Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Overordnet målsætning:
Progression i de større skriftlige opgaver:
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Faglig læsning Dagsorden
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Elsker DU også at læse lektier?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Taskbaseret sprogundervisning
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
De sidste undervisningstimer
Ledelse i Praksis – 4. aften
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Skolereform august 2014………………
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Gør det simpelt Trænings planlægning.

Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
What kind of game could be relevant to add to mmd-odense.dk?
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Årsplan – en kort en lang
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Der koncentreres i denne serie (nr. 1 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
Undervisning i studiemetodik
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Gruppearbejde – muligheder og udfordringer
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
SKABELON.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 31. AUGUST 2015 AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN PÅ DE SUNDHEDSVIDENSKABELIGE KANDIDATUDDANNELSER OPLÆG.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016.
SRO SKRIV!.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Modul 3.2 – Forberedelse til læringsteams
Selvevaluering i lokale U91 27/3-2009
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår

• Innovation i studievejledningen – hvad er de studerendes vejledningsbehov? • Vejledning på gruppeniveau • Stort behov for studieteknik

Tegn på behov for studieteknik • Svært at nå at læse det, man gerne vil • Svært at holde fri • Svært at få nok ud af det læste • Det tager for lang tid både at læse og lave noter • Ved ikke, hvordan man skal lave de rigtige noter • Har svært ved at huske det læste • Svært ved at omsætte viden til skrift • Svært ved at formulere sig konkret og kortfattet • Svært ved at arbejde med afgrænsede opgaver • Generelt: den evige dårlige samvittighed

Eksempler på problemstillinger • Jeg læser meget langsomt • Jeg har svært at få min viden ned på skrift • Jeg kan ikke overskue, hvad formålet med teksten er • Jeg kan ikke overskue, hvad der er mere vigtigt end andet, i det jeg læser • Jeg mister koncentrationen • Jeg har svært ved at finde et system for min læsning • Jeg er dårlig til at planlægge

Hvor findes behovet? • Behov hos ’alle’ de studerende • Særligt behov for studerende, der skal til omprøve • Særligt behov hos studerende med andre forpligtelser derhjemme • Særligt behov hos studerende med psykiske problemer

Hvorfor studieteknik? • De fleste studerende har ingen teknik, når de begynder på universitetet • Uoverskueligt, stressende, manglende udbytte, uudnyttet potentiale • Begrænsende for indlæring og videreformidling • God studieteknik kan effektivisere og optimere studiet • God studieteknik er helt grundlæggende!

Det praktiske forløb - forelæsningen • Frivillig forelæsning for alle studerende på basis • Stort fremmøde • Emner: målsætning, planlægning, læseteknik og hastighed, noter, tekstmarkering, repetition. • Fokus på de studerendes egne vaner

Det praktiske forløb - workshops • På baggrund af opfordring fra de studerende afholdtes der frivillige workshops • Ca.100 tilmeldte fordelt på 5 workshops af 2,5 timer pr workshop • Workshops i både læse- og skriveteknik • Stort fokus på praksis – formål: øjenåbner, opmærksomhed på vaner, træning • Oplæg og øvelser – både individuelt og i grupper

Det praktiske forløb – workshops i læseteknik • Formål: at optimere læsningen, herunder hastighed, at få mere ud af det læste • Emner: studievaner, læsemåder, læsehastighed, fiksering, genkendelse, linjeskift, indre stemmer • Øvelser: test i læsehastighed, test i hvordan en tekst læses, opmærksomhed på læsevaner, fiksering og genkendelse m.fl.

Det praktiske forløb – workshops i skriveteknik • Formål: at kunne formulere sig videnskabeligt, at kunne omsætte viden til skrift • Emner: klart sprog – hvad og hvordan, ’gode’ og ’dårlige’ eksempler, akademisk sprog – hvad og hvordan, 10 gode råd • Øvelser: genkendelse og diskussion af ’gode’ og ’dårlige’ eksempler i relation af de ovennævnte emner

Det vigtige • God studieteknik tager tid • Krav til den studerende: træning, motivation, træning, viljestyrke og bevidsthed • Krav til succes som vejledning: praktisk med fokus på den enkelte studerende, jordnært og aktuelt, tid og lyst til at sætte sig ind i emnet, undervisningslyst m.m. • Se fx:

En lille øvelse • Fiksering og genkendelse