Pårørende program på Psykiatrisk klinik i Roskilde. V/. Psykolog

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Arbejdspladsudvikling
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
En diagnoses betydning for hverdagslivet – oplevet af personer med borderline personlighedsforstyrrelse Brugerinddragelse i Psykiatrien DSR temadag den.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Læreren som læringsleder
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Præsentationens transcript:

Pårørende program på Psykiatrisk klinik i Roskilde. V/. Psykolog Pårørende program på Psykiatrisk klinik i Roskilde V/ Psykolog Henriette C. Marquardsen

Hvorfor arbejde med pårørende til borderlinepatienter?

Hvorfor arbejde med pårørende til borderlinepatienter? Vanskelighederne udspiller sig ofte i relationen til de nærmeste Bl.a. intense og ustabile forhold, sensivitet overfor svigtfølelser, pludselige stemningsskift og voldsomme vredesudbrud. Pårørende arbejde ift. borderlinepatienter Underprioriteret i psykiatrien i Danmark I forskningen på verdensplan (modsat skizofreni) Nye landevindinger: Pakkeforløb Pjecer

Undersøgelser viser: Pårørende oplever: Stærke følelser i form af hjælpeløshed, skyld og ”life tiptoing” (Ekdahl, 2011) Har øget grad af distress (Scheirs & Bok 2007). Hoffman (2005, 2007): Familiemedlemmere til borderlinepatienter oplevede signifikant distress, men profiterede af et semistruktureret gruppeprogram.

Opstart Pårørende program Psykiatrisk klinik, Roskilde 2012 finansieret gennem puljemidler fra projektet ”Brobygning mellem pårørende og Psykiatrien”. Nu integreret del af behandlingen Ca. 2 gange årligt. Tilfredshedsundersøgelse Kvalitativt interview med 4 pårørende

Formål At skabe dialog mellem patienter og pårørende for at bedre den indbyrdes forståelse og sikre fælles viden om sygdommen og behandlingen. At øge de pårørendes forståelse for patienternes vanskeligheder i håb om at de med denne forståelse vil have nemmere ved at rumme og håndtere de vanskeligheder, der opstår i relationen mellem dem.

Program 4 eftermiddage (kl. 15-17). Lukkede grupper I alt 20-24 deltagere 8-11 patienter m. borderline Max. 2 pårørende pr. patient (forældre, ægtefæller/kæreste, samboende eller søskende over 18 år)

Psykoedukation Oplæg á 45 min. Forskellige oplægsholdere: Mentalisering. Hvad er det? Borderline personlighedsforstyrrelser og tilknytning Følelser og regulering af følelser Behandling

1. Mentalisering Begrebet mentalisering introduceres Forståelsen af mentaliseringssvigt

Mentaliseringskurven Arousal/stress

1. Mentalisering (fortsat) Indføre de pårørende i en mentaliserende kultur De opfordres til at være nysgerrige på hinandens tanker og følelser på en ikke dømmende måde. Fokus på dialogen og at vende tilbage efter konflikter for at forstå hinandens perspektiver Redskaber

2. Personlighedsforstyrrelser og tilknytning Hvad er en personlighedsforstyrrelse? Særligt fokus på borderline Stress/sårbarhedsmodellen Betydning af tilknytning

3. Følelser og regulering af følelser Fokus på borderline patienters vanskeligheder ved: At identificere udholde forstå udtrykke følelser.

4. Behandlingen Hvad er mentaliseringbasseret terapi? Hvad gør vi? Hvad er målet? Behandlingseffekten? Hvordan kan man som pårørende støtte op.

Pause 15 min pause med kaffe/the + lidt sødt. Uformel snak

Dialoggrupper 2 terapeuter Ca. 4 patienter + pårørende Der tilstræbes at patienten kender mindst én af terapeuterne Dialoggrupperne er gennemgående for alle 4 gruppegange. De pårørende kan ikke deltage uden patienten

Indhold Behovsorienteret afsæt De opfordres til at tage temaer/hændelser op fra hverdagen, hvor der har været vanskeligheder i relationen mellem dem.

Formål Målet er gennem dialog at skabe ”frirum” til at tale om såvel gode som svære følelser såsom frustrationer, vrede og afmagt. Konkret hændelse: Mulighed for at de på mentaliserende vis kan få belyst hinandens tanker og følelser mhp. at øge mentaliseringsevnen

Udfordringer Dialoggrupperne er inspireret af mentaliseringsbasseret terapi. Genkendeligt for patienterne De pårørende er ikke i terapi Ikke at tage for svære temaer op eller spørge for dybdegående, så temperaturen i rummer bliver for ”hot”.

Kvalitativ interview Meningskondencerende tilgang Mulighed for at fortælle deres egen historie Formål: Har deres deltagelse i pårørendegruppen har ændret deres forståelse og måden at håndtere patientens vanskeligheder på? Fire interviews: Tre forældre, en ægtefælle

Forståelse De pårørendes ønske: At forstå patienten bedre. Hvorfor agerer de som de gør? At kunne støtte op Opnåede effekt: Har lært i højere grad at acceptere patientens vanskeligheder → presse mindre på → færre konflikter

Hvad har de forstået? Mentalisering: Åbnet mere op for dialogen Spørge nysgerrigt og undersøgende Trække sig for senere at vende tilbage, når følelserne bliver ”for hotte”. ”…at huske at lade være med at presse på i forskellige situationer. Måske sørge for at der kommer lidt ro på, før man tager en snak omkring tingene”

Citat: ”… Altså jeg forstod simpelthen ikke helt, hvad det var der skete. Det var mest noget med at Anne lige pludselig kom op i det røde felt og var udenfor rækkevidde. Det var svært at forstå.. hvad det var for noget.. Det har jeg nu fået meget meget mere forståelse for… jeg forstår faktisk nu, hvad det er der sker, og det betyder meget i vores hverdag, at vi kan stoppe i tide.”

Hvad har været særligt lærerigt? Forståelsen for sammenhængen mellem mentaliseringsevne og arousalniveau (mentaliseringskurven) Introduktion til mentaliseringbegrebet Oversigt med 10 gode råd: Bl.a. ift. brugen af ironi. Spørge med hvem, hvad, hvor ikke ”hvorfor”. At holde fast i sig selv som pårørende

Citat: ” …Fordi i starten havde jeg det meget sådan, inden jeg var hernede, at kan det virkelig passe, at det var mig der skulle være eftergivende og fornuftig hele tiden og sagt på en lidt kedelig måde ”pisse lidt på mig selv”. Og det er ikke okay. Men det er noget andet jeg oplever nu. Det er, at jeg bliver eftergivende og forstående, fordi jeg ved, hvad der fører til de der situationer eller har ført til det. Så for mig handler det også meget om, at jeg kan holde mig selv ud.”

At være i samme båd At være sammen med andre pårørende De er ikke alene Vigtigt at være sammen med patienten Grundlag for fælles dialog Overrasket over patienternes åbenhed i dialoggrupperne At forstå deres indre univers F.eks. At en patient i dialoggruppen fik fortalt sin mor, hvad det gjorde ved hende, når moderen ikke gav besked om, at hun var forsinket.

Patienten har gennem behandlingen ”oplært” deres pårørende: ” Det at Ulla har bedt os om at være mere direkte og spørge mere. Det er det der har været virkelig brugbart at tage med. Også den ”aha-oplevelse”, som jeg fik med, hvor meget hun egentligt har lært os… ”

Kritisk Vanskeligt ved at koble sig på temaet omkring følelser og regulering af følelser Ønsker mere teori. Bl.a. om splitting Skulle være tilbudt programmet tidligere i patientens behandling Opdeling mellem forældre og ægtefæller Forskellige udfordringer Ønsker at dialoggrupperne fortsætter

Begrænsninger: Kun 4 interviews Forsker og terapeut Patienterne i projektet har været i behandling længe Frivillige Kritikerne melder sig måske ikke

Tak for jeres opmærksomhed