Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Videndannelse og- medier

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Videndannelse og- medier"— Præsentationens transcript:

1 Videndannelse og- medier

2 Viden og læring Læring er en kompleks proces der indebærer transformation af multimodale tegn og medier i forskellige institutionelle sammenhænge. Fra konsument til producent Ny forståelse af viden, læring og identitetsdannelse Skolen som et sted hvor børn langsomt modnes i isolation fra voksenverdenen Design för lärande : ett multimodalt perspektiv Staffan Selander, Gunther Kress

3 Uformel læring Gennem kommunikative relationer
udveksler børn og unge symbolske værdier og informationer forhandler social status udvikler nye færdigheder/kompetencer i virtuelle verdener

4 Læring, - i et udviklingsperspektiv
Skinner, Piaget og Vygotskij Statisk og ideologisk syn på læring Et socialsemiotisk perspektiv på læring Læring som kommunikation og tegnskabende aktiviteter hvordan forskellige former for ressourcer syntetiseres i fælles betydning Hvordan information transformeres til viden

5 Optakt Læs fortællingen
Find et par citater fra teksten som I finder centrale Lav/find billeder der understøtter stemningen og følelserne I kan selv producere billeder, men det er også ok at bruge billeder fra nettet, blot I manipulerer dem og gør dem til jeres egne indsæt citaterne og billederne i en lille produktion der som et samlet hele formidler jeres læsning/fortolkning I vælger selv det/de program(mer) som I vil arbejde i! Fælles opsamling efter ca. 30 minutter!!

6 Læringsdesign Didaktisk design - to forståelser:
Den måde man kan forme sociale processer og skabe forudsætninger for læring. (fx, når en lærer tilrettelægger en undervisning der skal rammesætte nogle elevers læring) Når individer selvstændigt genskaber (re-designer) information i egne meningsskabende processer. (fx når elever skal skrive en rapport på baggrund af en undersøgelse)

7 Tegn i relation til læring
Tegn er indfældet i sociale relationer Hvad en tegnkombination betyder er ikke tilfældigt (jvf trafiklys, genrer, landkort, m.m.) Tegn strukturerer sociale praktikker Meningsskabelse i skolen er underlagt Fælles mål, didaktiserede og ikke-didaktiserede ressourcer Tekstkontrakter gør kommunikationen mulig uden alt for store anstrengelser (semiotisk økonomi)

8 Altså ikke anything goes!
Betydningsskabelse er både situeret og kontekstafhængig (Institutionaliseret) Den sociale setting afgør formål, mål, redskaber og vurdering

9 Informationskompetencer
Defineres altid i relation til både proces og vilkår: Kontekst Overordnede videnskrav Anvendte medier

10 Didaktisk design-sekvens
Transformationsrum Interesse og social interaktion tegn formgivning medie transformation læringsressourcer repræsentation Situation Situerede normer

11 Design Semi-formel Setting Sekundær transformation
Primær transformation metarefleksion Interesse og social interaktion tegn formgivning medie transformation læringsressourcer repræsentation mål Setting Institutionelle normer Fokusgruppeint.

12 Design Formel Setting Sekundær transformation Primær transformation
metarefleksion Interesse og social interaktion tegn formgivning medie transformation læringsressourcer repræsentation præsentation Fælles mål Setting Institutionaliserede normer Diskussion. Lærerens interventioner Formative evalueringer Summativ evaluering

13 Didaktik 2.0 Lærerens didaktiske design: Stilladsering
Læringsaktiviteter Undervisningsloop Lærerens didaktiske design: Elevernes didaktiske design Stilladsering Vidensmål Evaluering Vidensprodukter Adgang til viden

14 Fra information til viden
Information Search Process Carol Kuhlthau Tasks Initiation Selection Exploration Formulation Collection Presentation Evaluation Feelings uncertainly optimism confusion clarity sense of satisfaction or (affective) frustration direction/ disappointment doubt confidence Thoughts vague →focused (cognitive) → increased interest Actions seeking relevant information →seeking pertinent information (physical) exploring documenting Carol Kulthau

15 Christine Bruce – 7 faser
Viden om anvendelse af IT i arbejdet med at søge og formidle information. At identificere informationskilder At gennemføre en informationssøgningsproces/at opstille en søgestrategi. At kontrollere information At opbygge en personlig base af viden indenfor et nyt emne At arbejde kreativt med den nye viden i et personligt perspektiv, for at udvikle nye indsigter. At anvende informationen klogt, til andres bedste Christine Bruce: ”Seven faces of information literacy”

16 Videndannelse Ændret optik fra at søge, lokalisere og evaluere information (web 1.0) Bruge information, skabe og dele viden og ideer (web 2.0) Skabe sociale og tekniske værktøjer der fremmer kreativitet, videndannelse og –skabelse fremme intellektuel, social and kulturel vækst hos eleverne Ross_Todd

17 Kernekompetencer i vidensamfundet
Tænke Bruge sprog, tegn og tekst Indgå i netværk med andre Deltage og bidrage Mestre Selvledelse

18 Læringsdesign med web 2.0 Mindmanager Moodle WixCom Picnic
Wikimedia Commons Monkey Jam Gratis programmer (KK) Gratis programmer (Ross Todd, m.fl.) ”Web 2.0 til klasselæreren”

19 Vurdering af web 2.0-værktøjer
Fremmer det kritisk tænkning? Understøtter det IK-faserne (Kulthau, Bruce) Giver det mulighed for lærerens intervention i processen? Fremmer det tolkning og produktion af multimodale tegn? Hvilke almenfaglige, fagfaglige og mediefaglige perspektiver aktiveres med værktøjet? Hvilke analyseredskaber skal udvikles til vurdering af web 2.0? (værktøjer, blogs, wikis, etc…)


Download ppt "Videndannelse og- medier"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google