mellem Miljøministeriet og KL Aftale om vådområdeindsatsen mellem Miljøministeriet og KL Ved Troels Garde Rasmussen, KL trr@kl.dk, tlf. 3370 3803 Infomøder om fosforvådområdeindsatsen 26. og 30. jan. 2012
Styringsmodel for vådområder og ådale Disposition Baggrund Styringsmodel for vådområder og ådale Præmisser Centrale elementer Økonomi Vilkår Tids- og procesplan Opfølgning og monitorering Vandoplandsstyregruppe og - plan Indsatsen skal løftes
Baggrund: Kommuneaftale 16. juni 2009 Kommuneaftale 2010 mellem KL og regeringen ”Med udgangspunkt i en politisk aftale om Grøn Vækst udarbejder regeringen i 2009 udkast til overordnede planer med mål og indsatsprogrammer, som vil danne rammen for kommunale handleplaner i 2010. På baggrund af en af regeringen fremlagt procesplan vil parterne, før udkast til vand- og naturplaner sendes i høring hos berørte myndigheder, drøfte styringsmodellen, herunder finansiering og principper for kompensation af kommunerne.”
Styringsmodel: Præmisser Jf. aftalen af 27. november 2009 Kommunerne har ansvaret for at planlægge og gennemføre indsatsen Præmisser for aftalens indgåelse Iværksættelse før udarbejdelse af handleplaner Finansiering over helt nye landdistriktsordninger, dvs. særlig ansvarsfordeling ml. stat og kommune
Styringsmodel: Centrale elementer Styringsmodellens centrale elementer De statslige vandplaner En national styregruppe Vandoplandsstyregrupper – udarbejder vandoplandsplan Kommunerne som projektejere Staten som bevillingsmyndighed Staten varetager køb og salg af jord – p.t. ikke for P-vådområder
Styringsmodel: Økonomi Aftalens økonomiske basis Indsatsbehov og økonomi fastlagt i Grøn Vækst Administrative udgifter hos kommuner, FVM og MIM 36,3 mio. kr. til projektadministration i kommuner Kommunerne skal optimere projekterne Kommunerne har projektansvar inkl. projektøkonomi Tilskåret projekt, fornyet ansøgning eller projektdrop
Styringsmodel: Vilkår Vilkår qua Grøn Vækst Finansiering til jord, projekter og administration Finansiering over landdistriktsprogrammet Omkostningseffektivitet – ensidigt fokus på N og P Frivillighed ved jordsalg – dog begrænset ekspropriation Private projekter skal opfylde en del af N-målsætningen 7
Styringsmodel: Vilkår Vilkår qua forhandlingsprocessen Kommunerne har den opsøgende lodsejerkontakt Virkemidler P- og N-vådområder: 20-årigt tilskud som i VMP 3 N-vådområder: Køb/salg Midler til ekspropriation 20 kg P pr. ha pr. år Rammevilkår kan evt. justeres af NS ultimo 2012 8
Styringsmodel: Tids- og procesplan Tids- og procesplan 2012 og frem Opsøgende og faciliterende indsats 15. marts: Nedsættelse af vandoplandsstyregruppe 15. marts: Indsendelse af vandoplandsplan 1. maj: Ansøgning om midler til forundersøgelser (25 %) 1. nov.: Afslutning/rapportering forundersøgelser (25 %) Nov.: NST sammenfatter resultat af udførte forundersøgelser Ultimo 2012: Den Nationale Styregruppe drøfter virkemidlets effektivitet og justerer evt. rammevilkårene 9
Styringsmodel: Opfølgning og monitorering Løbende fokus for regeringen og KL Gennemførelse, rammebetingelser og forudsætninger Den Nationale Styregruppe (NS) Følger udviklingen i kommunernes og statens indsats Overvåger og understøtter indsatsen Afrapporterer omkring fremdrift og resultater Kontaktgruppen ml. NEST, NST og KL Koordinering af centrale processer ifm. opstart
Vandoplandsstyregruppe Primære opgaver for vandoplandsstyregruppen Udarbejdelse af vandoplandsplan (VOP) Udpeger én kommune som projektejer pr. projekt Koordinerer kommunale ansøgninger om midler til forundersøgelser og gennemførelse Identificerer alle projekter – herunder de mindst 25 %, der søges forundersøgt i 2012 Rapporterer nøgleoplysninger til sekr. for NS, dvs. NST
Vandoplandsplan Vandoplandsplanens formål Redskab til rammestyring ml. kommuner Grundlag for ansøgning til NST Grundlag for afrapportering til NS Vandoplandsplanens indhold Projektkatalog over påtænkte projekter Bygger på foreløbelige antagelser Vil løbende kunne bliver præciseret i takt med bedre viden
Indsatsen skal løftes i fællesskab MIM og FVM bør fortsat prioritere indsatsen højt Hurtig implementering af tilskudssystem Fleksibel tilskudsadministration Kommunerne og KL bør fortsat prioritere indsatsen højt Tværkommunal indsats Synergier ift. forvaltning af det åbne land og vandplanerne