Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö Susanne Kjällander og Staffan Selander
Design for lärande ”Lärande bliver det som man fokuserar på, utifrån det perspektiv som man använder för at förstå fenomenet” (s.241)
Design for lärande Læringsdesign og det digitale læringsmiljø Et multimodalt perspektiv på læring Transformation og repræsentation – nyskabelse Mediering og remediering Fokus på semiotiske ressourcer: tegnsystemer og analoge og digitale medier Designteoretisk perspektiv, tabel 1, s. 244
Design for lärande En proces af tegnskabende aktiviteter Spor 1: Elevens samspil: Aktivitet, tolkning, bearbejdning og gestaltning (repræsentation) – det skabende og interaktivitet Spor 2: Kundskabsindhold: vælge indhold (vise hvad vi forstår gennem at vise hvordan vi forstår), valg af ressourcer (tegnsystemer og medier) Spor 3: Lærerens rolle: intervention, forberedelse, design af digitale læringsressourcer, symmetri og handling
Design for læring Lærer Elev Mediepædagogisk iscenesættelse Mediepædagogisk udfordring Mediepædagogisk iscenesættelse det didaktiske projekt Transformation og repræsentation Undervisning
SPØRGSMÅL Hvordan kan Design för lärande inspirere jer i relation til udvikling af en mediepædagogisk praksis? Hvad er den største udfordring i den forbindelse?