Skriftlig Musikteori Musikteori I: Prøve uden hjælpemidler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Større Skriftlig Opgave
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Konferencer & Rettigheder FCkursus Februar © 2005 Jan BøghVUCnet: Konferencer & RettighederDias nr.: 2 Indhold 1. Hvorfor skal jeg som lærer kunne.
Introduktion til FU RØDT modul Lektion 1. Generelt • Introduktionen til fjernundervisning er det obligatoriske modul som skal gennemføres inden du påbegynder.
Introduktion til FU RØDT modul Lektion 1.  Introduktionen til fjernundervisning er det obligatoriske modul som skal gennemføres inden du påbegynder et.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Mentaltræning Målsætning
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Formularer (Access, del 3)
Studieretningsprojekt
Observation af din/andres undervisning –
Elevaktiverende undervisning
Instrumenternes rolle i samspillet
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
3g Studie Retnings Projekt
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
By Michiko Yurko Concepts and Games to Help Students Love Music Reading and Theory Velkommen
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
TESTERROLLEN OG SPØRGSMÅLSTYPER. Testerrollen  Testeren bør Tilpasse taletempo, ordvalg og struktur til niveauet for det givne modul Tilpasse spørgsmål.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skriftlighed i biologi
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Projektleder Gert Melchiorsen, medlem af "Troikaen" Ambassadøruddannelsen Funktionsnedsættelser: Funktionsnedsættelser: –Uoplagthed –Søvnløshed –Døsighed.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Øvelse 1: First Impressions
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)
De glade 60’ere. The Beatles Facts: -Grundlagt Engelsk rock band -Over 5 mil. solgte lp’er.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 2: Afsnit.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
 .
Anne Mette, Chan, Phillip
Anne, Jonathan, Mats, Rasmus, Ronja
Jubilæumskursus 2016.
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Hvorfor dansk på GF1?.
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Skriftlig Musikteori Musikteori I: Prøve uden hjælpemidler Musikteori II: Pop-rockarrangement Inspiration til Materiale og Metode Progression Opgaveeksempler

Musikteori 1 Varighed: 1 time uden hjælpemidler Vægtning i skriftlig karakter: 1/3 Akkordlæsning Harmonisk analyse Harmonisering Melodisk analyse Hørelære De faglige delmål ses i Vejledningen s. 21-22! http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Gymnasiale-uddannelser/Studieretninger-og-fag/Studentereksamen-%28stx%29/Vejledninger-til-laereplaner-til-stx

Opgave 1: Akkordlæsning Materiale: Johannes Grønager: Nøgle til musikken http://jakobmjensen.dk/ http://www.emusictheory.com/ Earmaster Metoder: Giv jer god tid – læs, skriv og spil  Lav fokuserede afleveringer og påbegynd dem gerne i timen

Opgave 5: Hørelære Materiale: www.tartelet.dk Metodik: Lav progression i opgaver a) Enkle trommegrooves. b) Tilføj keyboard c) Tilføj bas Brug god tid på korrekt ”lodret” opstilling i starten.

Opgave 2: Harmonisk analyse Materiale: Johannes Grønager: Nøgle til musikken http://jakobmjensen.dk/ www.tartelet.dk Sværhedsgrad: hovedfunktioner, parallelakkorder samt bidominanter, akkordudvidelser (fx S6, tilføjede septimer)  

Opgave 4: Melodisk analyse Materiale: Uffe Englund: Musik. Metoder til analyse. Melodisk analyse af Nicolai Glader

Eksempel på indledende forløb Fælles analyse af ”Dejlig er den himmel blå” Stilisering af opgaver: 1. Taktart, toneart, ambitus (evt. skalafremmede toner) 2. Form/Fraser (incl. længde) 3. Melodiske iagttagelser: - inddeling i mindre motiver - beskrivelse: f.eks. trinvise bevægelser, tonegentagelser, akkordbrydninger, sekvenser etc.. 4. Rytmiske iagttagelser: - anvendte nodeværdier, optakter, lifts, gennemgående rytmiske motiver

Forslag til øvelser: ”Se den lille kattekilling” (tonegentagelse, trinvise bevæg., akkordbrydninger og sekvenser) Arbejdsform: Pararbejde i klassen Fælles opsamling ved tavle   ”Jeg har fanget mig en myg” (fokus: trinvis bevægelse) Arbejdsform: Indledende pararbejde i timen(nye par). Individuel aflevering Efterfølgende gennemgang af ”saxet” elevbesvarelse ”Marken er mejet” (fokus: akkordbrydninger og sekvenser) Arbejdsform: Individuel arbejde i timen, aflevering færdiggøres hjemme Efterfølgende individuel respons

Generel metode ved melodisk analyse: Lav skabelon til analysen Begynd med analyse af kendte melodier Begynd med analyserne i timerne Lav opgaver med angivne fokuspunkter Lav fælles opsamling og uploadning af elevbesvarelser

Opgave 3: Harmonisering Materiale: Harmoniseringskompendium af Gert Uttenthal med tilhørende øvelser (uddrag fra s. 1-14) Differentierede faglige mål: Alle arbejder med harmonisering med grund-akkorder, parallelakkorder og vekseldominant Harmonisering med bidominanter frivillig

Eksempel på indledende forløb Varighed: 2x3 moduler Klassen deles i to (afhængig af holdstørrelse) Lektielæsning forud i kompendiet Fælles teorigennemgang ved læreren (spil og lyt) Efterfølgende pararbejde ved klaver med øvelser fra kompendiet samt ekstra opgaver med kendte sange

Den gode opgavebesvarelse Opstil mål for den gode besvarelse! Lav f.eks. fælles gennemgang af harmoniserings-muligheder på forskelligt niveau: Eksempel: Crying in the Rain

Eksamenstræning Musikteori 1 I 3g indskrives den brugte tid på delopgaver i alle afleveringer   I sidste halvår kan timen begyndes med en 5min. øvelse i akkordlæsning, harmonisk analyse eller hørelære

Opgave 3: Pop-rock arrangement Musikteori II Opgave 3: Pop-rock arrangement Varighed: 4 timer med hjælpemidler Vægtning i skriftlig karakter: 2/3

Evalueringskriterier for udsættelse af pop-rocksang 2012 Udarbejdet for undervisningsministeriet ved Erik Berg Olsen & Thomas Hammer http://www.emu.dk/gym/fag/mu/faget/arrangement/index.html

Opgaveformulering I praksis… ”Der skal laves en udsættelse af følgende sang for en besætning, som udover opgavemelodien skal bestå af mindst tre stemmer (vokale/instrumentale) og rytmegruppe bestående af trommer og bas. Besvarelsen skal indeholde arrangementsteknikker inden for korsvar/modstemme, medstemme og groove. Udsættelsen skal afspejle sangens harmoniske, rytmiske og melodiske struktur. Det er tilladt at foretage ændringer i becifringer og tempo.” I praksis… Alle lærer at arrangere for 3-stemmigt kor, bas og trommer Selvstudier: tilføjelse af guitar, klaver, blæsere etc..

3 stemmigt Pop-rockkor Materiale: Johannes Grønager: Groovy 3 stemmigt pop-rockkor (eget materiale)

3 stemmigt pop-rockkor Differentierede faglige mål: Alle arbejder med uh/ah flydestemmer Melodirytme fordobling Korsvar (med direkte rytmisk imitation) Rytmiserede flydestemmer   Frivilligt: 3 stemmigt parallelkor (medstemmer) ”selvstændige” korsvar Eksempel: ”Every Breath You Take”

Forslag til progression i pop-rockkor 1. uh/ah flydestemmer Træn doven stemmeføring og tonevalg a) Rene treklange b) Udvid med septimakkorder c) Udvid med sus akkorder og 11’ere etc.   2. Melodirytmefordobling a) Melodistykker uden lifts b) Melodistykker med lifts. (Det kan godt betale sig at bruge god tid på at klargøre hvad der forstås ved et lift )

Forslag til progression i pop-rockkor 3. Korsvar/Call-response a) Rytmisk imitation af melodistykker uden lifts b) Imitation af melodistykker med lifts c) Imitation af melodistykker med lifts og akkordskift.   4. Blanding af de 3 kortyper Arrangement af hele numre - med fokus på sammenhæng i satsen 5. Rytmiserede flydestemmer og ostinat.

Kor øvelser Individuel træning af de forskellige kortyper Et formled – en kortype Hele sange: Brug mindst 3 forskellige kortyper… Skab sammenhæng i satsen ved at genbruge idéer Fokuseret træning af alle kortyper Eksempel: ”Blue Moon”

Det ”gode” korarrangement Aldrig et helt formled med samme kortype Mindst 3 forskellige kortyper i satsen Sammenhæng i satsen  

Bas og trommer Teoriøvelse – ikke kunst! Thomas Hammer: Melodikommenterende Groove Bas og trommer markerer eventuelle strukturelle lifts i melodien

Bas og trommer Materiale: Johannes Grønager: Groovy Thomas Hammer: Groove på et ark Ejvind Dengsø: Bevægelige basfigurer Stiliserede trommer Thomas Hammer: Bas (frivilligt) Thomas Hammer: Trommer (frivilligt)

Faglige mål trommer Differentierede faglige mål Alle arbejder med: Melodikommenterende trommestemmer Fills som optakt til næste formled Mindre periodemarkeringer Afslutning   Frivilligt Markering af særlig rytmisk begivenhed

Stiliserede trommer Stortromme Hvis 1-slaget i melodien konsekvent liftes til 4-og, bør stortrommen gøre det samme. Altså stortromme på 4-og, og ingen stortrommeansats på 1 slaget. Hvis 3 slaget i melodien konsekvent liftes til 2-og, bør stortrommen gøre det samme. Altså stortromme på 2-og, og ingen stortrommeansats på 3 slaget. Brug melodianalysen til at afgøre om det er et enkelt- eller totakters mønster. Husk at nye formled altid begynder med et et-slag i stortrommen, også selv om dette ellers liftes i grundrytmen  

Stiliserede trommer Lilletromme I grundrytmerne skal lilletrommen spille på 2 og 4 slaget, med mindre men laver halvtempo rytmer (se Groove på et ark). Dette bør kun fraviges ved oplæg til periodeovergange og nye formled.   HiHat Ligger oftest på alle 1/8. Man kan variere rytmen med åben Hi-Hat på et offbeat slag i takten. Opgave : Trommeøvelser_Strukturelle lifts

Faglige mål bas Differentierede faglige mål Alle arbejder med: Standardbas med gennemgangstoner Rytmiske variationer af standardbas (melodikommenterende) Bevægelig bas ved samme akkord over flere takter Melodiske og rytmiske markeringer ved formovergange   Frivilligt Akkordfremmede toner som gennemgangstoner (udvidet version) Ostinatbaseret bas

Indledende melodi- og formanalyse… Til eleverne: a) Lav forminddeling og indskriv den i noden b) Undersøg de enkelte formled for stukturelle lifts. Hav især fokus på lift af 1-slaget og 3-slaget. Overvej om det er et enkelt- eller totakters mønster c) Undersøg om der er en speciel rytmisk begivenhed, der kan fremhæves i arrangementet d) Arranger løs 

Afleveringsopgaverne Til læreren: Lav sjældent hele arrangementer i afleveringsopgaver Træn specifikke kompetencer Lav etapeafleveringer Lad eleverne arbejde med arrangementet i timerne Diskuter den gode opgave og lav evt. fælles forbedringer Upload arrangementer så man kan hugge og stjæle ideer Syng og spil elevernes arrangementer hvis muligt