Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Overgangen til ungdomsuddannelse – analyser for Skolerådets Formandskab og planlagte analyser i WP 4 Work in progress møde maj 2011.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Folkeskole-reformen August 2014.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed
Skolereform august 2014………………
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Præsentation af teorien transfer
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Fem lærere på mentorkursus
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Uddannelse – dit barns fremtid
Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Fem lærere på mentorkursus
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Elevtrivselsundersøgelsen 2013
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012

Disposition • Mål med KL I fag- og yrkesoplæringen • Centrale indsatser i KL • Det empiriske grundlag • Resultater • Udfordringer og spørgsmål til diskussion

Hvad skal KL bidrage til? • Tilstrækkelig bred kompetence • Bedst mulig udvikling af kompetencer. • Forbedring af kønsfordeling. • Gennemførelse på normeret tid. • Øgning og bedre fordeling af søgere • Inklusion: Lige muligheder for udvikling af kompetencer • Balance mellem specifikke og brede kompetencer. • Eleverne skal kunne blive boende hjemme/ tæt på hjemmet • Mulighed for tilpasninger til det lokale arbejdsmarkeds behov.

Indsatserne • En fortsættelse af 2+2 modellen dog med øget mulighed for fleksibilitet. Bredere indgange: Fra 12 til otte uddannelsesprogrammer; fra 90 VK1 til 60 programområder. • Decentralisering og lokal frihed: 25 procent af oplæringstiden kan disponeres lokalt. • Indførelse af faget Projekt til Fordybning (PTF) på Vg1og Vg2 • Overførelse af visse fag, herunder tegning, form og farve fra VKII i yrkesfaglig studieretninger til det studieforberedende uddannelsesprogram. • Indførelse af faget Utdanningsvalg. • Videreudvikling af samarbejdet mellem parterne i arbejdslivet. • Kompetenceløft for blandt skoleledere, lærere, instruktører i bedrifter, PP- tjenesten, opfølgningstjenesten og prøvenævnsmedlemmer.

Det empiriske grundlag • • Kombination af kvantitative og kvalitative studier • FAFO: • Tre rapporter om PTF • NIFU: • Fem rapporter om ”Tilbudsstruktur, gjennemføring og kompetanseoppnåelse” • Tre rapporter om ”Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring” • SINTEF: • Fire rapporter om organisering, aktørers roller og opfattelser

Resultater Ingen effekt • Elevernes uddannelsesvalg har ikke ændret sig som følge af KL • KL har ikke styrket elevernes mulighed for at få indfriet deres førsteprioritet af uddannelse • KL har ikke afhjulpet udfordringen med under- og oversøgning af specifikke uddannelser • KL har ikke haft effekt på kønsfordelingen på uddannelserne • Den ændrede struktur har generelt ikke indvirket på gennemstrømningen • KL har ikke haft indvirkning på andelen, der opnår kompetence på normeret tid inden for yrkesfag, idet denne andel ligger stabilt omkring 45 procent både før og efter indførelsen af KL

Resultater Effekt • PTF: – bidrager positivt til yrkesvalget – giver bedre grundlag for at forstå sammenhæng mellem teori og praksis – styrker elevernes motivation for at gennemføre videregående oplæring – giver bedrifter mulighed for at se en elev an • Utdanningsvalg – elever med laveste karaktergennemsnit og eller ikke vestlig minoritetsbaggrund har et relativt større udbytte af faget end øvrige elever

Flere resultater med fokus på udøvere • Blandede opfattelser af bredere programområder • Tilfredshed med lokal frihed • Styrkelse af samarbejde mellem skole og arbejdsliv • Mulighed for fleksible forløb i nogen grad slået igennem

Supplerende resultater, der ikke kan henføres til KL • Det største frafald ligger i overgangen fra Vg2 til tredje år på de yrkesfaglige retninger. • En stor andel af eleverne yrkesuddannelse fortsætter i påbygning til generel studiekompetence efter andet år • Frafald og gennemførelse varierer fylker iblandt • Tydeligste korrelation er mellem grundskolekarakterer og opnåelse af yrkeskompetence

Udfordringer • Hvordan kan unge motiveres for at vælge en fag- og yrkesuddannelse? • Hvordan kan elevernes gennemstrømning i fag- og yrkesuddannelserne forbedres? • Hvad er den optimale balance mellem det generelle og specifikke indhold af fag- og yrkesuddannelserne?

Diskussion Hvordan kan unge motiveres for at vælge en fag- og yrkesuddannelse? • Viden om unges motivation? • Kombination af studie- og yrkeskompetence? (EUX) • Mulighed for videreuddannelse? • Mulighed for at møde specifikke praksisser tidligt i uddannelsen? (Utdanningsvalg, PTF) – alternativer til 2+2 • Differentieret indsats

Diskussion Hvordan kan elevernes gennemstrømning i fag- og yrkesuddannelserne forbedres? • Mangel på praktikpladser? • Er et toårigt rent skolebaseret forløb for langt? • Virksomhedsforlagt undervisning? • Praksisadgangsvej, fx praksisbrev? • Hyppigere vekslen mellem skole og bedrift? • Styrkelse af relation mellem lærer og elev? • Styrkelse af vejledning i overgangen mellem dele af en uddannelse?

Diskussion Hvad er den optimale balance mellem det generelle og specifikke indhold af fag- og yrkesuddannelserne? • Viden om, hvordan vægtning og placeringen i uddannelsesforløbet af det generelle brede henholdsvis det specifikke yrkesrettede indvirker på elevernes læringsudbytte? • Giver et generelt indhold eleverne den bedste kompetence? • Hvis ja, skal uddannelserne opbygges fra det specifikke til det generelle? • Hvordan kan det yrkesrettede anvendes pædagogisk til at opnå generelle kompetencer?