Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt FællesSkolen (Skolereformen) på Ikast Østre Principper for skole-hjem samarbejdet Spørgsmål Overblik over fagfordelingen
FællesSkolen (SKOLEREFORM) Østre …for nutidens børn. ”…Motiverende læringsmiljøer for alle børn…”
Tre klare mål for folkeskolens udvikling Tre overordnede indsatsområder En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger Tre klare mål for folkeskolens udvikling Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis
En længere og mere varieret skoledag Indskoling 0.-3. årgang 30 timer om ugen 26 lektioner Mellemtrin 4.-6. årgang 33 timer om ugen 30-31 lektioner Udskoling 7.-9. årgang 35 timer om ugen 32 lektioner
En længere og mere varieret skoledag Øget undervisningstid – flere fagopdelte timer Forhøjelse af dansk og matematik lektioner i 4.-9. klasse Engelsk 1 lektion fra 1. klasse (Ikast Østre 2. lektioner i 1.+2. klasse) Tysk fra 5. klasse (Ikast Østre 2. lektioner) Idræt 1 lektion mere i 1. klasse
En længere og mere varieret skoledag Øget undervisningstid – flere fagopdelte timer Musik – 1 lektion mere i 1. og 5. klasse + 6. klasse på Ikast Østre Natur og teknik – 1 lektion i 2. og 4. klasse Nyt fag Håndværk og design * Hjemkundskab erstattes af madkundskab* * (indføres først fra skoleåret 2015-2016 på Ikast Østre)
En længere og mere varieret skoledag Nye og varierede undervisningsformer Fysisk aktivitet og bevægelse hver dag Alle børn får tilbud om lektiehjælp Understøttende undervisning
Bedre udskoling Folkeskolens afgangsprøver omdøbes til 9. klasseprøven Der indføres en afsluttende prøve i idræt Fokus på uddannelsesparathed fra 8. klasse Mulighed for at arbejde med udskolingslinjer Mulighed for valgfag fra 7. klasse
Øvrige elementer i reformen Den åbne skole Samarbejde med det lokale idræts -, kultur- og foreningsliv Samarbejde med den kommunale musikskole Hertil kommer en række andre elementer, som er af national, pædagogisk eller didaktisk karakter – dem slipper I for
FællesSkolen / Skolereformen på Ikast Østre
Afdelingsstruktur Indskoling Mellemtrin Udskoling 0.-3. årgang Mellemtrin 4.-6. årgang Udskoling 7.-9. årgang Der vil som udgangspunkt være lærerskift efter 3. årgang og efter 6. årgang
Afdelingen og årgangen som bærende enhed Stor grad af fleksibilitet når lærerne kun har undervisning i én afdeling Ambition: Skemaet følger undervisningen, ikke læreren. Mulighed for holddannelse, der matcher elevernes behov skoleforløbet
Principper for holddannelse Holddannelse anvendes for at styrke: Fagligheden De sociale relationer og kompetencer Undervisningsdifferentiering Den enkelte elevs selvstændighed og læring
Principper for holddannelse Holddannelse giver mulighed for, at lærerteamet kan differentiere og tilrettelægge fleksibelt i forhold til indhold, metoder, organisation, materialer og tid. Holddannelse kan foregå både på årgangen og på tværs af årgange Holddannelse kan ske på baggrund af fagligt niveau, køn, engagement, interesser, selvstændighed, læringsstile, sociale relationer, kompetencer mv.
Mentorordning Klasselærerfunktionen erstattes af en mentorordning Der vil være 3-4 mentorer på hver årgang Hver enkelt mentor har ansvaret for en elevgruppe Mentoren afholder mentorsamtaler med elever Kontakt til hjemmet
Ringetider og pauser Alle elever begynder skoledagen kl. 8.00 Formiddagspause 9.30-10.00 Middagspause 11.30-12.10 Eftermiddagspause 13.40-13.50 + evt. pauser indlagt i undervisningen
Læringsrum Entreprenørskab Læringsrum Læringsrum Kundskaber og færdighed Kompetence
Understøttende undervisning 0.- 3. årgang: Der indgår pædagoger til at understøtte elevernes læring. Det er pædagoger, som eleverne kender fra SFOén. 4.-6 årgang: Der indgår pædagoger til at understøtte elevernes 7.-9. årgang: Studietid og faglig fordybelse – varetages af lærere. Vi anbefaler, at alle elever deltager i den tilbudte undervisning
mens hovedet er noget andet? Er bevægelse og krop ét, mens hovedet er noget andet? ” Hvis børn skal udvikle sig optimalt – intellektuelt, kropsligt og socialt – må voksne give dem mulighed for at lære på den måde, der er den mest naturlige for børn: Med hele kroppen.” Hjerneforsker Kjeld Fredens
Lektier Lektiemængden vil falde drastisk Som udgangspunkt foregår læreprocesserne på skolen Undtagelser Læsetræning X-antal minutter om dagen Romanlæsning i udskolingen Afleveringsopgaver
Lejrskoler Vi bibeholder vores lejrskole på 6. årgang og udveksling i forbindelse med fokusfag hvert 2. år.
Afdeling 1 (0. – 3. årgang) Tjek ind Moduler Tjek ud Bevægelse Temadage
Afdeling 2 (4. – 6. årgang) Tjek in Moduler Fagdage Læringsdag Hver 2. -3. torsdag Med udgangspunkt i de enkelte fag eller tværfagligt Årgangsvis eller i afdelingen Skemalægges internt Fagligt indhold, social træning eller breaks Kræver ikke omklædning og bad Fagfaglig undervisning Tværfaglig undervisning Holddannelse Dag til dag lektier Faglig fordybelse Læsebånd Individuel forberedelse Bevægelse Social træning Mentorsamtaler Tjek in Moduler Fagdage Læringsdag 8.00 - 14.35 (15.15)
Afdeling 3 (7. – 9. årgang)
SFO DUF
Skole-hjem samarbejde
Forventninger i forhold til samarbejdet omkring stamklasse/årgang: Følgende arrangementer foregår i aftentimerne…. Forældremøder Arrangementer på stamklasse/årgang Skolefest, forårskoncert Teater/drama/musical Bestyrelsesmøder Dimission
Forventninger i forhold til samarbejdet omkring den enkelte elev: Følgende arrangementer foregår indenfor lærernes normale arbejdstid (7.40-17.00)… Skole-hjem samtaler Netværksmøder Andre samarbejdsmøder
Følgende principper er gældende i forbindelse med kommunikationen omkring den enkelte elev: Der afholdes minimum én årlig skole-hjemsamtale det kan suppleres efter behov; forældres, elevens eller skolens. Samtalen afholdes indenfor normal arbejdstid, som er kl. 7.40-17.00. Der er løbende elevsamtaler med mentor typisk i tjek-ind Den løbende kommunikation er primært skriftlig og sker på Intra
Følgende principper er gældende i forbindelse med kommunikationen omkring den enkelte elev: De ansatte giver ved skoleårets start besked om, hvornår de kan træffes på IP-telefon det sker indenfor normal arbejdstid (7.40-17.00) Den løbende evaluering og faglige vurdering sker gennem elevplanen, som er dynamisk Fra 8. årgang gives standpunktskarakterer i alle fag Ved akutte situationer kontaktes skolens ledelse
Spørgsmål