BRUGERTILFREDSHEDSUNDERSØGELSE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
BrugerundersøgelseBrugerundersøgelse Gjerrild Bønnerup Friskole Juni 2006.
Hvordan håndterer vi frikvartererne?
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Temadag om undervisningsmiljø
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Trivselspolitik på Løsning Skole
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
BL – Danmarkspanel - oktober A&B ANALYSEs Danmarkspanel - BL − Danmarks Almene Boliger - Oktober 2011.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Et væksthus for børn og voksne
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Introduktion til Sprogpakken
Skolereformen Overordnede mål:
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Skolereform august 2014………………
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Velkommen til valgmøde
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Nørlem SFO Forældrerådet Årsberetning 2012/13. Hvem er vi? Eivind Jesper HenrietteIben MajaThekla Flemming.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Undersøgelsens omfang
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet.dk Et redskab til boligområdet - som tager pulsen på naboskabet - og giver ideer til at udvikle det sociale liv.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Brugerundersøgelse om hjemmehjælp 2014 Ribe. Denne rapport præsenterer resultaterne for Ribe. Vejledning 01 Om rapportenRapportens opbygning På forsiden.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Inklusion på Skovlyskolen. Mål for inklusionsarbejdet; Udvikle inkluderende læringsmiljøer Understøtte stærke forældrefællesskaber Fastholde høj faglighed.
Danmarks Farmaceutiske Bibliotek - Anbefalinger til konkrete indsatsområder n Elektroniske ressourcer: Primært indsatsområde.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Gladsaxe kommune Brugertilfredshedsundersøgelse Januar 2007 SFO.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Kundetilfredshedsanalyse – [måned år] Kundenavn. 2 Overblik.
Brugertilfredshedsundersøgelse På området for Voksne med Handicap 2015 De små bofællesskaber.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
SRO 2018 hHx.
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Præsentationens transcript:

BRUGERTILFREDSHEDSUNDERSØGELSE Rapport 2012 RANDERS KOMMUNE Alle skoler og SFO'er

Indledning Om rapporten: Rapportens opbygning: Denne rapport præsenterer resultaterne for Alle skoler og SFO'er/fritidshjem baseret på 5385 besvarelser for skolerne og 1490 besvarelser for SFO’er/fritidshjem. Grundlaget for rapporten er et spørgeskema, som er besvaret af forældre med børn i skole og eventuelt SFO i Randers Kommune. Undersøgelsen opnåede en samlet svarprocent på 53 %. Rapportens opbygning: Af forsiden fremgår det hvilken skole og SFO/fritidshjem rapporten dækker. På næste side findes der en vejledning i at læse resultaterne fra undersøgelsen. Resultaterne er delt op i tre sektioner. En for skolen, en for SFO’en og til slut en sektion med baggrundsoplysninger. Fra side 4 til side 7 vil resultaterne blive præsenteret for skolen. Fra side 8 til side 11 vil resultaterne for SFO’en/fritidshjemmet blive fremlagt. De sidste 4 sider vil indeholde informationer om baggrundsoplysningerne for respondenterne. RANDERS KOMMUNE Alle skoler og SFO'er

SAMMENLIGNET MED ALLE SKOLER Læsevejledning ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SKOLER Hvor tilfreds er du samlet set med dit barns skole? 295 4,4 +0.1 1 2 1 3 1 295 personer har svaret på spørgsmålet. Gennemsnitsscoren for spørgsmålet er 4,4. Den højeste score er 5, og den laveste score er 1. 2 I rapporten vises svarfordelingen på de enkelte svarkategorier, som i eksemplet går fra »Meget tilfreds« til »Meget utilfreds«. Besvarelser i »Ved ikke« indgår ikke i resultatberegningen. I det viste eksempel har 50% svaret »Meget tilfreds«, 30% »Tilfreds«, 10% »Hverken tilfreds eller utilfreds«, 5% »Utilfreds« og 5% »Meget Utilfreds« på det første spørgsmål. Af grafiske årsager vises procenttal under 4% ikke. 3 I højre side af rapporten sammenlignes dagtilbuddets resultater med det samlede resultat for Randers Kommune. I det viste eksempel er den gennemsnitlige tilfredshed 0,1 point højere i dagtilbuddet end i Randers Kommune som helhed.

1 Tilfredsheden med skole SEKTION I denne sektion præsenteres resultaterne om tilfredsheden med undervisningen, den pædagogiske indsats, samarbejdet mellem skole og hjem samt skolens fysiske rammer. Alle resultater om tilfredshed er sammenlignet med gennemsnittet for hele Randers Kommune.

Samlet tilfredshed - Alle skoler HVOR TILFREDS ER DU SAMLET SET MED DIT BARNS SKOLE? ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SKOLER Hvor tilfreds er du samlet set med dit barns skole? 5379 3.9

Samlet tilfredshed - Alle skoler SPECIALKLASSER: HVOR TILFREDS ER DU SAMLET SET MED DIT BARNS SKOLE? Ekskl. Asferg (specialklasse) pga. for få respondenter ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SKOLER Hvor tilfreds er du samlet set med dit barns skole? 5379 3.9 6 6

SAMMENLIGNET MED ALLE SKOLER Tilfredsheden med undervisningen ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SKOLER Dit barns faglige udbytte af undervisningen? 5371 3.9 Den faglige kvalitet af undervisningen? 5338 3.8 Undervisningsmaterialets kvalitet (dvs. relevans, aktualitet og stand af fx bøger, kort og computere)? 5328 3.6

SAMMENLIGNET MED ALLE SKOLER Tilfredshed med den pædagogiske indsats ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SKOLER Skolens indsats for at udfordre dit barn? 5354 3.7 Skolens indsats for at udvikle dit barns alsidige personlige kompetencer (fx nysgerrighed, evne til at sætte sig mål, handle og tænke kreativt og selvstændigt)? 5338 Skolens indsats for at udvikle dit barns sociale kompetencer (fx vise hensyn og forståelse for andre og indgå i grupper)? 5355 3.9 Skolens indsats for at få dit barn til at føle sig tryg og glad? 5364 Skolens indsats for at begrænse mobning? 5260 Skolens indsats for at udnytte mulighederne for at flytte undervisningen ud af skolen, fx udflugter i skoven eller til museer? 5303 3.4 Lærernes indsats for at skabe ro og orden i klassen? 5287 Lærernes indsats for at engagere dit barn i undervisningen? 5312 3.8 Lærernes indsats for at skabe kontakt mellem dit barn og de øvrige børn? 5231

Tilfredshed med samarbejdet mellem skole og hjem ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SKOLER Dialogen og samarbejdet om dit barn mellem lærerne og dig/jer som forældre? 5379 3.9 Skolens ledelse? 5136 3.5 Tilfredshed med skolens fysiske rammer ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SKOLER Skolens fysiske rammer indendørs (lokaler, inventar, plads mv.)? 5370 3.6 Skolens udendørsområder (skolegård, boldbaner, mv.)? 5350 3.7

Spredning på den samlede tilfredshed med skolerne I nedenstående figur præsenteres spredningen på den samlede tilfredshed med skolerne i Randers Kommune. Som det fremgår af figuren ligger tilfredsheden for størstedelen af skolerne på 3,9. Én ud af fire skoler scorer således 3,9. Kun en enkelt skole ligger under 3,6, mens de to højst scorende skoler ligger på 4,4. 10 10

Tilfredsheden med skolerne fordelt på temaer Undersøgelsen afdækker forældretilfredsheden med en lang række forhold ved den enkelte skole, der er ordnet i temaer. Figuren til højre giver et overblik over tilfredsheden i hvert af disse temaer. Til eksempel dækker tilfredsheden med undervisningen over bl.a. tilfredshed med den faglige kvalitiet og det faglige udbytte. Tilfredsheden i hele Randers Kommune med de enkelte spørgsmål inden for hvert tema fremgår af standardrapporten for ‘Alle skoler og SFO’er/fritidshjem’. For at gøre sammenligning så enkel som muligt er for hvert spørgsmål udregnet en ”tilfredsheds-score” der er gennemsnittet på en skala fra 1 (Meget utilfreds) til 5 (Meget tilfreds). Jo højere score, desto større tilfredshed. Det fremgår af figuren at tilfredsheden med de fleste temaer ligger på 3,7. Kun tilfredsheden med elementer omkring undervisning, og tilfredsheden med skolen samlet set ligger højere, på henholdsvis 3,8 og 3,9. Generelt er det altså elementerne omkring undervisningen, der er størst tilfredshed med, samt skolen samlet set. Tilfredsheden med temaer om skolerne

2 Tilfredsheden med SFO’en SEKTION I denne sektion præsenteres resultaterne om tilfredsheden med den pædagogiske indsats, samarbejdet mellem SFO og hjem, SFO’ensfysiske rammer samt kommunens udbud af SFO’er, fritidshjem og fritidsklubber. Alle resultater om tilfredshed er sammenlignet med gennemsnittet for hele Randers Kommune.

Samlet tilfredshed med SFO/fritidshjemmet HVOR TILFREDS ER DU SAMLET SET MED DIT BARNS SFO/FRITIDSHJEM? ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SFO/FRITIDSHJEM Hvor tilfreds er du samlet set med dit barns SFO/fritidshjem? 1480 3.9

SAMMENLIGNET MED ALLE SFO/FRITIDSHJEM Tilfredshed med den pædagogiske indsats ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SFO/FRITIDSHJEM Aktiviteterne i SFO´en/ fritidshjemmet? 1479 3.8 Dit barns fysiske aktivitet mens det er i SFO/fritidshjem? 1475 3.9 Personalets pædagogiske indsats i forhold til dit barn? 1451 3.7 Personalets indsats for at udvikle dit barns sociale kompetencer (fx vise hensyn og forståelse for andre og indgå i grupper)? 1435 SFO´ens/fritidshjemmets indsats for at få dit barn til at føle sig tryg og glad? 1459 4.0 SFO´ens/fritidshjemmets indsats for at begrænse mobning? 1378 Personalets håndtering af drillerier og konflikter mellem børnene? 1385 Personalets indsats for at skabe kontakt mellem dit barn og de øvrige børn? 1391 Personalets engagement i hverdagen? 1470

Tilfredshed med samarbejdet mellem SFO/fritidshjem og hjem ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SFO/FRITIDSHJEM Dialogen og samarbejdet om dit barn mellem SFO/fritidshjem og dig/jer som forældre? 1469 3.8 Dialogen og samarbejdet mellem dit barns skole og SFO/fritidshjem? 1362 Tilfredshed med SFO/fritidshjemmets fysiske rammer ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SFO/FRITIDSHJEM SFO´ens/ fritidshjemmets fysiske rammer indendørs (lokaler, inventar, plads mv.)? 1480 3.9 SFO´ens/ fritidshjemmets udendørsfaciliteter (skolegård/legeplads, boldbaner mv.)? 1479 4.0 Tilfredsheden med kommunens udbud af SFO’er/fritidshjem ANTAL SVAR GENNEM-SNIT SAMMENLIGNET MED ALLE SFO/FRITIDSHJEM Kommunens udbud af SFO’er/ fritidshjem/ fritidsklubber? 1232 3.5

Spredning på den samlede tilfredshed med SFO/fritidshjemmene I nedenstående figur præsenteres spredningen på den samlede tilfredshed med SFO’erne/fritidshjemmene i Randers Kommune. Som det fremgår af figuren ligger tilfredsheden for størstedelen af SFO/fritidshjemmene på 4,1. Lidt over 1/5 af skolerne scorer således 4,1. Kun to SFO/fritidshjem ligger under 3,6, og omvendt ligger den højst scorende SFO/fritidshjem på 4,4. Generelt ligger tilfredsheden med SFO’erne/fritdshjemmene på niveau med tilfredsheden for skolerne. Hverken tilfreds eller utilfreds Tilfreds Meget tilfreds 16 16

Tilfredsheden med SFO’er/fritidshjem fordelt på temaer Undersøgelsen afdækker forældretilfredsheden med en lang række egenskaber ved den enkelte SFO/fritidshjem, der er ordnet i temaer. Figuren til højre giver et overblik over tilfredsheden i hvert af disse temaer. Til eksempel dækker tilfredsheden med den pædagogiske indsats over bl.a. tilfredshed med aktiviteterne i SFO’en/ fritidshjemmet og personalets engagement i hverdagen. Tilfredsheden i hele Randers Kommune med de enkelte spørgsmål inden for hvert tema fremgår af standardrapporten for ‘Alle skoler og SFO’er/fritidshjem’. For at gøre sammenligning så enkel som muligt er for hvert spørgsmål udregnes en ”tilfredsheds-score” der er gennemsnittet på en skala fra 1 (Meget utilfreds) til 5 (Meget tilfreds). Jo højere score, desto større tilfredshed. Det fremgår af figuren at tilfredsheden med de fleste temaer ligger mellem 3,8 og 4,0. Generelt er der størst tilfredshed med de fysiske rammer, mens der er mindst tilfredshed med kommunens udbud af SFO’er/fritidshjem. Tilfredsheden med SFO/fritidshjem ordnet i temaer 17

2 Prioriteringskort SEKTION 18 I denne sektion præsenteres betydningen af forældrenes tilfredshed med forskellige elementer ved skoler og SFO’er/fritidshjem for den samlede tilfredshed med alle skoler og SFO’er/fritidshjem i Randers Kommune. Disse prioriteringskort kan anvendes som værktøj for både det politiske niveau og de enkelte skoler og SFO’er/fritidshjem til at prioritere indsatser med henblik på at fastholde og eventuelt øge den samlede tilfredshed. Først er en læsevejledning til prioriteringskortene, efterfulgt af kommenterede prioriteringskort for hhv. skoler og SFO/fritidshjem. 18

Læsevejledning til indsatsområder Høj tilfredshed I prioriteringen af forskellige mulige indsatsområder er det relevant at se på deres betydning for forældrenes samlede tilfredshed med skolen eller SFO’en/fritidshjemmet. Prioriteringskortet ordner de forskellige områder i fire kasser efter forældrenes gennemsnitlige tilfredshed og hvor stor betydning området har for forældrenes samlede tilfredshed. Punkter i kasserne til venstre har lav betydning for den samlede tilfredshed. Et stigning eller fald i tilfredsheden med disse elementer forventes ikke at påvirke den samlede tilfredshed. Punkter i kasserne til højre har stor betydning for den samlede tilfredshed. Et fald eller en stigning i et af disse punkter forventes derfor at medføre et fald eller en stigning i den samlede tilfredshed med skolen eller SFO’en/fritidshjemmet. Prioriteringskortet fokuserer kun på områdernes betydning for den samlede tilfredshed. Et område der har lav betydning i kortet kan således have stor betydning i forhold til andre mål – fx medarbejdertrivsel. TILPAS FASTHOLD Tilfredshed: Høj Betydning: Lav Elementer placeret i dette felt kan nedprioriteres uden store konsekvenser for den samlede tilfredshed. Tilfredshed: Høj Betydning: Høj Elementer placeret i dette felt kan med fordel fastholdes, da et fald forventes at have stor betydning for den samlede tilfredshed. Stor betydning Lille betydning Tilfredshed: Lav Betydning: Lav Elementer placeret i dette felt kan med fordel overvåges, og prioriteres hvis betydningen stiger. Tilfredshed: Lav Betydning: Høj En stigning i tilfredsheden med elementer placeret i dette felt forventes at give betydelig stigning i den samlede tilfredshed. OVERVÅG PRIORITÉR Lav tilfredshed 19

Indsatsområder for skolerne Prioriteringskortet viser først og fremmest, at tilfredsheden er høj med de fleste af de emner, der har størst betydning for den samlede tilfredshed: Faglige udbytte og kvalitet af undervisningen og lærernes indsats for at skabe tryghed og glæde. Prioriteringskortet peger dog også på nogle elementer, hvor tilfredsheden er relativt lav, men betydningen er høj – især tilfredsheden med skolens ledelse og i nogen grad lærernes indsats for at udfordre eleverne, udvikle elevernes personlige kompetencer samt de indendørs rammer. I næste sektion undersøges hvilke grupper der især er mindre tilfreds med skolens ledelse. Den lave tilfredshed med mulighed for udflugter mv. har til gengæld ifølge analysen ikke i øjeblikket konsekvenser for den samlede tilfredshed med skolerne. OVERVÅG PRIORITÉR 20

Indsatsområder for SFO’er/fritidshjem Prioriteringskortet viser først og fremmest, at personalets engagement, aktiviterne i SFO’en/fritidshjemmet, dialog og samarbejde mellem SFO/fritidshjem og forældre, samt indsats for at skabe tryghed og glæde har størst betydning for forældrenes samlede tilfredshed. Blandt disse punkter er tilfredsheden med indsatsen for at skabe tryghed og glæde blandt børnene størst, mens tilfredsheden med de øvrige punkter er gennemsnitlig. Den samlede tilfredshed kan styrkes ved at øge tilfredsheden med disse punkter. Desuden er der stor tilfredshed med de udendørs faciliteter, men det har kun begrænset betydning for den samlede tilfredshed. TILPAS FASTHOLD Gennemsnitlig tilfredshed OVERVÅG PRIORITÉR Lille betydning for samlet tilfredshed Stor betydning for samlet tilfredshed 21

3 Baggrundsoplysninger SEKTION I denne sektion præsenteres besvarelserne om baggrunds-oplysninger fra de forældre, der har deltaget i undersøgelsen.

Baggrundsoplysninger 1 ANTAL SVAR Hvilket klassetrin går dit barn i? 5385 ANTAL SVAR Hvad er barnets alder? 5202 ANTAL SVAR Hvad er dit barns køn? 5385 ANTAL SVAR Hvilket sprog taler I mest derhjemme? 5385

Baggrundsoplysninger 2 ANTAL SVAR Hvad er din civilstand? 5385 ANTAL SVAR Hvad er din alder? 4979 ANTAL SVAR Hvad er din højest fuldførte uddannelse? 5385

BRUGERTILFREDSHEDSUNDERSØGELSE 2012