Mette, Sofia, Peter & Nichlas Odd Reitan Henrik Burkal REMA 1000 Mette, Sofia, Peter & Nichlas
LIDT OM REMA1000 Etableret i Trondheim i 1979 Discount dagligvarekæde Kom til Danmark i 1994 Over 230 butikker Franchise koncept Omsætning på 8.6 mia. kr. i 2008 og 11,6 i 2012 Egenkapital på 275 mio. kr. i 2008 og 700 i 2012
KRITISKE SUCCESFAKTORER Rema 1000 skal fortsat vækste og blive ved med at etablere flere butikker. Virksomheden skal fastholde en høj service overfor kunderne, og fortsat have deres værdigrundlag højt prioriteret. Det er vigtigt for virksomheden, at de formår at optimere logistikken og transporten.
KRITISKE SUCCESFAKTORER Rema 1000 skal fastholde deres gode arbejde og viden inden for CSR arbejde. Virksomheden skal fortsat være omkostningseffektiv.
UDFORDRINGER FOR REMA 1000 Konstant optimering af logistikken, især med henblik på deres leveringsperformance De har en for bred målgruppe De skal opnå at få den største markedsandel Hård konkurrence på markedet De skal fortsat arbejde med at reducere deres Co2 udslip. De skal kunne formidle deres CSR bedre
METODE Desk Research baseret på sekundære datakilder Data fra artikler og hjemmesider Troværdig og kildekritisk Teorier, modeller og analyser
UDFORDRING NR. 1 Konstant optimering af logistikken, især med henblik på deres leveringsperformance
UDFORDRING NR. 1
UDFORDRING NR. 1
UDFORDRING NR. 1 Handlingsforslag For at optimere leveringsperformancen kunne Rema 1000 vælge at investere i egne lastbiler og dermed undgå eksterne vognmænd For at optimere leveringsperformancen kunne Rema 1000 også vælge at reorganisere lageret til mere automatiserede højlagre. Konsekvenser
UDFORDRING NR. 2 For bred en målgruppe Fase 1 Fase 2 Fase 3
UDFORDRING NR. 2 Fase 1 - Det Potentielle Marked
UDFORDRING NR. 2 Fase 2
UDFORDRING NR. 2 (S)Segmentets størrelse og vækst (M)Mulighed for kontakt med segmentet (O)Omkostninger ved bearbejdning af segmentet (K)Konkurrencen om segmentet
UDFORDRING NR. 2 Målgruppestrategier
UDFORDRING NR. 2 Handlingsforslag Rema 1000 skal fastholde den brede målgruppe De skal segmentere markedet, for at finde den rette målgruppe for virksomheden Konsekvenser
UDFORDRING NR. 3 Prisfastsættelsesmetoder Markedsbaseret Lokkepris De skal opnå at få den største markedsandel i Danmark Prisfastsættelsesmetoder Markedsbaseret Lokkepris Psykologisk pris
UDFORDRING NR. 3 Promotionformer Reklame Sales promotion Sponsorering
UDFORDRING NR. 3 Konkurrencemæssige position
UDFORDRING NR. 3 Klassifikation af produkter Kort og langvarige produkter Alt til hverdagen Eget mærke
UDFORDRING NR. 3 Handlingsforslag: Tænke mere på produktudvikling Få nuværende forbrugere til at øge forbruget Konsekvenser
UDFORDRING NR. 4 Hård konkurrence på markedet
UDFORDRING NR. 4
UDFORDRING NR. 4 Konkurrent analyse
UDFORDRING NR. 4
UDFORDRING NR. 4 Handlingsforslag: De kunne vælge at om positionerer sig, ved at få kunden til at tro, at det er bedre kvalitet, så det kan betale sig at sætte prisen op. De kunne modsat vælge at gøre kvaliteten bedre men derimod ikke hæve prisen. Konsekvenser