Garantiskolekonference 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Uddannelsesvejledningen i 9. klasse
Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul
Skolereform august 2014………………
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
EUD og vejledningsreform
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
”Vi når målet – men hvordan?”
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.

Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Tidl. Vejledningschef Leif Erik Pedersen
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Reformerne og samarbejdet mellem grundskoler og ungdomsuddannelser
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Præsentationens transcript:

Garantiskolekonference 2013 Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse

Folkeskolereformen - set i et udskolingsperspektiv Valgfag: Fremrykkes fra 8. til 7. kl./”nye” fag Uddannelsesparathed: Fremrykkes fra 9. til 8.kl./elev- og uddannelsesplan i ét dokument UEA: Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsundervisningen skal styrkes UEA: Skal udfordre uddannelsesvalget, sikre viden om ungdomsuddannelserne, og hvad de kan føre til

Folkeskolereformen - set i et udskolingsperspektiv Udskolingslinjer: Styrkes eksempelvis gennem toning af valgfagspakker Understøttende undervisning: Lektiehjælp, faglig fordybelse, samarbejde med eksterne aktører m.m. Fælles Mål: Koordinering af målbeskrivelser/ dagtilbuddenes pæd. læreplaner og ungdomsuddannelsernes faglige mål EUD 10: rettet mod erhvervsuddannelserne

”Faglært til fremtiden” - udkast til EUD-reform Mindst 02 i dansk og matematik Fleksuddannelse: erhvervsassistent Unge under 25 år får deres egen EUD Mere fokus på holdfællesskab og trivsel Mindst 25 t om ugen i 2015/26 t i 2016 Fra 12 til 4 hovedområder/indgange Øget fokus på praktikpladser Mulighed for at læse videre (EUX)

Overblik - hvad gør I allerede? Samarbejdskataloget: UU: Introkurser, brobygning og praktik Ungdomsuddannelser: tilbud inden for de enkelte fag, introdage, kombinationsforløb, Skills m.m. Hvordan kobler vi fremadrettet samarbejdskataloget, visionerne og de nye reformer i styrkelsen af overgangen?

Hvordan nytænker og løser vi sammen opgaven? Nogle bud fra en samarbejdspraktiker: Ejerskab: Fra aktiviteter for grundskolerne til aktivt samarbejde med grundskolerne Inddragelse: Fra aktiviteter for eleverne til aktiviteter skabt sammen med eleverne Systematik: Udvikling af model for systematisk leder- og lærersamarbejde mellem grundskoler og ungdomsuddannelser

Hvad kunne vi evt. afvikle, så der bliver tid til at udvikle? …og lidt flere bud Fusionspædagogik: På tværs af grundskole og ungdomsuddannelser/det bedste fra de forskellige teori- og erfaringsbaserede undervisningsmiljøer Ressourceudnyttelse: Elever, forældre, ”utraditionelle” fagpersoner og virksomheder Fælles målsætning: Inklusion gennem uddannelse og job Hvad kunne vi evt. afvikle, så der bliver tid til at udvikle?

Generelle anbefalinger Individuel vejledning med afsæt i den helhedsorienterede indsats Flere individuelle forløb – timing, parathed Længerevarende praktik i udskolingen Mere praktisk og værkstedsbaseret undervisning Tydeligere anerkendelse af ”kloge hænder” Mere vejledning til ”mor”

Midt i en reformtid - den særlige udfordring i det nye samarbejde Hvad fylder lige nu for grundskolelærerne: Den nye folkeskolereform er ved at blive omsat fra rammebeskrivelse til praksis De nye arbejdstidsregler er ved at blive aftalt Den enkelte grundskolelærer kender ikke sin virkelighed pr. august 2014 Hvordan får vi taget hul på opgaven: At skabe en proces sammen, hvor fælles mål, motivation og timing er afsæt?

Du skaber selv dit liv - også dit arbejdsliv ”Den bedste måde at forudsige fremtiden på er ved at skabe den!” Peter Drucker

Samarbejdets udfordring - at finde det fælles tredje Værdiskabelse for alle deltagere: Hvad får jeg ud af det? Hvad kan jeg byde ind med? Hvordan får vi skabt en merværdi?

Samarbejdsprocessen - grundgreb i det faglige fusionskøkken 6 trin i ”opskriften” på det fælles udviklingsarbejde: ”Appetitten” - tag pulsen på motivationen/hvem vil hvad ? ”Menuen” - definer det fælles tredje/fælles mål/opgaven ”Opskriften” - udform i fællesskab procesplan og timing ”Ingredienserne” - beskriv i fællesskab mission, vision og strategi/hvilke råvarer har vi på lager? ”Indkøbslisten” - beskriv målgruppe, målsætning og succeskriterier/hvad er det nye? ”Kogekonen” - hvem skal have køkkentjansen/hvem holder gryden i kog?

Opsamling Hvordan kan vi kvalificere samarbejdet? Hvilke visioner og ønsker har vi? Hvad virker allerede, og hvad virker ikke? Hvad vil vi derfor gerne have mere/mindre af? Hvilke nye tiltag vil vi gerne arbejde med? Hvem arbejder mon allerede i ”reformfeltet”? Hvordan undgår vi overlap og frustration? Hvordan får vi lavet en realistisk tidshorisont?

Undersøgelsesgruppen - det første skridt Undersøgelsesgruppe: Tager pulsen hos de forskellige interessenter! Behovs- og motivationsanalyse: Hvem vil hvad og på hvilke vilkår? Råskitse til proces- og tidsplan: Hvordan og hvornår får vi mest medvind? Råskitse til indsatsområder/fokuspunkter: Samarbejdskatalog, visioner, idéer, ønsker og anbefalinger osv.

Tværsektoriel arbejdsgruppe - hvem kunne være interessenter? Grundskolerne: elever, forældre, lærere, ledere, tillidsrepræsentanter m.fl. Ungdomsuddannelserne: elever, lærere, ledere, tillidsrepræsentanter m.fl. UU: grundskolevejledere, specialvejledere, UU-vejledere, tillidsrepræsentanter m.fl. Andre: virksomheder, faglige organisationer m.fl.