Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGerda Jespersen Redigeret for ca. et år siden
1
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur
2
Sådan bruger du værktøjskassen
Du kan plukke de modeller og slides fra værktøjskassen, som du finder relevante i din undervisning Sæt ind i PowerPoint-præsentationen, der hører til temaet – eller udlever som handouts Klip ud hvad du har brug for Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur
3
Regulering af følelser
Fornuft Følelser Pointen er at følelserne ”trækkes ind i fornuften” Således at vi naturligvis stadig har følelser, men håndterer dem Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 3
4
Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur
5
GRUNDLÆGGEDE SÅRBARHED
Vægten Velbefindende STRESS Mangel på søvn Vigtige begivenheder GRUNDLÆGGEDE SÅRBARHED BESKYTTENDE FAKTORER Medicin Håndtering af vanskeligheder mv. Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur
6
GRUNDLÆGGEDE SÅRBARHED
Vægten Sygdom BESKYTTENDE FAKTORER Medicin Håndtering af vanskeligheder mv. STRESS Mangel på søvn Vigtige begivenheder GRUNDLÆGGEDE SÅRBARHED Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur
7
Stress - Sårbarhed Stress Sårbarhed 7
Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 7
8
Stress-sårbarhedsmodellen
+ sygdomsgennembrud Medfødt sårbarhed - sygdomsgennembrud Tid Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur
9
Stress og sårbarhed syg stress rask sårbarhed maximum tærskel minimum
lav høj sårbarhed UDVIKLET AF ZUBIN OG SPRING 1977 Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur
10
Stress- sårbarhedsmodel
+ Psykose Medfødt sårbarhed/ psykosetærskel Kenneth har lavet en ny version af SS modellen! - Psykose TID Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 10
11
10 gode råd til pårørende Tag IKKE diskussioner, når nogen er ”oppe i det røde felt” – vent Tag samtalen, når der er kommet ro på Lad være med at gætte hvad den anden ønsker – spørg Undgå at kritisere unødigt – den ”syge” er ogte mere end rigeligt kritisk overfor sig selv Respekter den andens følelser – du behøver ikke nødvendigvis at forstå dem Vær tydelig i, hvad du forventer eller ønsker. Sig hvis du vil være i fred Undgå ironi Vær nysgerrig og undersøgende, spørg ind til hvem, hvad, hvor, men ikke ”hvorfor” Husk at den ”syge” ikke er ude på at genere dig, men reagere pga. vanskeligheder Undgå at være dømmende Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 11
12
Samtalen med børn Skal afspejle barnets virkelighed
Dvs. rumme både negative og positive følelser: Savn, vrede, rædsel, frygt og sorg og Muligheder, glæde, kærlighed, håb Skal fratage barnet bekymringer og ansvarsfølelse både for årsag samt helbredelse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur Version oktober 2012 12 12
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.