De 10 bud Helle Hedegaard Hein helle.hein@mail.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Subjektivitet, Teknologi Samfund
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Værdigrundlaget i Greve
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Det grænseløse arbejde
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Motivation og ledelse af fagprofessionelle
Vi gennemførte en række interview ifm
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Det autentiske menneske
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Ledelse af innovative medarbejdere
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Ledelse af primadonnaer
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
7 dogmer for offentlig styring
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Stress i det grænseløse arbejde - Har indflydelse ændret karakter?
Hvordan skaber man en god arbejdsplads?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Projektlederens rolle(r)
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Omgangstone og kollegialitet
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Nyheder på den fleksible måde Tættere på hverdagen.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
1 Hvordan spotter vi talenterne og hvordan udvikler vi dem? Ved souschef Stine Hinge KL’s Center for ledelsesudvikling LIF-temadag torsdag den 1. december.
Gruppeudviklingssamtaler
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Tværfaglighed i en omsorgskultur
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
DUBU Superbrugerrollen
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Tværhierarkisk ledelse Ann Westenholz Professor Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Udvikling og organisering af samarbejdet? Samskabelse - med hænder eller hoveder? Fagforbundet - Oslo 26. september 2013.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Synlighed i foreningen: kommunikation og markedsføring V. kommunikationskonsulent, Mette Vittrup Schmidt Seminar for seniorer Glostrup den 5. oktober 2015.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Kompetence-udvikling
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Motivation og ledelse af fagprofessionelle
Temadag for inspektorer, pædagogiske ledere og vicerektorer
LP ledertalentudviklingsforløb
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Nye muligheder og potentialer
SFO- og daginstitutionslederkursus
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

De 10 bud Helle Hedegaard Hein helle.hein@mail.dk

Gymnasiereform, krav om flerfagligt samarbejde, ny karakterskala, øgede dokumentationskrav, vejledningsreform, selveje etc. Større elevspredning, nedbrydning af respekten for lærergerningen, fratagelse af autonomi, forvrænget mediebillede etc. Stort engagement, arbejdsglæde, stolthed, frustration over krydspres, bekymring ift. det faglige niveau

BUD NR. 1 BUD NR. 2 BUD NR. 6 BUD NR. 10 STYRK PROFESSIONS-IDENTITETEN BUD NR. 2 GYMNASIELÆRERE ER VIDENSARBEJDERE BUD NR. 6 LEDELSE ER ET FAG BUD NR. 3 FOKUS PÅ DET KREATIVE ARBEJDE BUD NR. 4 FOKUS PÅ WORK-LIFE-BALANCE BUD NR. 5 FOKUS PÅ KARRIERE-MULIG-HEDER BUD NR. 7 FOKUS PÅ UDDAN-NELSE OG REKRUT-TERING BUD NR. 8 FOKUS PÅ SKÆRM-ENDE LEDER-SKAB BUD NR. 9 FOKUS PÅ OM-VERDENS-HÅND-TERING BUD NR. 10 GL BØR FORTSAT RETÆNKE SIN ROLLE

STYRK PROFESSIONSIDENTITETEN BUD NR. 1 STYRK PROFESSIONSIDENTITETEN Professioner udfylder en særlig rolle i samfundet Professioner har en særstatus i samfundet baseret på raison d’être og pligtetik En stærk professionsidentitet er menings- og identitetsskabende Professionernes særstatus udfordres generelt Professionerne tager ofte deres særstatus for givet Vigtigt at skrue op for professionsidentiteten – indadtil og udadtil

GYMNASIELÆRERE ER VIDENSARBEJDERE BUD NR. 2 GYMNASIELÆRERE ER VIDENSARBEJDERE Vidensarbejde er komplekst, uforudsigeligt og diffust Vidensarbejdets karakter gør det svært at gøre arbejdet op i timer og minutter Udflydende grænse mellem arbejde og privatliv Vidensarbejdere har aldrig fri – de tager fri Det, der begejstrer, er samtidig det, der belaster

FOKUS PÅ DET KREATIVE ARBEJDE BUD NR. 3 FOKUS PÅ DET KREATIVE ARBEJDE Det kreative arbejdes fire faser: Undersøgelsesfase Inkubationsfase Illuminationsfase Færdiggørelses- og implementeringsfase Møder, snak, afbrydelser, administrative opgaver etc. er støj i det kreative arbejde Det kreative arbejde er grænseløst og kræver fleksibilitet (og ikke tilstedeværelsespligt)

FOKUS PÅ WORK-LIFE-BALANCE BUD NR. 4 FOKUS PÅ WORK-LIFE-BALANCE Fokus på vidensarbejdets og det kreative arbejdes grundvilkår Fastsæt en minimumsstandard Frigør ressourcer til kerneopgaver – minimer de administrative opgaver Fokus på vidensdeling – også i form af mentor- og tutorordninger Fokus på kompetencer til at håndtere vidensarbejdets grundvilkår (coaching, kurser i stress og mindfulness etc.)

FOKUS PÅ KARRIEREMULIGHEDER BUD NR. 5 FOKUS PÅ KARRIEREMULIGHEDER Aktuel rekrutteringsproblematik Fokus på andre karrieremuligheder ud over ledelsessporet Fokus på, at gymnasielæreres viden og kompetencer er attraktive uden for skolesektoren Fokus på strategisk kompetenceudvikling og kompetenceudviklingsplaner

BUD NR. 6 LEDELSE ER ET FAG Paradoks: Fagprofessionelle accepterer ikke amatører udi de fag-faglige fag, men gerne amatører udi ledelsesfaget Ledere af fagprofessionelle bærer et særligt ansvar Uden ledelsesfaglige værktøjer bliver relationen mellem leder og medarbejder ofte unødig personlig

FOKUS PÅ UDDANNELSE OG REKRUTTERING BUD NR. 7 FOKUS PÅ UDDANNELSE OG REKRUTTERING Den bedste fagspecialist er ikke nødvendigvis den bedste leder Fokus på at spotte ledertalenter og rekruttere dem på baggrund af ledelsesmæssige kompetencer Fokus på at gøre ledelsesvejen mere attraktiv Fokus på lederuddannelse og lederudvikling – og uddannelsestilbud Fokus på økonomistyring som en ledelses-kompetence

FOKUS PÅ SKÆRMENDE LEDERSKAB BUD NR. 8 FOKUS PÅ SKÆRMENDE LEDERSKAB Fokus på at skærme imod administrative arbejdsopgaver og dokumentationskrav Fokus på at skærme imod overdreven nytteetik i kommunikationen Åbenhed og gennemsigtighed i økonomi og ledelsesmæssige beslutninger gør det muligt på samme tid at skærme og informere efter behov Let adgang til regler, normer, aftaler etc. mindsker informationsbehov og frustrationer

FOKUS PÅ OMVERDENSHÅNDTERING BUD NR. 9 FOKUS PÅ OMVERDENSHÅNDTERING Historisk har professioner kunnet lukke sig for omverden Nu trænger omverden sig på – i form af NPM, krav til arbejdets udførelse, dokumentationskrav etc. Omverdenshåndteringen bør gå fra at være forholdsvis reaktiv til at være langt mere proaktiv Både ledere og gymnasielærere bør være mere aktivt imageskabende og debatdeltagende

GL BØR FORTSAT RETÆNKE SIN ROLLE BUD NR. 10 GL BØR FORTSAT RETÆNKE SIN ROLLE De faglige organisationers rolle er under forandring De fagprofessionelle faglige organisationer spiller en væsentlig rolle i at manifestere professionens status og eksistensberettigelse i samfundet De faglige organisationer spiller en større rolle for samfundsudviklingen nu end tidligere De faglige organisationer bliver mere rådgivende og dagsordensættende end rettighedskæmpende

BUD NR. 1 BUD NR. 2 BUD NR. 6 BUD NR. 10 STYRK PROFESSIONS-IDENTITETEN BUD NR. 2 GYMNASIELÆRERE ER VIDENSARBEJDERE BUD NR. 6 LEDELSE ER ET FAG BUD NR. 3 FOKUS PÅ DET KREATIVE ARBEJDE BUD NR. 4 FOKUS PÅ WORK-LIFE-BALANCE BUD NR. 5 FOKUS PÅ KARRIERE-MULIG-HEDER BUD NR. 7 FOKUS PÅ UDDAN-NELSE OG REKRUT-TERING BUD NR. 8 FOKUS PÅ SKÆRM-ENDE LEDER-SKAB BUD NR. 9 FOKUS PÅ OM-VERDENS-HÅND-TERING BUD NR. 10 GL BØR FORTSAT RETÆNKE SIN ROLLE