Har infrastrukturinvesteringer betydning for erhvervsudviklingen i Sønderjylland og Schleswig-Holstein ? Erhvervskonference FDE Center, Lyren, Padborg,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hvad kan København som hovedstad?
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Hører byplanlægning og eksport sammen?
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Århus Kommune Borgmesterens Afdeling Borgmesteren Af Louise Gade ATG-konference 2005 Vækstvisioner og samarbejde i den nye region Louise Gade Borgmester.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
1 Udfordringer i den dansk-tyske erhvervsregion Dansk-Tysk Infrastruktur konference, mandag den 15. december 2008, Flensborg Hans Kirk Formand for UdviklingsRåd.
1 Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? September 2008.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Transportfremskrivninger i Biofuels-projektet DTU Transport Thomas C. Jensen, DTU Transport.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Global Compact og CSR – fra principper til praksis 3. juni 2008 Muligheder for støtte gennem VÆKSTmidt programmet.
Luftfartens betydning for væksten Henrik Peter Jørgensen.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Vækstforum Lovgivningsmæssige rammer for den regionale og lokale erhvervsfremme. Vækstforums møde den 25. marts 2008 v/Bent Mikkelsen.
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Grunde til at jeg elsker dig
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark.

7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning, Birk Centerpark.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Forslag til masterplan for infrastruktur
Præsentationens transcript:

Har infrastrukturinvesteringer betydning for erhvervsudviklingen i Sønderjylland og Schleswig-Holstein ? Erhvervskonference FDE Center, Lyren, Padborg, 30. November 2009 Ole Kveiborg

2 Oversigt •Transportens innovationsnetværk •Status for dagens trafik og fremtidens infrastrukturelle udfordringer •Sammenhæng mellem infrastruktur og lokal/regional udvikling

Ole Kveiborg 3

4 Transportens Innovationsnetværk skal se transport i sammenhæng, skabe erfaringsudveksling og bygge bro imellem virksomheder og forskningsmiljøer. TINV skal samle hele den danske transportbranche i et bredt nationalt netværk der skal styrke Danmarks globale position på transportområdet gennem øget innovation. FORMÅL

Ole Kveiborg 5 HVAD VIL VI? •Styrke, sikre og motivere til match∙making mellem virksomheder og forsknings∙ og uddannelsesmiljøer •Styrke samspillet mellem interessenter i transport∙branchen og interessenter i relaterede brancher bl.a. energi∙ og infrastrukturbranchen •Styrke transportbranchens konkurrenceevne gennem øget innovation •Styrke offentligt/privat samspil på strategisk niveau •Sikre viden∙ og informationsspredning til glæde specielt for mindre og mellemstore virksomheder gennem demonstrationsprojekter •Styrke iværksætterprojekter, herunder som led i forskning og innovation •Sikre dansk deltagelse i de europæiske rammeprogrammer og støtte op omkring sammensætning af ansøgninger med dansk deltagelse •Fundraise til projekter via andre kanaler/fonde/udlodninger/bevillinger.

Ole Kveiborg 6 HVORDAN? Netværket vil skabe videndeling og match∙making gennem en række forskellige tiltag: •Konferencer og workshops •Netværksmøder og fokusgruppeaktiviteter •Nyhedsbrev og hjemmeside •Koordinerede virksomhedsbesøg •Videnindsamling, videndeling, og formidling •Projektinitiering

Ole Kveiborg 7 AKTIVITETER – se TINV.DK A1 Elektrisk Transport A2 Intermodalitet (sø/land/bane), nærskibsfart og havnedesign A3 Køretøjs∙ og skibsteknologi inkl. miljøvenlige brændstoffer A4 IKT i transport og logistik (herunder e∙business) A5 Morgendagens citylogistik A6 CSR incl. sikkerhed, sikring og miljø i søtransport A7 Mobilitet, trængsel og adfærdsregulerende styring A8 Integrerede produkt/service systemer (PSS)

Ole Kveiborg 8 Status for trafikken i dag

Ole Kveiborg 9 Danmark AADT TruckTotal Truck Share DK1 Sydjyske motorvej, ved Frøslev % DK2 Kolding Syd % DK3 Ikast (afkørsel 40) % DK4 Vejle Nord (afkørsel 60) % DK5 Vejle-Herning (Nord Brande) % DK6 Skanderborg Syd (afkørsel 53) % DK7 Randers Syd (afkørsel 43) % DK13 Fynske Motorvej, Ny Lillebæltsbro % DK14 Storebæltsbroen % Tyskland DE1 Hamburg Nordwest - Elbtunnel (A7) % DE2 Owschlag (A7) % DE3 Neumünster Nord (A7) % Vejtransport (NTN 2008)

Ole Kveiborg 10 Historisk er især vejtrafikken vokset +55% Økonomisk fremgang vil give fortsat stærk vækst i transportefterspørgslen Kilde: Infrastrukturkommissionens Betænkning 2008

Ole Kveiborg 11 Infrastrukturkommissionen: Infrastrukturkommissionen: Vejtrafikken * vil vokse med ca. 70% (!) fra 2005 til hvis vejnettets kapacitet øges tilsvarende … * Statsvejnettet Kilde: DTU Transport Rapport 2:2007 Trafikomfang og trængsel i fremtiden 2030 Kilde: ´Langsigtet fremskrivning af vejtrafik’, DTF for Infrastrukturkommissionen, marts 2007 Ikke en prognose! 2005 Kørsel i begyndende trængsel eller værre

Ole Kveiborg 12 Væksten i tons på vejnettet fra Målt i tons om året

Ole Kveiborg 13 Banetransport (NTN 2008) Udvikling I godstransport med jernbane i Danmark, Norge, Sverige, Hamborg og Schleswig-Holstein

Ole Kveiborg 14 Søtransport (NTN 2008)

Ole Kveiborg 15 Den syddanske/nordtyske region central for trafikstrømme til og fra Danmark Lillebælt Vejle fjord •Flaskehalse forhindrer potentiel vækst for landet •Flaskehalse og forhindringer er samfunds- økonomiske tab –Virksomheder og private •Men hvis trængsel er eneste målsætning så….

Ole Kveiborg 16 Foto: Yann Arthus-Bertrand: Yokohama, Japan (35º42’ N; 139º45’E) Vil investeringerne primært ske i hovedstadsområdet!!!

Ole Kveiborg 17 En politisk vinkel •Investering kan opfylde en målsætning om balanceret vækst –Giver det anledning til større samlet vækst – årsager? –Investeringer kan begrænse forskelle i vækst •Er investeringer i infrastruktur løsningen?

Ole Kveiborg 18 Den teoretiske vinkel – giver investeringer økonomisk vækst ? Tre centrale elementer ( Bannister og Berechman, 2001 ) 1.Økonomiske forudsætninger (positive økonomiske eksternaliteter) •At der er mulighed or agglomeration •At der er mulighed for at fjerne hindringer på arbejdsmarkedet •At der er en velfungerende lokal økonomi 2.Investeringsbetingelser •Er der midler til investeringen •Størrelse og timing •Er det ”missing links” 3.Politiske faktorer •Er der gunstige betingelser for f.eks. Iværksættere, erhvervsliv mv.

Ole Kveiborg 19

Ole Kveiborg 20 Hvor meget er ny vækst og hvor meget er konkurrence mellem regioner ? •En investering i bedre infrastruktur øger tilgængeligheden •Men tilgængeligheden øges begge veje •Tilgængelighed har en tendens til at forstærke eksisterende trende •Forbedring af tilgængelihed i en region sker ofte på bekostning af en anden region (eller by)

Ole Kveiborg 21 Eksempel: ny motorvej til Sønderborg •Hvad betyder den nye motorvej –En følelse af at være koblet på ”motorvejen til den store verden” –Bedre/lettere adgang til markederne for virksomhederne i Sønderborg kommune –Virksomheder vælger at blive i Sønderborg i stedet for at (om)lokalisere sig til Aabenraa •Skabes der merværdi? –Ja, i Sønderborg (formentligt) –Nej, ikke i nødvendigvis Aabenraa (Sønderborg som del af arbejdsmarkedet i Aabenraa) –I DK ? Ja, hvis det hindrer udflytning til udlandet, måske også hvis betingelserne er til stede

Ole Kveiborg 22 Transport og økonomisk vækst på det regionale niveau Åbent dynamisk system Investeringer vigtige og vil have stor virkning International og national økonomi med stor vækst potentiale Allerede god infrastruktur –kan støtte vækst UtilgængeligTilgængelig Dårlig infrastruktur har betydet lav vækst men investeringer fører ikke nødvendigvis til vækst Infrastruktur god omkring korridorer, men yderligere vil have begrænset betydning, da økonomiske betingelser dårlige Lukket statisk system

Ole Kveiborg 23 Findes det basale grundlag for at investeringerne skaber øget vækst •Ikke usandsynligt –Men det skal kortlægges –Er det alle steder, der har lige gode vækstpotentialer? •Hvilke investeringer er væsentlige og hvem skal prioriteres –Mere infrastruktur til alle øger tilgængelighed, men ikke nødvendigvis vækst –Højst sandsynligt de eksisterende vækstområder, der får glæde af det •Den enkelte investering står ikke alene –Sammenhængen mellem investeringerne central

Ole Kveiborg 24 Er regionen blot 200 km på Jyllandskorridoren? •Hvordan skabes merværdi? –Godset skal stoppes! –Regionen skal (fortsat) være logistik knudepunkt for Nordeuropa •Hvordan er erhvervslivet koblet på korridoren –’Sidevejene’ væsentlige •Hvilken infrastruktur? –Motorveje er nemme at se på et kort –Måske er det ”nemmere” at få gennemført 2+1 motortrafikveje –Investeringer i knudepunkterne/flaskehalsene •Trekantsområdet •Banetrafikforbindelsen over landegrænsen •Hamborg •Er jyllandskorridoren en konkurrent til Sjællandskorridoren –Nej, som transit rute er de (stort set) uafhængige

Ole Kveiborg 25 Mange tak for opmærksomheden