Afdelingsleder Pia Kofoed Jacobsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Hej Jeg hedder Rando og er fra kennel Scharmark. Jeg er født den 19. maj 2007, og de første 3 uger af mit liv.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Længst muligt i eget liv på plejecentre
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Skoleparathed.
Lærings- og praksisfortællinger:
- gennem Marte Meo metoden
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
GOD SKOLE SUNDHEDSPROFIL
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Dansk 1. klasse.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
- Hvad kan I forvente som forældre?
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Børns udvikling Tamim harise.
Resultatet af miljøundersøgelsen Forældre. 27 familier svarede For hvert udsagn bedes du svare, i hvor høj grad udsagnet passer på en skala fra 1 til.
Systematisk risikovurdering
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Godt -Bo-miljøerne kan opleve at udfordringer løses hurtigt -Bedre kendskab til hinandens arbejde og forudsætninger -Information gensidigt er udviklet.
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Præsentation af forårs-sfo
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Afdelingsleder Pia Kofoed Jacobsen BørneLæringsAktivitetsProfil – en ramme for kommunikation på Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet Jeg: hedder Pia Kofoed Jacobsen er oprindelig uddannet ergoterapeut startede på Kirkebækskolen for 11 år siden. De sidste 2½ år har jeg været afdelingsleder i fysio- og ergoterapien Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet - en specialskole i Ishøj Kommune

Hvem er vi? Specialskole, specialfritidshjem, fysio- og ergoterapi – 55 børn med multiple funktionsnedsættelser i Ishøj Kommune – tidligere Kbh. Amt. Skolen – 21 lærere og 19 pædagogmedhjælpere? Fritidshjem – 24 pædagoger Terapien: 6 fys + 6 ergo + afdelingsleder. Boardmakerkort før næste slide: Jeg vil lige starte med at give jer et billde af, hvordan vi arbejde for ét år siden. barn Lærer pæd fys ergo (på linie) Faggrupperne stod side om side, så på barnet hver for sig og kunne ikke så godt se hinanden, skrev hvert år hver deres notater. Mødtes til én fælles forældresamtale om året. Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet - en specialskole i Ishøj Kommune

Hvorfor BørneLæringsAktivitetsProfil? Ledergruppen ønsker: helhed for barn og forældre mere forældreinddragelse fælles sproglig referenceramme ét barn – én plan barnet i centrum Vi havde et stykke tid talt om i ledelsen, at vi gerne ville i en anden retning, vi ville gerne 1. forældrene bør opleve, at vi selvom vi er to institutioner, arbejder sammen omkring deres barn 2. tage forældrenes ønsker for deres barn med i vores arbejde. Tænke forældrene som samarbejdspartnere, som vi skal have fælles fodslag med 3. få den sundhedsfaglige og den pædagogiske verden til at mødes i et fælles sprog 4. samle faggruppernes iagttagelser og konklusioner i en fælles rapport og allermest se faggrupperne gå i samme retning i det daglige arbejde med børnene 5. at kommunikationen tager udgangspunkt i et tværfagligt kompetent blik på barnet i centrum Boardmakerkort før næste slide: Barnet og forældrene i centrum og fagpersonerne omkring – det er i retning af dette billede, vi gerne vil se arbejdet omkring børnene. Altså at barnet er i centrum og fagpersonerne står i en ring omkring, så de både ser barnet og hinanden. Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet - en specialskole i Ishøj Kommune

BørneLæringsAktivitetsProfil BørneLAP kommer af den Hollandske model BørneRAP – model for kommunikation mellem forældre/barn og de professionelle. Vi har lavet Rehabilitering om til Læring – det er jo en skole vi er på! Modellen har ICF-CY som referenceramme. Domæner bruges som overskrifter i rapporten og items ligger i en tjekliste, som bruges ved rapportskrivningen. Nu lidt om hvordan vi gør: forældre/barn (gul) og teamet (blå) forældreinterview (hele teamet) teamet holder møder, obs., tester, us., skriver rapportudkast forældre og team mødes til planmøde – formulerer mål (grøn) monofaglige mål sættes efterfølgende færdig rapport Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet - en specialskole i Ishøj Kommune

Hvordan ser det ud efter det første år? Investering tid og energi Effekt – i ledergruppens øjne på vej mod helhed for barn og forældre mere forældreinddragelse? på vej i fælles sproglig referenceramme ét barn - én plan barnet er sat i centrum Vi har evalueret metoden her i foråret. Nu skal I høre hvad hhv. ledergruppen, medarbejderne og forældrene mener om sagerne! 1. Vi er på vej – vi ser glade, summende medarbejdere, der finder hinanden i frokost pausen for at drøfte en detalje om et barn, vi ser lærere og pædagoger, der finder på at lave fælles aktiviteter – bytte personale, så fritten får en musiklærer med til deres aktivitet og pædagogen går med til undervisning. 2. Vi ser, at det er de forældre, der plejer at involvere sig, der stadig gør det. Vi havde håbet på at vi kunne fange nogle af dem, der kan være svære at inddrage. Måske vil vi se det på længere sigt, når vi lærer metoden bedre at kende? 3. Det tager tid at lære ICF-CY at kende! Vi skal i dette skoleår videre med drøftelserne om betydningen af items og betydningen af det, vi hver især skriver. 4. Vi leverer nu én samlet rapport på alle børn med en fælles målsætning – så vi er der!! 5. Vi hører på medarbejdernes drøftelser, at de nu får sat barnet i centrum i stedet for deres egen faglighed – det er et stort skridt! Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet - en specialskole i Ishøj Kommune

Hvad siger medarbejderne? tværfaglighed ”Vi kender hinanden bedre personligt og fagligt – det er blevet nemmere at tale sammen og teamånden er steget.” ”Tværfagligheden er styrket og giver fokus på hele barnet”. ”Det tværfaglige samarbejde forpligter – tiltag foregår nu i alle miljøer.” Taler vel for sig selv… Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet - en specialskole i Ishøj Kommune

Forældrene siger… forældreinddragelse ”Det er godt – og også stort at skulle tage stilling til hvad der er det vigtigste for mig og mit barn lige nu”. ”Vi føler os hørt i forhold til vores ønsker for vores barn – alle faggrupper støtter op om de tiltag forældrene ønsker.” ”Vi føler os forpligtede til at følge op på aftaler – ligesom personalet.” Forældrene føler sig inddraget – det er jo lige det vi ønskede! Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet - en specialskole i Ishøj Kommune

Forældrene siger også… tværfaglighed ”Godt at alle faggrupper går i samme retning og gør de tiltag, der er nødvendige.” ”Det giver tryghed, at der er et team omkring mit barn.” ”Fokus er i højere grad på barnet – alle kigger på barnet først og så sætter vi mål og aftaler aktioner.” ”Det ser ud som om, skole og fritidshjem arbejder meget mere sammen og bruger hinanden meget mere.” ”Førhen bevægede vores børn sig i 2-3 verdener – nu opleves det som én verden.” ”Vi har fået noget ekstra – det fælles fokus på vores barn.” Forældrene oplever helhed og fælles fodslag – det er også et af vores ønsker! Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet - en specialskole i Ishøj Kommune

Forældrene er kort sagt - begejstrede! Tid ”Godt at ledelserne har prioriteret, at faggrupperne skal bruge tid på at tale og arbejde sammen om børnene.” Rapporten ”Rapporten giver et helt og præcist billede af mit barn, så den kan bruges uden for skolen f.eks. til sagsbehandlere og læger.” Fint at forældrene bakker op om prioriteringen. Godt at vide, at forældrene bruger rapporten, hos vores eksterne samarbejdspartnere! Jeg kan se en mulighed – det er lidt en drøm! Helheden opnår vi den dag, hvor sagsbehandleren taler ICF-CY sprog, ort.pæd,kir. taler ICF-CY sprog… (sæt diverse eksterne samarbejdspartnere på billedet) – præcis som WHO har tænkt. Den dag vil forældrene opleve helhed i indsatsen omkring deres barn. Hvilke spørgsmål sidder I tilbage med?? Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet - en specialskole i Ishøj Kommune

Kontaktoplysninger Pia Kofoed Jacobsen 3pj@ishoj.dk Afdelingsleder i Fysio- og ergoterapien v/Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet 3pj@ishoj.dk Kirkebækskolen og Fritidshjemmet Frihjulet - en specialskole i Ishøj Kommune