Netværksseminar ”Anvendelsesorienteret undervisning”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
D EN TVÆRGYMNASIALE OG TVÆRSPROGLIGE PROCES I G EFIONPROJEKET Konference for netværksprojektet vdr. fremmedsprog i gymnasiet. 14. marts 2012 Anne Vase,
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Digitalisering og medialisering
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Designdidaktik – håndtering af nye vilkår for læring og undervisning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Evaluering.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Læremidler i praktikken
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
iBøger og didaktisk design
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Mediepædagogik og didaktik
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Evalueringsperspektiver
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Digital skriftlig- og mundtlighed
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Mette Hermann og Jette Hannibal Rødkilde Gymnasium – 8. Marts 2012 Psykologi og it Didaktiske og pædagogiske udfordringer og muligheder.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Projekt: Koncept til formidling
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Værktøjskassen som værktøj hvad ligger i den og hvordan kan den bruges? Netværksseminar ”Anvendelsesorienteret undervisning” 16. april 2012 ”Trinity” Fredericia Jens Jørgen Hansen hansen@sitkom.sdu.dk

Pi-model – fra projektide til innovation Eksperiment Projektbeskrivelse Værktøj Eksperiment Værktøjsbeskrivelse Værktøjskasse Værktøj Formidling af værktøj – 4 skabeloner: forløb, miljø, koncept, model Værktøjskasse Innovation (ny praksis) Brug i ny praksis Videndeling Proceskonsulenter: Dorthe Carlsen og Jens Jørgen Hansen, UC Syd

Værktøjskassen – tre perspektiver Værktøjskassen som formidling Værktøjskassen som tema Værktøjskassen som brug

Pædagogiske formidlingsformer Forklare praksis Debattere praksis Vejlede praksis Intervenere i praksis Rapporter Konferencer Workshops Lærebøger Pædagogiske værktøjer Formidle erfaringer og viden om en eksisterende praksis Skabe rum for tematisering af en eksisterende praksis Kvalificere grundlaget for håndtering af ny praksis Instruere/guide handlinger i en ny praksis

Værtøjskassen som tema Beskrive værktøjskassen ud fra: Læremidler Lærerroller - Elevroller Fag Årgang Læringsaktiviteter Læringsrum Værktøjstyper Forløbet – hvordan gennemføre et undervisningsforløb – læringsforløb? Miljøet – hvordan etablere et læringsmiljø? Konceptet – hvordan integrere som del af et forløb? Modellen – hvordan overordnet reflektere over og styre en proces?

Avatars og lydfiler – facilitering af mundtlighed i fremmedsprog   Digital udrykningsstyrke I-Book – therefore I am? Facebook som differentieret læringsmiljø ”Aj, er det sådan, jeg lyder?” Pod- og Vodcast i sprogfag GarageBand som analyseværktøj og kreativ legeplads i et kreativt musikfag Digitalt elev CV Elevproduceret web-tv After Hours – Tæt på virkeligheden Velfærdsteknologi og sociale robotter - samfundsaktualitet i filosofiundervisningen Wiki – repetition og skriftlighed

Thorbjørns voki http://2btythorbjorn.blogspot.com/2011/11/voki-tirol-ein-lebendiges-klischee.html

Avatars og lydfiler – facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen Målet med at arbejde med lydfiler og avatars i voki.com er at facilitere den mundtlige sprogfærdighed, subsidiært at arbejde differentieret med samme. Ud over en styrkelse af den rent kommunikative kompetence er det målet, at eleverne arbejder mere målrettet med udtale, intonation osv. Voki er elevens værktøj Mulighed for eleven: facilitere mundtlighed og fri og spontan sprogproduktion i nye rammer Mulighed for læreren: fastholde mundtlighed, respondere fokuseret og se tydelig progression i elevens sproglige udvikling

Læringsmiljø - med fire typer læremidler Voki.com – læringsressource som faciliterer elevens sproglige udtryk gennem brug af avatars Blogspot.com – weblog – virtuel dagbog, der muliggør udtryk, kommunikation og respons + fastholdelse af mundtlige produkter. Værkstøjsbeskrivelse af ”Avatars og lydfiler” – formål, præsentation og vejledning Wiki – brugergeneret formidling af værktøjsbeskrivelser til en stor samling af værktøjsbeskrivelser

Brug af værktøjskassen Brugsstrategier: Inspiration Guides - bruge værktøjer i egen undervisning Strategisk udvikling – bruge værktøjsbeskrivelser til formidling og videndeling af eksperimenter i særlige fællesskaber: team, årgang, fagfællesskab, uddannelse (hhx, htx, stx, hf), sektor (ungdomsuddannelse)

Planlægningsmodel Mål Indhold Aktiviteter Læringsrum Læremidler Evaluering Hvilke fagmål og videns-former understøttes? Viden Forståelse Anvendelse Vurdering Nyskabelse Hvilket stof, begreber og metoder sættes i spil? Hvilke aktivitetsformer aktiveres? Læse/se/lytte Udtrykke Undersøge Producere Samtale –diskutere Fremlægge Evaluere Hvilke læringsrum aktiveres? Studierum Formidlingsrum Øverum Projektrum Fysisk-virtuelle rum Hvilke læremidler repræsenterer stof, begreber og metoder Hvilke faciliterer: Planlægning Produktion Analyse Præsentation Kommunikation Samarbejde Hvordan skal forløbet løbende evalueres og slutevalueres? Kommunikativ kompetence Anvendelses-viden Mundtlig sprogfærdighedudtale, flow, og intonation Produktion Udtryk Præsentation Øverum (virtuelt rum) Produktions- og præsentationsredskaber (voki og blog) Løbende kommentering og respons Hansen; Jens Jørgen (2010): Læremiddellandskabet, Akademisk forlag

4 læringsrum Formidlingsrum: lærerens oplæg + strukturering og stilladsering af elevens arbejde i de andre rum Øvelsesrum: eleven finder faglige mønstre og sammenhænge i et stof læreren har udvalgt Projektrum: eleven opstiller problemstillinger som selv løses Studierum (lektierum): eleven organiserer selv arbejde i tid og ifh til metode

Kvalificere brug af værktøj som guide til undervisning Lærbarhed Hvilke mål – fagligt indhold understøtter værktøjet? Hvordan bidrager værktøjet til elevens forståelse af fagets problemstillinger, begreber, metoder og aktiviteter? Hvordan bidrager værktøjet til at åbne faget for eleven – befordre faglig nysgerrighed? Svarer værktøjet til elevens faglige/tekniske forudsætninger? Undervisbarhed Er værktøjet let at bruge og forstå – for lærere og elever? Har lærere de didaktiske og tekniske kompetencer til at håndtere værktøjet? Understøtter undervisningens rammer (fx tilgængelig og driftsikker it) brugen af værktøjet? Hansen; Jens Jørgen (2010): Læremiddellandskabet, Akademisk forlag

Tak for nu Litteratur Hansen, Jens Jørgen (2010): Læremiddellandskabet. Fra læremiddel til undervisning. Akademisk forlag Carlsen, Dorthe og Jens Jørgen Hansen (2009): At vurdere læremidler i dansk. Dansklærerforeningen. Christensen, Vinnie Lerche og Jens Jørgen Hansen (2010): Innovativ læremiddelkultur og Men vi gider ikke mere papir – web 2.0 skrivepædagogik. I: Karsten Gynther (red.): Didaktik 2.0. Akademisk forlag Morten Overgaard Nielsen og Erik Terp (2009): Anvendt hf – inspiration til anvendelsesorientering. Undervisningsministeriet Jens Jørgen Hansen og Dorthe Carlsen, UC Syd hansen@sitkom.sdu.dk – dcar@ucsyd.dk