Nyuddannede læreres møde med det grænseløse lærerarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø mellem grænseløshed og standardisering
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
TR’en som en lus mellem to negle - ledelsens samarbejdspartner og medarbejdernes allierede DPL TR-konference 14.sep "Inward Dilemma” Charcoal on.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Uddannelse til tværfaglighed
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Når lærere samarbejder med forældre
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
De 10 bud Helle Hedegaard Hein
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KONFERENCE FOR SYGEPLEJERSKER I KOMMUNERNE 11.
Det grænseløse arbejde
Socialisation og identitet
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Old timers and newcomers
Ledelse af innovative medarbejdere
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
NOEA/Aalborg Universitet
Teori: At unges identitets- og uddannelsesvalg afhænger af familiære forhold Af Mikkel Niarn - Kommer aldrig igen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
- Hvordan det grænseløse arbejde gør os fattige på tid, og hvordan vi skaber arbejdslivskvalitet gennem formning af tiden ALIV RUC NETVÆRK, Januar 2012.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Empowerment og sundhed
Indflydelse i eller over vidensarbejde Baseret på artiklen: Indflydelse i vidensarbejde Tidsskrift for arbejdsliv, nr.2, 2007.
Nye fagprofessionelle lederroller
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Oplæg ved Henrik Lund, Center for arbejdsmiljø og arbejdsliv, RUC
 Erfaring er med inklusion og rummelighed  Fremtidens udfordringer.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Fem lærere på mentorkursus
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Genveje til trivsel Kirsten Marie Bovbjerg Lektor, ph.d., DPU.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Klik på nummerne i den rigtige rækkefølge
Acceleration og kontroltab i det moderne arbejde
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
ET TO TRE FIRE FEM SEKS SYV OTTE NI TI KLIK PÅ MUMRENE I RÆKKEFØLGE.
DET GRÆNSELØSE ARBEJDSLIV 7 MINUTTER OM GRÆNSELØSHED.
Socialisering Kapitel 5.
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber.
 1 REP 24. april 2006 Psykisk arbejdsmiljø Temperaturmåling Foreløbige resultater April 2006.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Fem lærere på mentorkursus
Det grænseløse arbejdsmarked og selvledelse
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Budgetstatus Arbejdet med forebyggelse af stress
Præsentationens transcript:

Nyuddannede læreres møde med det grænseløse lærerarbejde Et casestudie af grænseløshed Speciale af Maja Sasser Roskilde Universitet Virksomhedsstudier og Teksam, Arbejdslivsstudier

Problemstilling Hvilke udfordringer for de nyuddannede lærere skaber lærerfagets intensiverede grænseløshed? Og hvilke fordele og udfordringer skaber teamorganiseringen for de nyuddannede lærere i deres møde med det grænseløse lærerjob?

Metode Otte enkeltmandsinterviews: TR, SR og seks lærere To gruppeinterviews: Fire nyuddannede (mindre end tre års erfaring) Fem erfarne (mere end ti års erfaring) Observationer Dagbøger Spørgeskemaundersøgelse, mellemlange tredækker

Teoretiske ramme Grænseløshed   Grænser i arbejdet opløses, flyttes eller gøres flydende. Det senmoderne arbejdsliv er et tveægget sværd (Lund og Hvid). Engagement, motivation, begejstring, indflydelse OG  Utryghed, forhøjet arbejdspres, overengagement og stress

Grænseløshedens dimensioner Organisatorisk   Tidsmæssig og rumlig Politisk Kulturel Subjektiv

Organisationens eksterne grænseløshed   De eksterne relationer til samfund, kunder og klienter Forældre som krævende kunder   Politisk indflydelse: krav om dokumentation,nationale tests og elevplaner Omskiftelige krav Undervisning som en forhandlet proces

Organisatorisk grænseløshed Selvstyrende teams   Ændring i roller og ansvar Større forhandlingsrum Større opgavemangfoldighed Ændring i kompetencekrav

Tidsmæssig og rumlig grænseløshed Hvor som helst og når som helst Et teknologisk mulighedsland   Det uendelige behov for kommunikation Forældrekontakt

Politisk grænseløshed Uklare interesse- og ansvarsforskelle Overlevering af ledelsesansvar   Personlige planlægningsproblematikker

Kulturel grænseløshed Uklar grænse mellem arbejds- og privatsfære   Teamet som familie Værdimæssig integration – stærk samarbejdskultur

Subjektiv grænseløshed Uklar grænse mellem professionelle rolle og personlige identitet Stærk arbejdsidentitet   Kritik og modgang internaliseres

De nyuddannedes udfordring   Overengagement Uklare mål og forventninger Det uendelige arbejde Det grænseløse jeg Opgaveudvidelse

Teamorganiseringens dobbelthed Fællesskab og isolation på gruppeplan   Selvstyring og planlægningsbyrde Fleksibilitet og uforudsigelighed Følelser og konflikter Gennemsigtighed og social disciplinering

Opsummering Opbrud , opblødning og flytning af grænser stiller krav til individuel grænsesætning.   De nyuddannedes udfordring: hverken erfaringen, målet, tiden eller stedet sætter grænser. Teamorganiseringen er til dels en drivkræft bag grænseløsheden. MEN - Fællesskabet og normerne hjælper den nyuddannede med at sætte og markere grænser.