Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Advertisements

Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Kurt og kubik-knægtene - eleven som producent
Mediepædagogik og didaktik
Udvikling af mediepædagogisk praksis – med fokus på film og levende billeder 6. Marts 2012.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
Mediepædagogisk vejledning
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
Videndannelse og- medier
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Vurdering af Filmlinjen.dk Giv en vurdering af denne ressource Inspiration: Martin Brandt-Pedersen: Filmfagligheden der blev.
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
STUDIEKOMPETENCER I GYMNASIET EFTER REFORMEN – LÆREREN, ELEVEN, BIBLIOTEKAREN Lars Qvortrup Middelfart 23. oktober 2007.
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Digitalisering og medialisering
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Læring og digitalt billedarbejde
Demonstrationsskoleprojekt:
Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö Susanne Kjällander og Staffan Selander

Design for lärande ”Lärande bliver det som man fokuserar på, utifrån det perspektiv som man använder för at förstå fenomenet” (s.241)

Design for lärande Læringsdesign og det digitale læringsmiljø Et multimodalt perspektiv på læring Transformation og repræsentation – nyskabelse Mediering og remediering Fokus på semiotiske ressourcer: tegnsystemer og analoge og digitale medier Designteoretisk perspektiv, tabel 1, s. 244

Design for lärande En proces af tegnskabende aktiviteter Spor 1: Elevens samspil: Aktivitet, tolkning, bearbejdning og gestaltning (repræsentation) – det skabende og interaktivitet Spor 2: Kundskabsindhold: vælge indhold (vise hvad vi forstår gennem at vise hvordan vi forstår), valg af ressourcer (tegnsystemer og medier) Spor 3: Lærerens rolle: intervention, forberedelse, design af digitale læringsressourcer, symmetri og handling

Design for læring Lærer Elev Mediepædagogisk iscenesættelse Mediepædagogisk udfordring Mediepædagogisk iscenesættelse det didaktiske projekt Transformation og repræsentation Undervisning

SPØRGSMÅL Hvordan kan Design för lärande inspirere jer i relation til udvikling af en mediepædagogisk praksis? Hvad er den største udfordring i den forbindelse?