Nye kommunikationsformer forandrer de unges forståelse af sproget – mundtligt og skriftligt Chat og sms.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medicin From sponsor to subjekt Set fra en studynurse’ perspektiv Birgitte Scheldt.
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Chat og SMS på den fede måde!
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Tekstformidling på Internettet E 2003
Skriftlighed og læring
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Dansen omkring handicapbegrebet
Lærermiddelkultur(er)?
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Eksperimenterende undervisning
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Hvordan implementerer vi folkeskolereformen på sprogområdet?
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Dannelse og kompetencer
Ordet er dit. Selv om man egentlig ikke er spor blind kan man godt være temmelig ordblind.
- hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen?
Evaluering - metoder og værktøjer -
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Et mærkeligt skib.
Pædagogisk forår i København
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
AKT på Dybbøl Skolen.
Kan faglighed også fortælles? – I PRAKSIS PÅ VUC HOLSTEBRO-LEMVIG-STRUER.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Gruppevejledning på tæt hold
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Relations kompetencer
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Projekt: Koncept til formidling
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Nye kommunikationsformer forandrer de unges forståelse af sproget – mundtligt og skriftligt Chat og sms

Øvelse – debatforum på holdet Vi læser artiklen ”Shit! Hvordan sletter man?” (Politiken lørdag d. 10.april) I computerlokalet er vi alle sammen logget på vores egen computer Vi bruger Rabos hjemmeside: www.raffaelebraheorlandi.net Gå ind under ”forum” Vi debatterer på tid – 30 minutter

Øvelse – debatforum på holdet Hvad debatterer vi? Når I har læst artiklen, skal alle skrive et nyt indlæg der: Diskuterer eller kommenterer (dele af) artiklen På anden vis diskuterer de nye udfordringer skolen har med at integrere arbejdet med nye tekst- og kommunikationsformer Derefter kan man frit svare på de andres indlæg Hvad er kravene? Det er et krav at alle er aktive i de 30 minutter øvelsen varer

Opsamling Hvad kan øvelsen? Hvad kan øvelsen bidrage til i forhold til den kommunikative kompetence? Hvordan kan lignende øvelser anvendes i skolen… hvordan kommer øvelser som denne omkring de 4 problemer motivation, meningsfuldhed, transfer og permanens? Hvordan kan øvelsen tænkes ind i en bredere ramme som beskrevet af Jeppe Bundsgaard, når han fortæller om webparlamentet?

Nærhed Distance Privat kommunikation Offentlig kommunikation Kendt samtalepartner Ukendt samtalepartner Stærk emotionalitet Svag emotionalitet Forankring i handling og situation Løsrevet fra handling og situation Forankring i tid og rum Løsrevet fra tid og rum Intenst kommunikativt samarbejde Minimalt kommunikativt samarbejde Dialog Monolog Spontan kommunikation Forberedt kommunikation Tematisk frihed Tematisk bundethed

Økonomisering, kompensation og ekspressivitet. Eks. 1: Det ringede ind til time. Historie.. Kedeligt fag! (se bilag 2) Eks. 2: De havde åbenbart fået dagens offer til at cykle ned af den store rutschebane… Dum idé! (se bilag 2) Eks. 3: Bogen handlede om en snegl, der var kommet ind i en miniby. Faktisk ret god, men det ville hun ikke indrømme. (se bilag 2)

Forkortelsesstrategier Homofoniforkortelser ”ikk”, ”Gi mig den”, Signalforkortelser Lol, smileys m.m.

metafiktion, selvtolkning, stil- og genremix og intertekstualitet: Metafiktion kan forstås som en refleksion over fiktionen, hvor man altså stiller sig udenfor fiktionen for at kommentere denne. Begreberne selvtolkning og stil- og genremix er hentet hos Birgitte Holm Sørensen. Hun skriver om børns digitale produktioner blandt andet, at disse er præget af stor kompleksitet, hvor de traditionelle genrer og stilarter sættes op mod hinanden og udfordrer hinanden (Sørensen 2002:56). Denne tendens kan ligeledes spores i de unges skriftlige produktioner i skolen.

metafiktion, selvtolkning, stil- og genremix og intertekstualitet: Om selvtolkningen skriver Holm Sørensen, at unge i chatten afprøver deres identitet og dermed skaber deres identitet i chattens univers, hvor de ”konfronterer sig med sig selv” og derved reflekterer over sig selv (Sørensen 2002:58). Susanne V. Knudsen bruger begrebet ”intertekstualitet” i sit forsøg på at indkredse begreberne fiktion, chat og læreprocesser. Hun gør opmærksom på, at chatten tit henviser til andre udenfor liggende tekster (Knudsen 2001:91).

Klip fra teksten Far i gang med avisen – som sædvanlig – Mor i gang med aftensmaden, oprydningen og rengøringen (på en gang) – som sædvanlig – og lillebror havde slæbt en kæmpe stor fed snegl med ind i huset, ”Uf! Hvor stygt!” vrissede hun af lillebror. ”Den er ikke styg! Det min ven og den kan ikke lide dig!” svarede lillebror i en nedladende tone ”men hvis den ikke kan lide mig, så kan jeg heller ikke lide den, og du ved vel godt, hvad jeg gør ved dine venner, dyr osv. der ikke kan lide mig!?” ”DET GØR DU BARE IKKE!!” Skreg lillebror hysterisk (se bilag 2).

Læreren må: ”… inddrage eleverne i meningsfulde praksisser, give dem adgang til ressourcer, som styrker deres deltagelse, åbne deres horisont, så de kan påbegynde læringsbaner, de kan identificere sig med, og involvere dem i handlinger, diskussioner og refleksioner, som har betydning for de fællesskaber, de sætter pris på (Wenger 1998/2005:138).

Og… ”Man skal ikke undervise eleverne i at chatte, men i at se hvordan chat som en ny sprogbrug kan være med til at udvikle sproget og vores sproglige bevidsthed (Hougaard 2005:11).

Et par referencer Afhandling Rabo Holm, Lars: “Skriftlighed og sociale praktikker – et etnografisk blik på læsning og skrivning”, i: Krejsler J., Kryger N., Milner J. (red.): Pædagogisk antropologi – Et Fag i tilblivelse, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, København, 2005. Hougaard, Tina Thode: ”Chat via Internettet – interaktionelt og sprogligt belyst”, i: Studier i Nordisk2002-2003, København, 2003. Hougaard, Tina Thode, ”Chat udvikler sproget og vores sproglige bevidsthed”, i: Fællesskrift – Dansk på moderne, Dansklærerforeningen, Frederiksberg, 2005.

Et par referencer Sørensen, Birgitte Holm, ” Børnenes nye læringsforudsætninger - didaktiske perspektiver; Digital produktion - nye æstetiske former og produktionsmåder under udvikling”, i: Sørensen, Birgitte Holm m.fl. (red.): Børn på nettet -kommunikation og læring, Gads Forlag, København, 2002. Knudsen, Susanne V: ”De fiktive vendinger - en indkredsning af fiktion, chat og læreprocesser”, i: Sørensen, Birgitte Holm (red.): Chat - leg, identitet, socialitet og læring, Gads Forlag, København, 2001.