Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Jubilæumskursus 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Jubilæumskursus 2016."— Præsentationens transcript:

1 Jubilæumskursus 2016

2 Kursets centrale opgave
I skal producere et eller flere arrangementer – hvoraf en del af nummeret skal være et ”12-talsarrangement”. I skal optræde med numrene til den afsluttende koncert fredag. Nogen kl. 17 (kun 2) – nogen kl. 20

3 Kursets 2 emner Hvordan ser et 12-talsarrangement ud?
Hvordan er forholdet mellem 12-talskonstruktionen og musikalsk praksis? Det sidste spørgsmål skal I igennem jeres arbejde være med at undersøge

4 Program onsdag Kl : Om 12-tallet og om forholdet til musikalsk praksis Præsentation af arrangementsnumrene Kl : Arrangement (12-tals) af et formled af numrene Kl : Grupperne vælger det/de arrangementer de vil spille torsdag Kl : Fælles opsamling Gruppen behøver faktisk ikke arrangere det samme nummer…!

5 Program torsdag På Nørre G, Mørkhøjvej 78, Brønshøj, bus afgår 8.30
Kl. 9.00: Øve arrangementerne, evt. færdiggøre 12-tals-arr. Spille/arrangere resten af numrene. Kl : Kaffe/kage/frugt – og øve videre Kl : Frokost – og øve videre Kl : Diskussion af Arrangementerne - Disciplinen og dens forhold til praksis Undervisningspraksis Kl kaffe – og øve færdig Kl. 17: bus tilbage

6 Alt materiale til kurset ligger på thomashammer.dk/jubilaeums-kursus
Arrangementseksemplerne Pdf’er, pri’er og xml’er af juni 15 og juni 16 Vores program og slides

7 12-tallet i poprock Der skal med udgangspunkt i sangen foretages et arrangementsarbejde hvor eleven viser mange forskellige arrangementsmæssige færdigheder. Et arrangementsmæssigt arbejde kan være større eller mindre, og det kan være udført godt eller skidt. Karakteren afspejler ovenstående således at […] et stort, veludført arbejde giver en høj karakter. Særligt væsentligt er det at dette arrangementsarbejde skal tage udgangspunkt i melodien – og således er der ikke foretaget et arrangementsmæssigt arbejde af betydning når løsningen vil kunne laves ud fra becifringerne uden hensyntagen til melodien. Man skal altså med ordlyden fra opgaveformuleringen sørge for at arrangementet afspejler ”sangens harmoniske, rytmiske og melodiske struktur”. (fra evalueringskriterierne)

8 At demonstrere mange arrangementsteknikker (på få takter)
Fokus: At demonstrere mange arrangementsteknikker (på få takter) At forholde sig tydeligt til melodien Gælder for alle de 3 discipliner…

9 Et eksempel på et ringe arrangementsarbejde

10 Et eksempel på et stort, veludført arrangementsarbejde

11 Tjek-lister for det varierede arrangement der tydeligt afspejler melodien
Ikke alle punkter behøver naturligvis optræde i det endelige 12-tal.

12 Kor Varierede teknikker: Flydekor Melodirytmefordobling
Treklangsmedstemmer Tekst på flydekor Korsvar: imitation, varieret imitation, ”frie”

13 Bas Varierede teknikker: Trinvis gennemgang Kromatisk gennemgang
Spring til akkordtoner Dobbeltbevægelse Kvint- og oktavveksel Motownvendingen Oplæg og afslutningsfigurer, fills

14 Trommer Markant forskellige trommerytmer i vers og omkvæd, fx halvtempo/normal tempo, liftet/uliftet, 1-takts/2-takts-ostinater osv. Groovet i et af formleddene afspejler melodiens liftstruktur En eller flere særlige begivenheder i melodi eller kor understreges i trommestemmen Større oplæg mellem vers og omkvæd Mindre oplæg i periodeovergange At der er en slutning hvor trommer, bas og kor forholder sig tydeligt til hinanden

15 Næste version af evalueringskriterierne?
I 12-talsbesvarelsen bør anvendes forskellige typer korsvar: imitation, varieret imitation, ”frie” En eller flere særlige begivenheder i melodien bør understreges af rytmegruppen En specifikation af hvor meget et groove bør/kan afspejle en melodi En overvejelse… ikke sikkert skal med...

16 Forholdet til praksis På mange måder er der tale om en kunstig sammenstilling af et korarrangement tilsat en meget aktiv rytmegruppe hvorigennem en række arrangementsteknikker trænes og demonstreres Derimod er der ikke tale om ”skriftligt sammenspil” En prøve i arrangementsteknikker, ikke i sammenspil…

17 Hvor synes afstanden til poprock-mainstream størst?
Sammenstillingen af korsats og hyperaktivt bas/tromme-groove Det gennemgående og arrangementsteknisk meget varierende kor Den meget aktive bas med store mængder gennemgang At groovet/trommespillet indeholder så stor variation indenfor så få takter At groovet afspejler melodien relativt tydeligt 2 – altså opfat det som en vokalsats! 3 – ja, det er lidt mærkeligt 4 – godt, så man kan demonstrere en teoretisk viden 5 – nødvendigt for at disciplinen giver mening

18

19 Kl Arrangement Vores forslag: lav dem 3 og 3 sammen (dog også 2-personsgruppe - I er 11 i de store sammenspilsgrupper). Hvem bruger hvilke programmer? Kl mandsgrupperne lytter og ser arrangementerne igennem (I får hver jeres lokale med projektor og lyd). Grupperne beslutter hvilke arrangementer I vil øve og spille om torsdagen. Vi foreslår at I vælger 2 numre. Kl Fælles opsamling

20 Arranger andet vers/omkvæd i numrene til 12!

21 Om poprock-rytmegruppe fra vejledningen (s. 25):
Groovet bør forholde sig bevidst til opgavemelodiens rytmiske profil – fx ved at afspejle melodiens strukturelle lifts i groovets ostinater, ved markering af særlige rytmiske begivenheder eller igennem et i forhold til melodien tydeligt komplementærrytmisk arbejde Kun evt. hvis diskussion kræver det.


Download ppt "Jubilæumskursus 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google