Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
 Projektets ordinære målgruppe var ældreområdet  Efter at have foretaget interviews med ældrechefer i Vordingborg og Næstved, stod det klart, at projektet.
G4S og Erhvervsakademi Aarhus
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
Vision Uddannelsesparate unge
Inklusion i Børneinstitution Højme
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Brobygning til uddannelse Seniormanager Andreas Nikolajsen København, 9. januar 2014 Opstartskonference om kontanthjælpsreformen.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
UCR, Slagteriskolen Medarbejdere: Lis Schou, Gry Wallin, Deadline: hurtigst Virksomhed:
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Det handler om eleverne
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Academic Information Seeking
Academic Information Seeking
Inspirationsworkshop med fokus på
ProcesPLAN MODUL 1 MODUL 2 Dag 1 Forberedelse:
Præsentationens transcript:

Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus Lokalprojekt: TRANSFER Koordinator: LÆRERKVALIFICERING

Metode

Ledelsesakademiets pædagogiske platform

Eksempler på metoder Faste netværksgrupper Selvindsigt og forventningsafstemning - Psykologiske kontrakter, profiler og biografimetoden Tid til dialog – internalisering gennem fælles dialog og perspektivbytte Læring og transfer – logbog, processpørgsmål og hjemmeopgaver Action Learning Projekt – værdi for ledelse, kultur og forretning

Den røde tråd Lederen og omgivelserne Lederen og organisationen Lederen og medarbejdere Lederen

TRANSFER – Lokalt projekt MBA Dol AU i Ledelse AMU Lederuddannelse

TRANSFER Før handlede undervisning om TILEGNELSE Nu handler det om ANVENDELSE 3 faktorer der påvirker transfer De personlige (vaner og selvopfattelse) Undervisningen (løsrevet fra anvendelsessituation) Anvendelseskontekst (mangler ofte tidsmæssig match)

De personlige (35 %) Behov for læring – kan skabes Målsætning og målforpligtelse - selv har sat Tiltro til egne evner - stor effekt

Undervisningen (20 %) Identiske elementer – deltager skal selv generere eksempler Træning med transfer – øvelser, opgaver etc. Underviserens power – psykologisk back-up

Anvendelseskontekst (45 %) Organisering af arbejdssituationer – udvikle metoder hertil Understøttende miljø – drøfte anvendelse med en anden Systematisk opfølgning – udvikle metoder hertil

Hvad vil vi opnå med projektet? Dette projekt bidrager konkret med udvikling af en pallette af metoder til at skabe transfer og facilitere organisatorisk læring i offentlige kontekster. Vi forudser, at metoderne vil være kontekstafhængige, og derfor arbejder vi med en pallette. Dette projekt kortlægger også de kvalifikationskrav, det stiller til underviserne. Endelig er det også vores ambition, at gennemføre et undervisningsforløb i ledelse på AU og AMU-niveau med henblik på at afprøve, dokumentere og evaluere effekten af de nye metoder og lærerkvalifikationer, som udvikles i både dette projekt og de øvrige.

Hvordan vil vi nå målene? Dec Nov Okt Sept Aug Juli Juni Maj April Marts Feb Jan Undersøgelses-fasen Udviklings -fasen Implementerings-fasen Dialogworkshop Efterbearbejdning Dialogmøder Lederudviklings-forløb på AU og AMU-niveauer Fokusgruppe-interviews Casestudier Dybdegående interviews Databehandling og analyse Etablering af udviklingsgruppe Idéudviklingsseminar Metodeudvikling Lærerkvalificering Færdigudvikling

Målgrupper – et andet blik Har brug for at opbygge studiekompetencer Ønsker mindre tid til forberedelse, mere tid til praktiske problemstillinger Indblik i, hvad en lederuddannelse kræver af mig DOL virker for krævende Har studiekompetence, men mangler praktisk træning Ønsker ”den hurtigste vej” til læring om ledelse Har en praktisk tilgang til læring

Målgrupper Koordinatorer Projektledere Ældreområdet – ledere i ældreplejen med sosubaggrund. Socialpædagogiske institutioner – ledere inden for handicap- samt børn og unge-området. Det grønne område – typisk ledere inden for vej og park. Idræt – fx halinspektører og ledere af idrætsanlæg og svømmehaller. Pedel og rengøring – bl.a. ledende rådhusmedarbejdere, teknisk service-ledere på skoler samt rengøringsledere.