Bilag 10 Lokal radio og Tv Overordnede Ideer til nutid og fremtid.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Advertisements

Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Regler ved job i Sverige
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Fremtidig modtagelse af TV-signaler i grf. Dankær
v. Erik Thorlund Jepsen Funktionsleder, Biblioteksudvikling
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Rådgiverpuljen Mette Thybo. Hvem kan søge puljen? Det er en forudsætning for at opnå tilskud til køb af privat rådgivning, at:  virksomheden er registreret.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Regelforenkling på planlovens.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj
Kursus for jobpakkeambassadører
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Bibliotekarforbundet, 18. juni filmstriben.dk version 1.0 Ejnar Slot Dansk BiblioteksCenter as.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Konsulent Heidi Buur Holbeck Afd. for Plan & Miljø.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Danske Handicaporganisationer Handicapbevægelsens paraplyorganisation siden 1934.
Samfundslære: Styreformer
Gratis entré og bedre formidling i Danmark Steen Kyed Afdelingschef Kulturministeriet, departementet.
Udbetaling af tilskud. Hvad er proceduren og hvad skal man huske Louise Ilum Sørensen NaturErhvervstyrelsen.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
Egenbetaling på sygeplejeartikler til sårbehandling i Odder Kommune.
Landsbyudvalg Bidrager til at igangsætte og understøtte udviklingstiltag i Skive Kommunes landsbyer og landområder - med fokus på, at der sker en udvikling.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 9.
Ny regering, nye tider – dag 1
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Oplæg om danskuddannelse
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
MATCHFIXING: EN TRUSSEL MOD SPORTEN... OGSÅ I DANMARK.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
OLIE- OG MINERALSTRATEGI Grønlands Arbejdsgiverforening – input til fremlagt:
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
Den Danske Naturfond Status og perspektiver. Fondens etablering  Natur- og Landbrugskommissionen – april 2013  Principaftale – nov  Finanslovsaftale.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
SE/Stofas erfaring med bredbåndspuljer
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Kvalitetsudvikling hvordan
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Orientering omkring Budget
Indsatsplaner og rammerne for grundvandsbeskyttelse i Favrskov Kommune
Danskernes digitale bibliotek
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Administrativ organisering
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

Bilag 10 Lokal radio og Tv Overordnede Ideer til nutid og fremtid

Bilag 10 Kommissorium Overordnet anbefaling af hvorledes lokalradio og Tv´s vilkår kan forbedres ? Skal nævnsstrukturen ændres ? Skal sende nettet re-planlægges ? Skal Græsrøddernes bidrag og sendemuligheder ændres ?.

Bilag 10 Lovgivningen er god som den er med få undtagelser Nævnsstrukturen skal ændres Sendestyrken skal op Lokal TV har ingen digital platform Lokal radio har ingen digital platform Græsrods radio og Tv ´s fundament bør laves om. (44 stationer på KK )?

Bilag 10 Situationen i dag radio Der er ca. 600 frekvenser hvor 60% benyttes af 100 kommercielle stationer. Enkelte lokal radioer benytter helt op til 30 frekvenser for at dække deres område FM5 og FM6 vil trykke lokalradioernes udstråling FM5 og FM6 vil reducere lokal radios lytning med 30 % og tilsvarende på indtægtssiden. Lokalradioerne kan ikke klare sig uden højere sendestyrke. Skrat skrat i København En del Græsrods radioer har ikke publikum

Bilag 10 Hvordan gik det radio i Norge da p4 blev indført

Bilag 10

Antal lokalradioer i Norge

Bilag 10 Det kan være vel så interessant å se på markedsandelen av lyttertiden. Nedenstående diagram viser at lokalradio og P4 byttet plass kort etter lanseringen av P4, til bakdel for lokalradio.

Bilag 10

Højere sendestyrke radio hvorfor ? Udviklingen i Norge taler sit tydelige sprog Landsdækkende radioer trykker de lokale radioer og medføre lukninger Lokal radioer og netværk kan ikke overleve med lav sendestyrke. Kun udenlandske ejede netværk kan !

Bilag 10 Lokalradio landskab – 2 lags struktur 6 nationale stationer 3 – 4 netværk Kommercielle radioer Ændring: Græsrodsradioer På kabel DR,FM5 og 6 Kommerciel Lokal radioer og Netværk Græsrødder ____________ ________________________

Bilag 10 Højere sendestyrke Lokalradio hvordan ? Re-planl æ gning kan ske uden brug af SFN og ved ” indh ø stning ” af samtlige Watt sendemuligheder, der i dag er reserveret til eller anvendes af lokalradioer Flest frekvenser og højere sendestyrke i storby og befolkningstætte områder Byer med under indbyggere ingen frekvenser undtagen igangværende stationer. En radio på hver frekvens Græsrodsstationer flyttes til kabel som must carry hvor det er muligt Alternativt benyttes 75 rene men delte gr æ srodsfrekvenser ( Watt, udvalgte steder)

Bilag 10 Re-planlægning kan ske uden brug af SFN og ved ”indhøstning” af samtlige Watt sendemuligheder, der i dag er reserveret til eller anvendes af lokalradioer - skal der etableres flg. sendemuligheder: Generelt ingen kommercielle frekvensmuligheder for byer under indbyggere. Der etableres 190 udelte frekvenser a 1- 5 kw i 80 meters højde i stedet for i dag 600. Flest frekvenser og højest effekt i befolkningstætte områder. Frekvenser til alle byer over indbyggere dog fortsætter igangværende radioer uanset indbyggertal. En radio på hver frekvens. Græsrødderne får i det omfang de ikke flyttes til must carry kanaler på kabel rådighed over 75 rene men delte græsrodsfrekvenser ( Watt, udvalgte steder)

Bilag 10 Højere sendestyrke radio hvordan ? Telestyrelsen får økonomisk tilsagn fra ministeriet om aktivt at bistå med re planlægning i samarbejde med lokal radio organisationerne og deres rådgivere herunder fra Broadcast partners eller lignende. Mulighederne for at benytte NSFN undersøges.

Bilag 10 Lokal radio´s vilkår i øvrigt Græsrodsradioer modtager fast tilskud pr. time Ophavsrets loven ændres således at rettigheder til beskyttet musik frit kan købes i EU. Alternativt indføres en betaling efter antallet af lyttere. Begrundelse: KODA og GRAMEX er de højeste i Europa Enkelte radioer betaler over 10 % af deres årlige omsætning Der opkræves efter antal indbyggere hvilket forhindre DAB og Internet radioer.

Bilag 10 DAB Lokal radio får stillet et antal DAB frekvenser svarende til det nuværende antal analoge frekvenser til rådighed senest når dækningen skønnes tilfredsstillende. DAB stilles til rådighed på samme vilkår som DR

Bilag 10 Fremtidigt Tv landskab 8 nationale stationer 1 regionalt tv 1 lokalt tv i netværk Græsrods tv På kabel hvor muligt DR 1 og 2,TV2,Zulu,Tv3 TV2 regionerne TvDanmark netværk Græsrødder ____________ ________________________

Bilag 10 Re-planlægning af Lokal Tv´s frekvenser hvorfor ? Den nuværende kvalitet er ringe Folk kan ikke modtage stationerne på deres nuværende antenne. Det står i loven at sendestyrken skrues op Telestyrelsens tilladelse til at forøge sendestyrken for 11 frekvenser har ingen effekt og vil forstyrre andre frekvenser

Bilag 10 Re-planlægning af Lokal tv hvordan ? Telestyrelsen får økonomisk tilsagn fra ministeriet om aktivt at bistå med re planlægning i samarbejde med lokal TV og deres rådgivere. Alle ledige Tv analoge frekvenser ( hærens, Muks 2,3 og 4, DR2 indgår Tilladelse til at Polarisation og masteposition optimeres

Bilag 10 Forbedring af kommercielt lokal tv´s øvrige vilkår Der ydes et årligt licens tilskud til lokale nyheder svarende til et beløb på 150 mio. kr. årligt Ophavsrets loven ændres således at rettigheder til beskyttet musik frit kan købes i EU. Vinduer væk grundet kvalitets niveau

Bilag 10 MUKS 1 til LOKAL TV MUKS 1 er særligt indrettet til lokal inserts. Lokal tv meddeles tilladelse til en plads på Muks 1 når dækningen tilsiger det på vilkår som lokal tv benytter i dag. Lokal Tv er must carry på Muks 1

Bilag 10 Nævnsstruktur Radio og Tv Separat radio og tv nævn Tv nævn – 8 – 15 regioner svarende til antallet af lokal tv stationer. Radio nævn – 15 til 20 politisk valgte fællesnævn Græsrodsradioer – kommuner med græsrodsfrekvens KOMM har fremover en repræsentant i nævnene KOMM har fremover en repræsentant i Radio Tv udvalget. Sanktioner er bøder i stedet for fratagelse af tilladelse Resultat - større viden og kompetence.

Bilag 10 Sendetilladelse Radio og TV Beauty contest Radio har forpligtigelse til at sende op til 10 % lokal nyheder i primetime ( ) Radio og TV - 7 år og fortsættende hvis der ikke har været problemer. Græsrødder tilladelse i 2 år på kabel og i luften. Løsning af Græsrods tv´s kvalitetsproblemer.

Bilag 10 Anbefaling Der nedsættes et samarbejdsudvalg bestående af KOMM, ministeriet og Telestyrelsen med henblik på at optimere indholdet i Medieforliget og gennemføre det her fremlagte. Resultatet vil sikre at lokal stationernes overlevelse Højere sendestyrke Den lokale stemme høres og ses via lokale nyheder. Fremtidig professionel administration men begrænset Kommerciel lokal radio også i København. Koda og gramex mangeårige og monopol slutter

Bilag 10 Tidsplan re-planlægning Re-planlægning og implementering radio ca. 1 – 1½ år Re-planlægning og implementering Tv- ca. 1 år. I gangsætning kan ske umiddelbart efter ministeriets beslutning herom.

Bilag 10 Spørgsmål til Ministeriet Hvad er den nærmere begrundelse for at de lokale radio og tv organisationer ikke må have et direkte samarbejde og bistand fra Telestyrelsen med henblik på en forøgelse af sendestyrken for lokal radio og Tv. Hvad er begrundelsen for at ministeriet fastholder den foreslåede forøgelse af sendestyrken for blot 11 frekvenser når undersøgelser har vist at tingene skal ses i helhed.