1 Europæisk Sammenslutning for Sprogtestning og Evaluering www.ealta.eu.org.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Status på opfølgning på trivselsundersøgelse
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Introduktion til Sprogpakken
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Ledelse i Praksis – 4. aften
Introduktion til Sprogpakken
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Hvad skal en test på basis af referencerammen kunne? Testen kan ses på Give et realistisk billede.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Nationale test 2010 Asgård Skole
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
PSS-Promoting Social Skills
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Kulturforståelse niveau C
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
At udforske sin egen praksis
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Sprogene i Europa Lidt sprogstatistik: Der er pt. 20 officielle EU-spog for 25 lande: Dansk, engelsk, estisk, finsk, fransk, græsk, italiensk, lettisk,
Co-funded by the 7th Framework Programme and the ICT Policy Support Programme of the European Commission through the contracts T4ME, CESAR, METANET4U,
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
”Giv læreren en stemme”
Klik på et af kapitlerne nedenfor for at få flere oplysninger eller klik på knappen Næste side for at starte Selvstudiet. 1.IntroduktionIntroduktion 2.Sådan.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
November 2014 Business and Social Sciences AARHUS UNIVERSITET 1. årsprøver og eksamensregler Ved Studievejledningen.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Forældreansvar - vigtig rolle
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Hvad skal jeg lede efter? Det kommer an på, hvad du gerne vil finde!
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Kvalitet i plejen.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Balance at Hand: Skolebog om hygiejne
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Elevledede skole-hjem-samtaler
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

1 Europæisk Sammenslutning for Sprogtestning og Evaluering

2 EALTA formålserklæring EALTA har til formål at fremme forståelsen af teoretiske principper for sprogtestning og bedømmelse af sprogligt niveau samt at virke for at forbedre praksis og videndeling vedrørende sprogtestning og bedømmelse af sprogligt niveau i hele Europa.

3 EALTA´s retningslinjer for god praksis henvender sig primært til tre forskellige modtagergrupper: De der arbejder med •at uddanne lærere til at teste og bedømme sprogligt niveau •at sprogteste og bedømme sprogligt niveau i klassesituationer •at udvikle tests i nationale eller institutionelle testenheder eller centre.

4 For alle disse gruppers vedkommende gælder en række principper: Respekt for elever/studerende/eksaminander Ansvarlighed Rimelighed og retfærdighed Reliabilitet Validitet Samarbejde mellem de involverede parter.

5 EALTA Retningslinjer for God Praksis inden for Sprogtestning og Bedømmelse af Sprogligt Niveau

6 EALTA - medlemmer, der deltager i oplæring af lærere i testning og bedømmelse af sprogligt niveau, gør flg. klart for sig selv og for relevante interessenter (lærerkandidater, fungerende lærere, kursusudviklere):

7 Eksempler •Hvor relevant er oplæringen i forhold til deltagernes bedømmelsestradition? •Hvor eksplicit relateres principperne for testning og bedømmelse af sprogligt niveau (f. eks. validitet, reliabilitet, rimelighed og retfærdighed, washback) til deltagernes verden? •Hvordan er balancen mellem teori og praksis i oplæringen? •I hvilken udstrækning inddrages deltagerne i udvikling, afprøvning og evaluering af bedømmelsesmetoder?

8 EALTA medlemmer, der medvirker ved testning og bedømmelse i klassesituationer, gør nedenstående klart for sig selv og for de relevante interessenter (især elever/studerende og så vidt muligt også forældre):

9 Eksempler •Hvad er formålet med bedømmelsen? •Hvor egnede er bedømmelsesmetoderne i forhold til eleverne/de studerende? •Hvad gøres der for at sikre, at bedømmelsesresultater er præcise og retvisende? •Hvilken rolle spiller elevernes/de studerendes synspunkter om bedømmelsesmetoderne? •Hvilke handlingsinitiativer bliver der taget for at forbedre elevernes/de studerendes læring? •Hvilken form for feedback få eleverne/de studerende?

10 EALTA-medlemmer, der deltager i testudvikling, gør nedenstående klart for sig selv og for relevante interessenter (lærere, studerende, offentligheden i almindelighed), og besvarer spørgsmål, der er anført nedenfor.

11 Endvidere opfordres testudviklere til at søge dialog med beslutningstagere på deres institutioner og i ministerier for at sikre, at beslutningstagere er opmærksomme både på, hvad der er god praksis, og hvad der er dårlig praksis, for at de kan medvirke til at forbedre kvaliteten i bedømmelsessystemerne og i de former for bedømmelsespraksis, der anvendes.

12 Eksempler Foreligger der testspecifikationer? Har testudviklerne og de der udfærdiger items relevant undervisningserfaring på det niveau bedømmelsen sigter mod? Hvilken uddannelse har testudviklerne og de, der udfærdiger items? Gennemføres der pilotundersøgelser med testene? Foregår der oplæring af dem, der skal opgøre testresultaterne, forud for hver afholdelse af testen?

13 Eksempler •Bliver tests rutinemæssigt opgjort af to personer? •Hvilken washback-virkning er der? •Hvilke procedurer findes der for at sikre, at testen er ajour i forhold til ændringer i læseplanen? •Er testen lavet i tilknytning til Den Fælles Europæiske referenceramme? •Hvilken dokumentation er der for, at kvaliteten i den fulgte proces gør det muligt at knytte tests og prøver til Den Fælles Europæiske Referenceramme?

14 • Armensk • Bulgarsk • Dansk • Engelsk (UK) • Estonsk • Finsk • Fransk • Georgisk • Græsk • Hollandsk • Italiensk • Katalansk • Lettisk • Litauisk • Letzeburgsk • Norsk (bokmål + nynorsk • Polsk • Rumænsk • Russisk • Slovensk • Spansk • Svensk • Tjekkisk • Tyrkisk • Tysk • Ungarsk Sproglige udgaver af EALTA´s retningslinjer Januar 2007

15 Samtlige sproglige udgaver af EALTA retningslinjer for god praksis vedrørende sprogtestning og bedømmelse af sprogligt niveau findes i deres fulde længde på adressen: