitet og uforudsigelighed Følelser og konflikter Gennemsigtighed og social disciplinering
Opsummering Opbrud , opblødning og flytning af grænser stiller krav til individuel grænsesætning. De nyuddannedes udfordring: hverken erfaringen, målet, tiden eller stedet sætter grænser. Teamorganiseringen er til dels en drivkræft bag grænseløsheden. MEN - Fællesskabet og normerne hjælper den nyuddannede med at sætte og markere grænser.