Feltarbejde om organdonation og danske pårørende til organdonorer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Overordnet målsætning:
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Medarbejderudviklingssamtalen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Længst muligt i eget liv på plejecentre
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Svar fra et tilsyn bliver overset Kontinuitetsbrud.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
- gennem Marte Meo metoden
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4.
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Vi gennemførte en række interview ifm
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Implementering på Fenrishus
Merlivs seminar 27. August 2008
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Supervision og faglig feedback
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
Klasseledelse Lene Heckmann.
Talentinternat modul 3..
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Journal Club Finsencentret, Rigshospitalet
Kulturforståelse niveau C
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Om at være på vej 1. Fusionen og dens målsætninger 2 øge fleksibiliteten styrke fagligheden effektivisere bedre ressourceudnyttelsen øge kvaliteten og.
Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T.
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Informationsmøde 13. april Informationsmøde 12. april 2011 Studenterforskning Århus: København: Odense:
Generel introduktion til EC
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Styrket indsats for organdonation
Mød Aalborg Universitet
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Evaluering i Rådgivningen resultater samt tiltag.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Erfaringsudveksling om arbejdet med datakvalitet
De pårørende i beslutningsrummet
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Fra anledning til udvikling
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Feltarbejde om organdonation og danske pårørende til organdonorer v. Anja Marie Bornø Jensen Antropolog, Ph.d. Stipendiat Institut for Antropologi, Københavns Universitet

Projektet Titel: ”Når Død Giver Liv – et antropologisk studie af danske pårørende til organdonorer”. Problemformulering: (justeres løbende) ”Hvorledes skaber danske pårørende mening med donation i beslutningsprocessen og efterfølgende, og hvilken rolle spiller personalet i denne sammenhæng? Hvordan kan pårørendes erfaringer bidrage til en dybere forståelse af organdonations sociale og kulturelle implikationer?”

Udgangspunkt * NYSGERRIGHED: Ved ikke hvad familien tænker og føler … * FOKUS på pårørende til organdonorer – deres perspektiv, deres fortælling – også ”nej-pårørende”. * Filosofi: Vil man vide noget om pårørende, må man spørge dem – eller dem der arbejder med dem - JER * Hver families oplevelse er forskellig – også fokus på jeres oplevelser/erfaringer med donationsforløb * Ikke politisk projekt eller politisk udgangspunkt. (Muligvis kan resultater bruges politisk….) * Faktum: 50% siger nej. Antropolog vil ligeså meget spørge hvorfor 50% siger ja… eksempel på vigtigheden af at bevare UNDREN = spørge ind til selvfølgeligheder

Ramme for undersøgelsen * Ph.d. projekt – Antropologi – 3årigt 01.01.08-31.12.10 * Finansieret af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation (basisudgifter) * Kontor i København – rejser rundt i Danmark * Overholdelse af formelle krav om undervisning, publikationer, kurser etc. * Antropologisk faglighed – metode, etik, analyse * FELTARBEJDE ca. 12 måneder = med i virkeligheden

Feltarbejdet – strategi og metode 1. Interviews med pårørende der har doneret for år tilbage, også dem der har sagt nej. ”Ingen udløbsdato”. (livshistorieinterviews) (mål: ca.70 personer) 2. Interview med personale om organdonationsforløb og erfaring med donorpårørende (semistrukturerede) (mål ca. 50 personer) 3. Deltagelse i diverse konferencer, undervisning (EDHEP), møder og events 4. Deltagerobservation på intensivafdelinger i akutte situationer (mål: 10 forløb) (Ingen interviews af familier i den situation! Opfølgende interviews med familier 6-12 måneder efter donationsforløb) 5. Medieovervågning og politisk debat omkring donation og pårørende – info fra skriftligt materiale 6. Kortere deltagerobservation omkring donoroperation og koordinatorernes arbejde (indblik i hele processen) 7. Fokusgruppe interviews med a. pårørende og b. personale

Feltarbejde på sygehuse Formål: Indblik i dagligdagen og indblik i akutte forløb Fokus på pårørende til organdonorer og personalet der arbejder med dem. Lære om jeres verden og jeres erfaringer NU: Indledende fase: på tre uger: med på forskellige vagter. Jeg forestiller mig 3 max 4 vagter om ugen – aftales med jer - fra 14.april og de næste tre uger. Samtaler og interviews med læger og sygeplejersker (afhænger af jeres tid) Akutte fase: Kontaktes hvis der opstår forløb, hvor der skal anmodes om donation. Observere forløb og dialog mellem personale og pårørende. KAN KONTAKTES RESTEN AF 2009

Det planlagte forløb: Februar 09: Odense Universitetshospital (NIA) fra 4.februar Marts 09: Glostrup, Neurokirurgisk fra 17. marts April 09: Rigshospitalet, Neurokirurgisk, Neurointensiv – Neuroanæstesiologisk Klinik fra 14.april Disse tre forløb er godkendt af afdelingsledelserne Senere i 09: Århus og Aalborg (endnu på tegnebræt) Det centrale: Tilkaldes ved potentielt donationsforløb – fokus pårørende – også gerne mindre sygehuse (kan ikke nå indledende forløb på alle små sygehuse).

Min tilstedeværelse: * Aftales i samarbejde med jeres medarbejderne ETIK! * Følger både læger og sygeplejerske – fokus er på samspillet med de pårørende * Mange spørgsmål – ”undren”. Formål: Forstå ”jeres verden/kultur” ikke evaluering * Skriver feltnoter for at prøve at få alle observationer og indtryk med mig (på medbragt PC ude bagved) * Medarbejdernes/pårørendes/patienters præmisser: tavshedspligt, anonymitet og ”sigen fra” (gælder både informanter og jeg selv)

Mere konkret om tilstedeværelse i samspillet med familien (akut) På baggrund af råd fra DCO, læger, sygeplejersker nøglepersoner og donorfamilier: * Bære kittel (”neutralitet”) – virkede fint i Odense * Præsenteres som ”studerende” – bære navneskilt * Ved behov uddybende præsentation: ”studerende med fokus på kommunikation mellem pårørende og personale” * VIGTIGT: Undgå at krænke familien….. ”dødsdom” + for tidlig introduktion af organdonation. * NÆRMERE DETALJER AFTALES MED OG TILPASSES DEN ENKELTE AFDELING!

Hvad skal det bruges til? * En antropologisk Ph.d. afhandling…… (engelsk) * OG – senere forhåbentlig tid og ressourcer til at producere mere konkret brugbar viden i feltet – lille rapport på dansk, pjece, evt. ”oversættelse” af afhandling * OG – senere forhåbentlig tid og ressourcer til at formidle resultaterne mundtligt ude på afdelingerne eller til møder

Jeg vil sætte pris på jeres hjælp til: * Tilkaldelse hvis der opstår forløb hvor der skal anmodes om donation og forklares om hjernedød Mobil 30559321 * Interview/enkelte spørgsmål omkring jeres erfaringer og initiativer omkring donorpårørende. Rutiner, samtaler, opfølgning mm. * Rekruttering af donorpårørende. Brev til alle der har doneret (og sagt nej hvis data findes) de sidste 5 år. * Skriftligt materiale om organdonation og pårørende – hvad I synes kunne være relevant

Mange tak Spørgsmål og kommentarer er meget velkomne - både nu og løbende under mit feltarbejde 